Springen naar inhoud

Chaos

• Log in om te kunnen reageren

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 21:04

wat betekent het precies?

ik heb vaak het id dat ik echt chaotisch ben.

is dat alleen een slecht iets, of zitten er ook positieve kanten aan?

zou het de veroorzaker kunnen zijn van geestelijke pijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Finn

Finn

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 21:11

cha·os (de ~ (m.))
1 toestand van ongeordendheid of verwarring => desorganisatie, wanorde, wanordelijkheid
2 de ordeloze massa voor de schepping => baaierd ( van dale )

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 21:12

ik probeerde dus een discussie los te krijgen,

niet een opsomming van wat volgens de vandale de betekenis is van het woord..

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 februari 2006 - 21:59

Tja, hoe filosofisch wil je gaan? Je kunt jezelf afvragen wat goed is en wat slecht is. Pas als je dat weet, kun je je afvragen onder welke noemer chaos valt. En wat bedoel je met chaos? Bedoel je verstrooidheid of échte chaos? Dus dat overal waar jij langs komt een spoor van chaos achterblijft?

Laten we even uitgaan van de verstrooidheid, ik neem aan dat je dat bedoeld. Hoe komt het dat je verstrooid bent? Komt dat doordat je met allemaal dingen tegelijk bezig bent, of omdat je in gedachten al veel verder bent dan je materiele substantie? Beiden zeggen iets goeds over jouw geest, namelijk dat je een hele vitale geest hebt. Het heeft echter een nadelige uitwerking op je omgeving.

Ik zou dus zeggen dat het iets goeds is. Alleen is het wel voor verbetering vatbaar. Probeer er dus voor te zorgen dat je vitale geest niet in conflict komt met je handelen. Zet je vitale geest dus liefst in om je handelen te structureren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Louise

Louise

• >250 berichten
  • 547 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 23:32

Chaos, ipv van in een rechte lijn van a naar b om een doel te bereiken, dit via omwegen doen, en misschien nog niet eens bij b terecht komen. Tijdens de weg van a naar b keiveel dingen tegenkomen, waar je dan ook nog ff bij stil wilt staan. Enerzijds kan dit puur chaotisch overkomen voor de geordende omgeving, anderzijds kan het ook chaos in je hoofd zijn.
Ik kreeg eerder wel eens de opmerking dat ik chaotisch was, maar voelde me niet echt chaotisch/verward, vond dat er nogal een logisch systeem in zat. In ieder geval, kan niet echt zeggen dat ik er last van had, in de zin van duizelingwekkend. Het hoorde bij me.
Wel maakt het een en ander niet per defi. altijd makkelijker, maar tegenwoordig eigenlijk wel.

Ben der wel meer een geordend systeem in gaan aanbrengen, zo hier en daar.
Iets bewuster. Omdat ik op een gegeven moment niet meer goed wist wat ik nu wilde. Merk wel meer rust.

Voel je je gejaagd?

Arn0

Arn0

• >250 berichten
  • 268 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 01:04

Vind je jezelf chaotisch of zijn het de mensen om je heen die je chaotisch vinden?
Dat is namelijk een behoorlijk verschil.

In mijn geval weet ik dat ik niet rechtlijnig denk wat voor wel rechtlijnig denkende mensen erg lastig voor te stellen/te volgen is.
Pas op het moment dat ik iets op comuniceren loop ik tegen het probleem aan dat het erg lastig is om mijn gedachten te verwoorden. Zo ben ik erachter gekomen dat ik een zgn. beelddenker ben. Wat hierin vooral kenmerkend is, dat ik dingen als een geheel zie. Dit heeft voor mezelf grote voordelen, totdat ik op het punt kom dat ik iets naar buiten moet brengen, vooral als het complex is. Begin en einde, tijd en plaats zijn voor mij meer relatieve kenmerken en het is dan ook enorm lastige om er rechtlijnige ordening in aan te brengen die anderen ook kunnen volgen.

Een ander punt wat in mijn geval chaos veroorzaakt is, dat ik in mijn hoofd met verschillende dingen tegelijk bezig ben en hetgeen wat eerst belangrijk leek naar de achtergrond wordt geschoven door een andere gedachte die dan weer belangrijker is geworden. Zo kan het zijn dat ik tijdens bijvoorbeeld het zoeken naar mijn sleutels plotseling een inzicht krijg in een probleem waar ik ook met mijn gedachten bij ben. Dit kan dan de overhand nemen, met het resultaat dat ik vergeet dat ik op zoek was naar mijn sleutels. Vaak is het dan wel dat een paar tellen, minuten of zelfs uren later verder ga waar ik mee bezig was, in het genoemde voorbeeld dus het zoeken van mijn sleutels. Op zo een moment vind ik mezelf wel chaotisch al ondervind ik dit zelf amper als een probleem.

Misschien dat je je in deze voorbeelden wel kan herkennen.

ps. Als het laatste voorbeeld je bekend voorkomt is het een goed idee om veel gebruikte voorwerpen een vaste plaats te geven. Dat scheelt echt enorm.
Het antwoord is 4

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 01:38

Tja, hoe filosofisch wil je gaan? Je kunt jezelf afvragen wat goed is en wat slecht is. Pas als je dat weet, kun je je afvragen onder welke noemer chaos valt. En wat bedoel je met chaos? Bedoel je verstrooidheid of échte chaos? Dus dat overal waar jij langs komt een spoor van chaos achterblijft?

Laten we even uitgaan van de verstrooidheid, ik neem aan dat je dat bedoeld. Hoe komt het dat je verstrooid bent? Komt dat doordat je met allemaal dingen tegelijk bezig bent, of omdat je in gedachten al veel verder bent dan je materiele substantie? Beiden zeggen iets goeds over jouw geest, namelijk dat je een hele vitale geest hebt. Het heeft echter een nadelige uitwerking op je omgeving.  

Ik zou dus zeggen dat het iets goeds is. Alleen is het wel voor verbetering vatbaar. Probeer er dus voor te zorgen dat je vitale geest niet in conflict komt met je handelen. Zet je vitale geest dus liefst in om je handelen te structureren.

tja 't zorgt voor chaotische pijn.. pijn waar ik niet goed mee overweg kan,
k weet nog wel vroeger.. k was mijn eigen beschermheer, mijn eigen toeverlaat.
k ben van mening dat k een ongeevenaard niveau van zelfgeruststelling had bereikt. Maar tijden veranderen. Ik heb me heel erg ingezet om minder op mezelf te zijn, altijd maar aanpassen voor anderen. 't lijkt er op dat k mijn eigen structuur (deels) om zeep geholpen heb.

Maarja tis sowieso slechts een kwestie van tijd voordat ik gek word.. wie weet biedt dat juist uitkomst. Zou het gek worden verlossing van de pijn bieden?
Is het gek worden zelf misschien slechts het (deels) resistent worden voor die pijn?

Of zijn we (of sommigen onder ons) onbewust eigenlijk al gek?
als dat het geval is, dan zorgt die gekheid misschien wel voor de chaos.
dan is het belangrijk om te weten of er een manier bestaat om daar controle over te krijgen.

Arn0

Arn0

• >250 berichten
  • 268 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 15:28

Maar tijden veranderen. Ik heb me heel erg ingezet om minder op mezelf te zijn, altijd maar aanpassen voor anderen. 't lijkt er op dat k mijn eigen structuur (deels) om zeep geholpen heb.

Het lijkt me belangrijk dat je weer meer gaat leven zoals je zelft wilt. Ik heb me vroeger ook vaak aangepast voor anderen, maar dat is toch echt niet goed. Je mag je eigen identiteit niet verliezen. Dat is zowieso ongezond voor jezelf, maar anderen hebben daar ook geen baat bij. Je omgeving moet gewoon accepteren hoe je bent. Doen ze dat niet, dan moet je je de oorzaak niet bij jezelf leggen maar bij je omgeving.
Zoek eens wat mensen op die zijn zoals jij bent (of altijd was). Ik denk dat dat je goed kan helpen jezelf te zijn. Als je niemand in je directe omgeving kan vinden is er gelukkig nog altijd internet. Ik ben zelf ook altijd wel een beetje een vreemde eend geweest, maar ben wel altijd gezegend geweest met een grote en hechte vriendengroep en onvoorwaardelijke liefde van de familie. Niemand wilt dat jij je ongelukkig voelt, geloof dat maar.
Het antwoord is 4

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 16:15

Chaos staat in contrast tot een bepaalde ordenlijkheid. Het kan er paralel aan lopen, maar ook op zich staand zijn, met slechts een denkbeeldige tegenhanger. Ordenlijkheid is een vereiste om 'overzicht' te krijgen, en een overzicht is nodig om de 'chaos' te bedwingen. Theoretisch zou chaos niet meer hoeven bestaan. Chaos is 'wat toegelaten wordt.

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 19:53

Vind je jezelf chaotisch of zijn het de mensen om je heen die je chaotisch vinden?
Dat is namelijk een behoorlijk verschil.
mezelf

In mijn geval weet ik dat ik niet rechtlijnig denk wat voor wel rechtlijnig denkende mensen erg lastig voor te stellen/te volgen is.
Pas op het moment dat ik iets op comuniceren loop ik tegen het probleem aan dat het erg lastig is om mijn gedachten te verwoorden. Zo ben ik erachter gekomen dat ik een zgn. beelddenker ben. Wat hierin vooral kenmerkend is, dat ik dingen als een geheel zie. Dit heeft voor mezelf grote voordelen, totdat ik op het punt kom dat ik iets naar buiten moet brengen, vooral als het complex is. Begin en einde, tijd en plaats zijn voor mij meer relatieve kenmerken en het is dan ook enorm lastige om er rechtlijnige ordening in aan te brengen die anderen ook kunnen volgen.
ik denk totaal niet rechtlijnig, maar mijn gedachten kan ik (meestal) wel verwoorden.
een beeldenker he? als dan bv een zin leest, neem je die dan in 1 keer tot je op & lees je 'm niet woord voor woord? ik ben er geen btw, of nja k lees woord voor woord iig :roll:

Een ander punt wat in mijn geval chaos veroorzaakt is, dat ik in mijn hoofd met verschillende dingen tegelijk bezig ben en hetgeen wat eerst belangrijk leek naar de achtergrond wordt geschoven door een andere gedachte die dan weer belangrijker is geworden. Zo kan het zijn dat ik tijdens bijvoorbeeld het zoeken naar mijn sleutels plotseling een inzicht krijg in een probleem waar ik ook met mijn gedachten bij ben. Dit kan dan de overhand nemen, met het resultaat dat ik vergeet dat ik op zoek was naar mijn sleutels. Vaak is het dan wel dat een paar tellen, minuten of zelfs uren later verder ga waar ik mee bezig was, in het genoemde voorbeeld dus het zoeken van mijn sleutels. Op zo een moment vind ik mezelf wel chaotisch al ondervind ik dit zelf amper als een probleem.
ik weet eigenlijk niet of ik net als jij het zoeken naar iets vergeet doordat iets anders mijn aand8 vraagt, maar ik schuif wel altijd van alles naar de achtergrond. Opt ene moment ben k in mijn hoofd bezig met dat ene leuke meisje, niet lang daarna denk ik daar totaal niet meer aan, maar enkel aan het wetenschapsforum bijvoorbeeld ^^ IK ben er heel blij mee dat ik altijd dingen zo makkelijk kan verwerken en of in de doofpot stoppen. Maar is het niet zo dat bij alle mensen wel (een beetje) sprake is van dit 'verschijnsel'? Bij de 1 meer dan bij de ander  

Misschien dat je je in deze voorbeelden wel kan herkennen.

ps. Als het laatste voorbeeld je bekend voorkomt is het een goed idee om veel gebruikte voorwerpen een vaste plaats te geven. Dat scheelt echt enorm.

het probleem zit het em meer in de geestelijke pijn die ik niet onder controle kan houden, waar je over spreekt heb k al eerder meegemaakt.

zijn er hier verder nog mensen die wel eens nagedacht hebben over gekte?

meestal wordt er bij gekken een vergelijking gemaakt met personen die door hun chaotische gedachten een bepaald punt hebben bereikt waarbij de hele geest door elkaar geschud is als 't ware.

Bestaan er misschien meer soorten gekte?
wat als je gek wordt van geestelijke pijn? waar zal dat toe leiden?

denken jullie dat 'Het Gek Zijn' een eigen topic verdient?

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 00:46

Meestal wordt er bij gekken een vergelijking gemaakt met personen die door hun chaotische gedachten een bepaald punt hebben bereikt waarbij de hele geest door elkaar geschud is als 't ware.  

Er zijn nog altijd meerdere geestelijke 'pijnen': angst, verdriet, haat,...
Tot welke gekte dat leidt hangt af van welke pijn, welke persoon met zijn achtergrond uit het verleden en welke situatie; waarschijnlijk nog meerdere factoren die ik over het hoofd zie.

Denken jullie dat 'Het Gek Zijn' een eigen topic verdient?

Hangt er vanaf wat je hiermee bedoelt.

Ik hoop dat je met 'geestelijke pijn' hetzelfde bedoeld als mij.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 01:09

het probleem zit het em meer in de geestelijke pijn die ik niet onder controle kan houden, waar je over spreekt heb k al eerder meegemaakt.
zijn er hier verder nog mensen die wel eens nagedacht hebben over gekte?
meestal wordt er bij gekken een vergelijking gemaakt met personen die door hun chaotische gedachten een bepaald punt hebben bereikt waarbij de hele geest door elkaar geschud is als 't ware.  
denken jullie dat 'Het Gek Zijn' een eigen topic verdient?

Beste Original,
Ik herken wel het een en ander, dit lijkt me echter niet de plek om daar over te discussieren.
Daar zijn andere fora voor.
Als je hier verder over wil bomen verwijs ik je naar dit prikbord, daar kan dit gesprek beter gevoerd worden.
Ik zal zeker van de partij zijn.

Tenzij hier werkelijk nog een discussie los barst over chaos met een filosofische inhoud lijkt het me weinig zinvol dit gesprek hier door te voeren(?).

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 18:50

Meestal wordt er bij gekken een vergelijking gemaakt met personen die door hun chaotische gedachten een bepaald punt hebben bereikt waarbij de hele geest door elkaar geschud is als 't ware.  

Er zijn nog altijd meerdere geestelijke 'pijnen': angst, verdriet, haat,...
Tot welke gekte dat leidt hangt af van welke pijn, welke persoon met zijn achtergrond uit het verleden en welke situatie; waarschijnlijk nog meerdere factoren die ik over het hoofd zie.

Denken jullie dat 'Het Gek Zijn' een eigen topic verdient?

Hangt er vanaf wat je hiermee bedoelt.

Ik hoop dat je met 'geestelijke pijn' hetzelfde bedoeld als ik.

een combinatie van de geestelijke 'pijnen' die je opsomde en miss nog wel meer.
angst voor verandering/bad ending, verdriet om hoe alles loopt/is gelopen, haat naar jezelf toe omdat je niet sterk genoeg was/niet genoeg je best gedaan hebt blijkbaar om het beter te laten zijn.

daarom sprak ik ook van chaos; een opeenhoping van allerlei verschillende geestelijke 'pijn'soorten die doordat ze tegelijkertijd plaatsvinden een sterke impact hebben. Een chaotische golf van pijn.

Maar zoals jdr al stelde, het gaat in dit geval om mijn geest, omdat ik in conflict ben met mezelf. De discussie is niet echt filosofisch georienteerd.
maar daar kan wel verandering in gebracht worden.

Stel je neemt mij als onderzoeksobject (en misschien anderen die menen 'soms' met net zoiets te kampen) & probeert alles dat verteld wordt over die ervaringen met behulp van een wetenschappelijke benaderingswijze te verklaren.

Ik meen nl dat dit wel een belangrijk filosofisch vraagstuk is.
Waarom ervaren mensen chaotische geestelijke pijn?

Breder gezien kun je ook stellen: Wat doet chaos met ons?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures