[Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 29

[Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Ik ben op zoek naar een mechanisme dat dezelfde werking heeft als een krukdrijstangmechanisme echter met de mogelijkheid om

gedurende de werking de grootte van de slag traploos te veranderen.

Heeft iemand een tip, literatuuradvies of website waar ik zou kunnen zoeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Als ik je goed begrijp betekent dat dat je in ieder geval de kruk van je krukas traploos langer moet kunnen maken?

Wat is de bedoeling van dit systeem als ik vragen mag? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

De kruk langer maken met en eenvoudige verstelling gebeurd nu al echter hoe dit te doen tijdens werking?

Misschien zijn er andere oplossingen bv. stangen mechanismen.

Het gaat om een overzetter met "programmeerbare" slag.

Pneumatisch is wel iets te doen, echter dan niet traploos en niet erg flexiebel.

Servo motoren kunnen aangestuurd worden maar vragen weer om een complexe besturingengeeft, dus geen eenvoudige oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Pneumatisch is wel iets te doen, echter dan niet traploos en niet erg flexibel.
Ik zat aan een vergelijkbaar systeem als pneumatisch te denken, maar dan erder hydraulisch. Wat is daar niet traploos en minder flexibel aan? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Bekijk eens een metaalschaafbank.De slaglengte van de bijtelslede is afhankelijk van het aansluitpunt van de drijfstang op de draaiende schijf.Dit punt zou je kunnen verstellen met een electrisch aangedreven mechanisme dat mee draaid.De stroomtoevoer zou kunnen gebeuren over sleepringen.Niet eenvoudig,het gevraagde is ook niet eenvoudig.

Berichten: 29

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Het mechanisme wordt toegepast op een gebied waar hydoliek bijna niet gebruikt wordt en waar het ook niet snel geaccepteerd wordt. (probleem de hydrolische vloeistof)

Er zijn wel eens oplossingen aangedragen met water echter ook dat wordt vrijwel niet toegepast. (enige toepassing die ik ken is een schaarheftafel)

Pneumatisch wordt gebruik gemaakt van gekoppelde cylinders om een aantal verschillende slagen te verkrijgen (dus niet traploos), bijkomend probleem dat niet altijd perslucht aanwezig is.

Verder halen we met pneumatiek niet de gewenste snelheid (tot 5 slagen/s)

Een krukdrijfstang met meedraaiende verstelling is een oplossing maar inderdaad complex (en dus duur)

Het is dus zoeken naar een eenvoudige oplossing, als die al bestaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Een krukdrijfstang met meedraaiende verstelling is een oplossing maar inderdaad complex
Even om zeker te zijn van onze termen: een drijfstang is toch de verbinding tussen een zuiger en de kruk? Als ik die term zo goed begrijp, dan heeft het toch geen zin dat ding te verlengen als je de slag van de zuiger wil vergroten? De maximale amplitude van de zuiger (de slag) vergroot je daar niet mee.

Afbeelding

dus die blauwe drijfstang verlengen helpt niet, die rode U van de krukas verlengen helpt wel. Toch? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Op een metaalschaafbank heb je een draaiende schijf met een gleuf van bijna in het center tot bijna op de rand.Monteer je het draaipunt van de drijfstang dicht bij het center dan heb je een korte slaglengte.Monteer je die weg van het center dan heb je een langere slaglengte.De drijfstang wordt niet veranderd die blijft even lang.Hier is geen sprake van een krukas,maar van een schijf met verplaatsbare nok.De slaglengte is haarfijn te regelen van minimum naar maximum.Je moet die machine steeds stil leggen om je slaglengte te kunnen veranderen wat in dit geval van geen belang is.Hier wordt een draaiende beweging omgezet in een regelbare rechtlijnige beweging.Het is alsof je de kruk van een krukas langer en korter maakt.

Berichten: 29

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

De constructie met de schijf en de verstelbare nok wordt inderdaad veel toegepast.

Probleem blijft dat de constructie stil moet staan om te verstellen

In het verleden, voor de PLC en servomotor, werden veel produktie en verpakkingsmachines uitgevoerd met krukdrijfstang mechanismes.

Ook hier moet het verstellen een probleem hebben geven

Daarom vraag ik mij af of in die tijd niet ergens een slime oplssing is gevonden voordit probleem.

Veel machines uit die tijd bevatten zeer slimme konstrukties, echter ik kan ze niet vinden.

Daarom de vraag wie weet waar ik informatie kan vinden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

google: crankshaft variable length -intake -inlet

http://www.engr.colostate.edu/me/progra ... sIntro.ppt

deze powerpoint werkt niet echt lekker, het bijbehorende plaatje heb ik eruit geknipt.

Afbeelding

stilstaand verstelbaar, uit:

http://www.hi-techedu.com/products/htm18.htm

Afbeelding

hydraulisch verstelbaar tijdens werking:

http://www.powerengine.com/altx000variscrnk.htm

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Bij veel inpakkers word het papier getrokken door een krukmechanisme. In de drijfstang zit echter een zware veer en in het aangedreven deel een elektrische rem. Als de juiste papierlengte getrokken is (gedetekteerd door een tastmerksensor) gaat de rem erop. De veer vangt dan het resterende deel van de krukslag op.

Beetje primitief, maar er zijn toch machines die dit al 30 jaar 120 keer per minuut doen.

Tegenwoordig zetten we hier uiteraard een servo in: geen onderhoud, nauwkeuriger, eenvoudiger om te stellen (niet omstellen eigenlijk) en een veel envoudiger en dus betrouwbaardere constructie.

@janvdvelde: in die powerpoint presentatie zitten genoeg zeer goed uitvoerbare en eenvoudige ideeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Je kunt ook de kukas delen en halverwege een draaipunt maken. Dit draaipunt kan dan met een verstelbare stang met de "wereld verbonden worden. Hiermee is de slaglengte dan eenvoudig (maar beperkt) verstelbaar.

Code: Selecteer alles

      | |

      |O|

      | |

          

         	       "verstelstang"

            o------------o

           /           <--|--> 

          /

         /

      -O-   krukas

  /         

 |     o    |

           /

     -----

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Ik denk dat GJ hier met de meest eenvoudige oplossing komt.Dit zou ook verstelbaar zijn in volle bedrijf,met de hand of met afstandbediening.Zo zou je ook het debiet van een pomp of compressor kunnen regelen,wanneer het niet mogelijk is het toerental van de aandrijfmotor te regelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Eenvoudig of niet, ik ben ook maar de besturingstechnieker. Onze mechanische mensen zijn hier veel beter in. Ik zal daar ook nog eens te rade gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: [Mechanica] krukdrijfstang mechanisme

Tja, heb ik ook wel es even over nagedacht. Waar je ook nog mee komt te zittten als dat spul een keer gaat optoeren is de ballans, deze moet dan ook worden versteld. De foto die ik zag deed mij aan veel onderhoud denken met al die bewegende delen. Volgens mij heeft SAAB een motor waarbij de compressie wordt veranderd door de afstand tot de krukas ten opzichte van de kop te kunnen varieeren. Dit is een veel eenvoudiger systeem. Maar ik weet niet wat je uiteindelijke doel is met zo'n systeem, hoogtoerig of juist laag toerig met grote momenten. In het laaste geval moet er mechanisch wel uit te komen zijn. Een F1 toepassing zal erg moeilijk worden.

Reageer