[Mechanica] Snelheid afgeschoten kogel in een trein

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 31

[Mechanica] Snelheid afgeschoten kogel in een trein

Ik had een paar vraagstukjes :roll: Ik zit er al een hele tijd mee (gewoon uit interesse), al zo'n paar maanden.

Ik heb een aantal situaties geschetst, en ik ben benieuwd wat er zou gebeuren.

Situatie's:

a) Stel, ik zit in een trein en die rijd 1000 km/h. Als ik een kogel uit een pistool afschiet, die ook een snelheid heeft van 1000 km/h, hoe hard gaat de kogel dan? 2000 km/h? Of 1000 km/h en blijft ' ie dan in de trein stil "hangen" (ik dacht van niet). En als de kogel voor door de voorruit van de trein vliegt (er van uitgaande dat ' ie er zo doorheen kan schieten :P ), hoe hard vliegt de kogel dan? 2000 km/h?

b) ik sta langs het spoor, er komt een trein aan met 1000 km/h, ik schiet een kogel af, en die gaat 1010 km/h. Ervan uitgaande dat ik recht achter de trein sta, en de kogel vrij door de trein kan vliegen (en ik heel goed kan mikken :P ), komt de kogel dan de trein door met 10 km/h zodat iemand anders 'm zelf kan zien?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Mechanica] Snelheid afgeschoten kogel in een trein

tom- schreef:Ik had een paar vraagstukjes :P Ik zit er al een hele tijd mee (gewoon uit interesse), al zo'n paar maanden.

Ik heb een aantal situaties geschetst, en ik ben benieuwd wat er zou gebeuren.

Situatie's:

a) Stel, ik zit in een trein en die rijd 1000 km/h. Als ik een kogel uit een pistool afschiet, die ook een snelheid heeft van 1000 km/h, hoe hard gaat de kogel dan? 2000 km/h? Of 1000 km/h en blijft ' ie dan in de trein stil "hangen"  (ik dacht van niet). En als de kogel voor door de voorruit van de trein vliegt (er van uitgaande dat ' ie er zo doorheen kan schieten :P ), hoe hard vliegt de kogel dan? 2000 km/h?
2000 km/u ja. Eigenlijk bijna 2000 km/u i.v.m. relativiteit, maar dat is met deze snelheden verwaarloosbaar.
b) ik sta langs het spoor, er komt een trein aan met 1000 km/h, ik schiet een kogel af, en die gaat 1010 km/h. Ervan uitgaande dat ik recht achter de trein sta, en de kogel vrij door de trein kan vliegen (en ik heel goed kan mikken :roll: ), komt de kogel dan de trein door met 10 km/h zodat iemand anders 'm zelf kan zien?
Klopt :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Mechanica] Snelheid afgeschoten kogel in een trein

alles wat je zegt klopt. volgens de galileo transformatie

deze is algeneem aanvaard tot voor het begin van de 20e eeuw.

Deze transformatie zegt, dat je snelheden gewoon mag optellen.

dus bij A gaat de kogel tenopzichte van het wegdek met 2000Km/uur. maar tenopzichtevan de trein met 1000Km/uur

bij B gaat hij inderdaad met 10Km/uur door de trein. zodat de mensen in de trein hem kunnen vastpakken.

Maar let op. bij heel hoge snelheden klopt dit niet meer, ga daarvoor naar moderne natuurkunde (subforum) en klik op minicursus speciale relativitetis theorie.

Reageer