Proef om putcorrosie aan te tonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Proef om putcorrosie aan te tonen

Heeft iemand een idee om putcorrosie bij verschillende soorten metalen aan te tonen? Ik zoek overal maar ik vind niets...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Berichten: 1.379

Re: Proef om putcorrosie aan te tonen

Putvormige corrosie (pitting) treedt op bij passiveerbare metalen en legeringen zoals roestvast staal. Vooral in chloride bevattend water. De omgeving van de put fuctioneert als de kathode waar de zuurstof wordt gereduceerd. De put zelf is de anode waarin met hoge stroomdichtheid het metaal anodisch wordt geoxydeerd.

De opgeloste zuurstof in het water blijft dus aan de buitenzijde van het metaal. In het water in de put zit relatief veel chloride vanwege de migratie naar binnen. Dat verhindert repassivering binnen de put en doet deze steeds dieper penetreren.

De chloride-ionen zijn verantwoordelijk voor de initiatie van de putvormige aantasting. Zij wisselen uit met de -OH groepen van de samenhangende passieve laag die bestaat uit een netwerk van CrO(OH) en dat leidt tot beschadiging van deze beschermende laag en een begin van het pittingproces. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 22

Re: Proef om putcorrosie aan te tonen

Bij mij op het werk houdt men zich veel bezig met corosiegedrag van onze producten. Ik loop nu pas vijf weken stage en moet mij in deze materie gaan verdiepen. :roll: Wat ik tot dusver weet is dat je putvormige corosie electrochemisch kunt aantonen. Alleen de interpretatie van de data vergt veel kennis. Het doorgronden van deze materie is een onderdeel van mijn stage. Ik kan je als tip geven eens op zoek te gaan naar dit boekwerk:

De titel: An introduction to electrochemical corrosion testing for practicing engineers and scientists.

W. Stephen Tait, Ph.D

Published by PairODoct Publications

Racine, Winston

ISBN 0-9660207-0-7

Daar wordt ook verwezen naar Z.Szklarska-Smialowska, Pitting Corrosion of Metals, p.40, NACE, Houston TX (1986)

Weet alleen niet of er in het laatste testen beschreven staan.

Succes :P

Berichten: 1.379

Re: Proef om putcorrosie aan te tonen

Het electrochemisch corrosieonderzoek wordt bemoeilijkt door het heterogene karakter van de pitting. Daardoor krijg je geen reproduceerbare resultaten. Het CEBELCOR in Belgie heeft dit wel jarenlang gepropageerd maar uiteindelijk met weinig succes.

Er is ook jarenlang gedacht dat er een kritische pittingpotentiaal zou bestaan waarboven pitting optreedt. Dan zou men bijv. door potentiaalcontrole aan roestvast staal de pitting kunnen verhinderen. In analogie met kathodische bescherming.

Maar ook daar kwam niet veel uit.

Dat komt allemaal omdat men het initiatieproces, voorafgaand aan de putgroei, niet via de potentiaal in de hand kon houden. De aantasting van de beschermende passieve laag door bijvoorbeeld chloride ionen laat zich niet zo door de potentiaal reguleren als een anodische aantasting.

Marcel en zijn zoon Antoine Pourbaix uit Brussel zijn er wel over de hele wereld bekend mee geworden. Maar dat kwam vooral door hun uitgebreide P.R. activiteiten die geleid hebben tot lucratieve onderzoekopdrachten, vooral in Belgie.

Als web-site adviseer ik voor dit soort zaken het liefst die van Çorrosion Docters uit Amerika. Ook dit is eigenlijk een adviesbureau. Maar wel een met een goede wetenschappelijke basis. H. Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 22

Re: Proef om putcorrosie aan te tonen

Het is misschien niet reproduceerbaar (de vraag was alleen is pitting aanwezig of niet). Maar je kunt wel degelijk in de curve aantonen dat er pitting optreed wat volgens mij de vraag beantwoord heeft.

Reageer