Trekvogels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Trekvogels

Hallo, ik vroeg me af waarom de meeste vogels niet overwinteren in Nederland.

als ze zich toch aanpassen aan de omgeving?? ik kon het antwoord niet op andere sites vinden dus vraag ik het hier, vergeef me als dit een oerstomme vraag is, ik heb namelijk (nog) niet veel verstand van de evolutie en verdere biologie :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Trekvogels

Meestal vanwege het gebrek aan voedsel. Er zijn nauwelijks insecten hier in de winter, muizen ed houden zich schuil en planten groeien niet of nauwelijks.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Trekvogels

Bijkomend probleem is dat op onze hoogte de dagen te kort zijn. Anders zou het probleem van het tekort aan voedsel minder urgent zijn omdat er langer gefourageerd kon worden. Het omgekeerde schijnt ook te gelden, namelijk dat die trekvogels in de lente weer hier komen om te broeden: zij profiteren (naast natuurlijk de hier exploderende natuur) van de lange dagen.

Berichten: 8

Re: Trekvogels

in de zomer komen trekvgels naar ons klimaat omdat hun 'normale' warme klimaat dan veel te heet is. Ze ontlopen dus de extreme temp. inde winter doen ze juist hetzelfde maar an in omgekeerde richting om de koude te vermijden. En het is niet omdat de vogels zich aanpassen aan de omgeving dat ze er dan ook perfect in kunnen overleven. Hun natuurlijke klimaat heeft toch nog steeds de voorkeur.

Re: Trekvogels

Hoe bedoel je de opmerking dat het te heet is in de tropen? Het overgrote deel van de vogelsoorten komt toch in alle jaargetijden in de tropen voor. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van vogels die wegtrekken voor de hitte (wel voor de vaak bijkomende droogte).

Re: Trekvogels

In de winter trekken trekvogels weg uit onze streken.Ze worden vervangen door andere uit het hogere noorden,die ons gematigt klimaat exellent vinden.Wat voor de een niet leefbaar is,is voor die ander nog best te doen.Trekvogels zijn een nomadenvolkje steeds op zoek naar betere omstandigheden.Ze hebben de beste overlevingskansen,wat bewezen is door hun aantal.

In de tropen kun je nog moeilijk spreken van jaargetijden,wel van een droog- en een regenseizoen.In de tropen is er steeds een migratie van droog naar nat of van de hongersnood naar een feestmaaltijd.In het regenseizoen is de temperatuur iets lager door de verdamping van een enorme hoeveelheid water.De lucht is er zuiverder en het zit er vol van insecten(proteine).

Reageer