Springen naar inhoud

Kanker een welvaartsziekte?

• Log in om te kunnen reageren

B__

B__

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 12:01

Je hoort bv weinig over kanker in Afrika.

Is dit om dat ze het daar niet constateren maar er wel is? of omdat ze bv eerder sterven aan een andere aandoening?
Alles kan als t maar leuk is..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2006 - 12:17

Omdat kanker meestal pas na je zestigste een doodsoorzaak is. En als de gemiddelde levensduur onder de vijftig jaar ligt...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 14:33

Dus kanker kon eigenlijk ook al vroeg voorkomen, 100-den jaren geleden, maar we weten er niets van omdat de mensen niet oud genoeg werden om het te krijgen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 15:39

kanker komt wel degelijk voor in Afrika,
en de romeinen deden bv al borstamputaties....

Maar dat we hier ouder worden is inderdaad de grootste reden
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 19:24

Ik dacht dat ik laatst ook iets hoorde over dat omdat wij zoveel middelen tegen andere kwalen nemen.. het kanker nog eens extra opwekt...
Kan dat zo zijn?? weet het niet zeker namelijk maar ik dacht dat ik het in de krant las ofzo... :roll:

Maar ouderdom is idd de grootste reden (denk ik)

Animus

Animus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 21:05

ik ?DACHT? dat er duidelijk onderzoeken zijn geweest naar kanker.
en dat die uitwezen dat kanker is toegenomen.
ik denk dus dat het wel een ziekte is die van de laatste tijd is maar natuurlijk kwam het vroeger ook wel voor.

ik sluit ook niet uit dat het kan komen door al die chemische middelen die we tegenwoordig innemen:medicijnen,zoetstoffen,kleurstofen.
is natuurlijk nog nooit bewezen maar ik denk ook niet dat er al uitgebreid onderzoek is gedaan naar al die middelen die we TEGELIJKERTIJD innemen.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.Ē

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 12:53

we worden nu/hier ouder dus hebben we er meer kans op, maar vroeger, en nu in afrika ed, gingen/gaan ook zat mensen dood aan kanker, maar is de doodsoorzaak veelal onbekend of foutief..

kpil

kpil

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 14:02

ik ?DACHT? dat er duidelijk onderzoeken zijn geweest naar kanker.
en dat die uitwezen dat kanker is toegenomen.
ik denk dus dat het wel een ziekte is die van de laatste tijd is maar natuurlijk kwam het vroeger ook wel voor.

Vroeger sterfden er dan meer mensen door 'het vuur' en 'demonen'. Betere detectie ==> hogere prevalenties

Benthor

Benthor

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 15:26

Het verschilt per type kanker. Sommige vormen van kanker komen meer voor bij mensen die roken, veel alcohol drinken, de anticonceptiepil gebruiken of veel zonnebaden nemen, of mensen met overgewicht.

Dit zijn natuurlijk zaken die vooral in de westerse wereld spelen. Het zou dus kunnen dat die typen kanker minder voorkomen bij arme (afrikaanse) mensen die geen eten hebben en zeker geen geld hebben voor tabak, de pil of alcoholische drank.

Er zijn echter ook erfelijke vormen van kanker, zoals bijvoorbeeld borstkanker. Ik verwacht dat de kansen op die vormen van kanker niet verschillen per werelddeel. Behalve natuurlijk als die erfelijke eigenschappen bij mensen in bepaalde landen (bijna) niet voorkomen.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 15:29

Zou het niet zo zijn, dat 'welvaart' indirect z'n invloed heeft, doordat biologische factoren zodanig beÔnvloed worden, dat het z'n genetische doorwerking heeft op de het menselijk gestel (voeding, stress, millieu, conditie) ?

Zo kan ook in een familie veel, of juist geen kanker voor komen.

Benthor

Benthor

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 15:57

Het lijkt mij dat het zowel direct als indirect invloed kan hebben. Het kan een īkatalysatorī zijn voor erfelijke vormen van kanker.
Echter het kan ook direct kanker veroorzaken, bijvoorbeeld 1 asbestvezel is genoeg om kanker te veroorzaken.

Kanker is na hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland. Elk jaar krijgen bijna 69.000 mensen te horen dat zij kanker hebben. Amper 50 jaar geleden was er nog maar weinig bekend over de oorzaken van kanker.

De afgelopen jaren heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat er een verband is tussen het ontstaan van kanker en ons eigen gedrag. Bij ongeveer 50-70% van de mensen die aan kanker overlijden, heeft een ongezonde leefstijl een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van de ziekte.

Aanleg, milieu, leefstijl en toeval

Ieder mens loopt een bepaald risico om kanker te krijgen. Ruim 1 op de 3 Nederlanders krijgt in de loop van het leven kanker. Er zijn meer dan 100 soorten kanker, elk met een verschillende ontstaanswijze. Sommige soorten kanker komen vaker voor dan andere.

Er kunnen verschillende soorten kanker in 1 familie voorkomen. Die hebben meestal niets met elkaar te maken. Soms heeft iemand echter wel aanleg om een bepaalde soort kanker te krijgen. Dit komt doordat hij al bij zijn geboorte een verandering in zijn erfelijk materiaal (DNA) heeft meegekregen. Dit geldt voor ongeveer 5% van alle mensen met kanker.

Sommige mensen denken dat kanker hoofdzakelijk door het milieu wordt veroorzaakt. Toch blijkt milieuverontreiniging maar een kleine rol te spelen: niet meer dan zoín 1% van alle gevallen van kanker wordt veroorzaakt door milieuverontreiniging.

Een ongezonde leefstijl is de belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van kanker. Met een gezonde leefstijl kunt u zelf veel doen om het risico op kanker te beperken. Maar een manier van leven die kanker gegarandeerd voorkůmt, is er helaas niet.

Vaak is kanker het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Naast aanleg of leefgewoonten kan toeval een rol spelen. Iemand die altijd gezond heeft geleefd, kan tůch kanker krijgen. En andersom kan iemand die altijd heeft gerookt, oud worden zůnder kanker te krijgen. Meestal zijn er op individueel niveau geen oorzaken aan te wijzen.

Risicofactoren

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bepaalde leefgewoonten en leefomstandigheden het risico op een aantal soorten kanker vergroot. Dit worden risicofactoren genoemd. Voorbeelden hiervan zijn:

* roken
   * ongezond eten
   * veelvuldig alcohol drinken
   * onvoldoende lichaamsbeweging  
   * overmatige blootstelling aan de zon  
   * werken met kankerverwekkende stoffen, zoals asbest  

De meeste factoren beÔnvloeden het risico pas bij langdurige blootstelling. Een risicofactor voor de ene soort kanker hoeft dat niet te zijn voor een andere soort.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 21:39

Weinig eten is op zich ook een goede bescherming tegen kanker (en dan echt weinig, zo dat je eigenlijk voortdurend honger hebt...).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

The Dude

The Dude

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:56

Virussen kunnen mogelijk ook sommige vormen van kanker veroorzaken.
The fantastic world of microbiology

Bertolli

Bertolli

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 18:27

Weinig eten is op zich ook een goede bescherming tegen kanker (en dan echt weinig, zo dat je eigenlijk voortdurend honger hebt...).

Alles veroorzaakt kanker. Zelf vind ik best frustrerend als er weer zo'n onderzoek komt waaruit is gebleken dat een bepaald soort voedsel kanker veroorzaakt... Laatst las ik ergens dat thee ook al kanker zou veroorzaken... Ja wat moet je dan eten/drinken om kanker te voorkomen?? Niks?
Hetzelfde is dat alles giftig is. Water is ook giftig. Het is de dosis die alles bepaald!
Drink maar eens 10 liter water... krijg je kanker van (hoewel vergiftiging eerder plaatsvindt).

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 14:48

Zou het niet zo zijn, dat 'welvaart' indirect z'n invloed heeft, doordat biologische factoren zodanig beÔnvloed worden, dat het z'n genetische doorwerking heeft op de het menselijk gestel (voeding, stress, millieu, conditie) ?

Zo kan ook in een familie veel, of juist geen kanker voor komen.

Wat bedoel je precies met je 1e zin?

Bepaalde vormen van kanker kunnen inderdaad familiair zijn. Dit vanwege het simpele gegeven dat kanker een genetische aandoening is. Je kunt je voorstellen als er voor bijvoorbeeld borstkanker 6 mutaties noodzakelijk (en voldoende) zijn, en je krijgt er bij je geboorte als meisje al 4 mee van je ouders, de kans veel groter is dat je borstkanker ontwikkelt dan iemand die er maar 1 meekrijgt.

De kans dat milieu, voeding, stress, etc (ik noem dat alles kortweg milieu), invloed hebben op het ontstaan van erfelijke vormen van kanker lijkt mij vrij gering. Zaken die DNA schade / mutaties veroorzaken op forse schaal (straling e.d.) brengen zoveel schade aan dat een organisme geen kans op overleven heeft (denk aan de tsjernobyl-kindjes). Bij zaken die lage hoeveelheden DNA-schade veroorzaken, is de kans dat een specifiek (kankergerelateerd) gen geraakt wordt bizar klein; daarbij hebben dit soort stoffen/omstandigheden vaak ook een lage penetrantie, zodat misschien de gonaden niet gemakkelijk bereikt worden (maar dat is een wild guess). Laag-schadelijke omstandigheden veroorzaken pas kanker na langdurige en chronische blootstelling.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures