Springen naar inhoud

[Scheikunde] wereldreis maken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 13:17

Hallo,

ik moet een werkstuk maken maken voor scheikunde waar ik niet zo goed in ben. Ik hoop dat u mij kan helpen.

je maakt een wereldreis rond de wereld, en je mag enkele vervoersmiddelen gebruiken en je moet een paar vragen beantwoorden.

gegevens:

vervoersmiddel - brandstof - formule - verbruik*1 - dichtheid*2
fiets ---------------- glucose --- C6H12O6 -- 250.0 ------1.58
auto --------------- benzine ----- C7H16 ----- 18.3 -------- 0.72
bus --------------- diesel ------ C8H18 ----- 33.0 --------0.82
trein ---------kolen->elektriciteit -- C ---------32.6 -------- 3.50
boot --------------- -steenkool -- C10H22-----61.5 -------- 0.95
vliegtuig ------------ kerosine ---- C9H20 ------7.6 ---------0.90

*1=(pers*km)/L
*2= kg/L

ik heb een route gemaakt en alles gedaan en ik ben aan de volgende gekomen:
afstand die ik ga afleggen: auto: 2290 km
bus: 1770 km
trein: 3800 km
vliegtuig: 32350 km
boot: 5565 km
fiets: 400 km
opdrachten:

1. stel voor elke brandstof de reactievergelijking op voor de verbranding, ga ervan uit dat alle brandstoffen volledig verbrand worden( er onstaat alleen CO2 en H2O)

2. bereken hoeveel brandstof (van welke soorten) je nodig hebt voor je reis.

3.bereken hoeveel m3 zuurstof je gebruikt op je reis(voor de verbranding van brandstof).

4. bereken hoeveel ton CO2 je produceert op je reis.

5. laatste vraag: bereken de concentratie van die geproduceerde CO2 in de troposfeer in volume-ppm. zie de gegevens hieronder
gegeven:de straal van de aarde is ca. 6000 km,de tropsfeer zit in een schil van ca. 8.5 km om de aarde. je mag voor het berekenen van het molaire volume van uitgaan dat de tempratuur in de hele atmosfeer gelijk is aan de kamer tempratuur en dat de druk gelijk is aan de standaard omstandig heden.

ik stel het zeer op prijs als u mij kan helpen, heel erg bedankt al vast.

Allen
[/img]
[/list]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dalton

    Dalton


  • >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 13:44

Begin eens met een poging om te reactie vergelijkingen te maken.
Aan de hand daarvan zijn alle volgende vragen te beantwoorden.
Probeer maar wat, dan zeggen wij wel of het goed of fout is en waarom.

#3

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 19:08

1. C6H12O6 + 6 O2 --> 6 H2O + 6 CO2

2. C7H16 + 11 O2 --> 8 H2O + 7 CO2

3. 2 C8H18 + 25 O2 --> 18 H2O +16 CO2

4. C + O2 --> CO2

5. 2 C10H22 +31 O2 --> 22 H2O + CO2

6. C9H20 + 14 O2 --> 10 H2O + 9 CO2

ik hoop dat het goed is.
Life goes on...

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2006 - 19:37

:roll:

(alleen een typefoutje in regeltje 5, daar moet 20 CO2 staan).

op naar de volgende stap.. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2006 - 20:02

misschien ook wel handig om superscript en subscript te gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

#6

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 13:17

verbruik:

fiets 1.6 L glucose
auto: 21.9 L benzine
bus: 53.6 L diesel
vliegtuig: 4256.6 L kerosine
boot: 90.5 L steenkool (vloeibaar steenkool??)
trein: 116.6 L ?????
Life goes on...

#7

Lala

    Lala


  • >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2006 - 14:02

Nouja, je weet de dichtheid van steenkool, je weet hoeveel dm3 je gebruikt, dus kun je het aantal kilo's uitrekenen. Maar je zit op de goede weg!! :roll:
Appareo decet nihil munditia?

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2006 - 14:28

de glucose voor de fietstocht ben ik met je eens. Maar volgens mij zit je fout voor de boot en de auto.

Ik meende dat je autotocht over 1770 km zou gaan. Als ik zo je antwoord zie denk ik dat jij met 400 km gerekend hebt. Voor die 400 km klopt je antwoord.

Het komt er hier dus overal op neer om het aantal af te leggen kilometers te delen door het verbruik in (pers.km)/L

  km                                1

-----------  = (km wegstrepen)   --------  = L

    km                               1

   -----                            ----

    L                                L
(laatste stap hierboven: delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde.)

boot: 90.5 L steenkool (vloeibaar steenkool??)

Waarom zou steenkool vloeibaar moeten zijn om het volume ervan te kunnen meten? Van een stoeptegel kun je toch ook het volume beton bepalen( LxBxH)?

Met de gegevens uit je kolom dichtheid kun je die liters eventueel in kilogrammen omrekenen.
(zoals ik zie dat Lala intussen ook gezegd heeft) :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 15:53

jongens bedankt voor jullie hulp ik weet nu hoe je de mol moet bereken en de rest maar kan iemand een voorbeeld geven van hoe je de m3 aan zuurstof verbruik moet berekenen. dan kan ik mischien de rest maken.
Life goes on...

#10

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2006 - 16:17

Een mol gas is bijna altijd 22.4 Liter. 1 liter is 1dm3. Dus zo moet je het wel kunnen omrekenen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2006 - 16:22

1,6 L glucose als voorbeeld

dichtheid volgens je tabelletje 1,58 kg/L

massa glucose verbruikt dus 1,6 L x 1,58 kg/L = 2,528 kg glucose.

molmassa glucose:
6 x atoommassa C : 6 x 12 = 72
12 x atoommassa H : 12 x 1 = 12
6 x atoommassa O : 6 x 16 = 96

totaal 180, dus 1 mol glucose heeft een massa van 180 g. Als je met nauwkeuriger cijfers voor die atoommassa's moet werken, zie BINAS tabel 40

2,528 (kg) / 0,18 (kg/mol) = 14,044 mol glucose

C6H12O6 + 6 O2 --> 6 H2O + 6 CO2

om 1 mol glucose te verbranden is er dus 6 mol O2 nodig.

voor 14,044 mol glucose dus 14,044 x 6 = 84,266 mol O2

Bij standaarddruk en temperatuur neemt een mol gas een volume in van 22,4 liter.

84,266 (mol) x 22,4 (L/mol) = 1887,57 L zuurstofgas.

afronden ivm gebruikte significanties, zou ik zeggen 1,9 m3 zuurstofgas.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Allen=mc2, kijk eens in je IN-box van je prive-berichten ivm superscript.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 00:26

als eerst wil wil wat vragen:

trein ---------kolen->elektriciteit -- C ---------32.6 -------- 3.50


moet je hier voor de kolen en voor de elektriciteit berekenen of hoe zit dat???

en hier volgt de berekening van de zuurstof

1. Glucose

totaal=1,6 L glucose

Dichtheid=1,58 kg/L

massa glucose verbruikt 1,6 * 1,58 kg/L = 2,528 kg glucose

molmassa glucose=
6 * atoommassa C : 6 * 12,01 = 72.06 g
12 * atoommassa H : 12 * 1,008 = 12,096 g
6 * atoommassa O : 6 x 16 = 96 g
totaal= 72,06 + 12,096 + 96 = 180,156 g

1 mol glucose heeft een massa van 180,156 g (=0,18 kg)

5,528 [kg] / 0,18 [kg/mol] = 14,044 mol glucose

C6H12O6 + 6 O2 --> 6 H2O + 6 CO2



om 1 mol glucose te verbranden is er dus 6 mol O2 nodig.

voor 14,044 mol glucose dus 14,044 * 6 = 84,266 mol O2

Standaardomstandigheden: T=273 K en P= 1 bar (P0)

Bij standaarddruk en temperatuur neemt een mol gas een volume in van 22,4 dm3/mol oftewel (Vm = 22,4 L)

84,266 (mol) * 22,4 (L/mol) = 1887,57 L zuurstofgas =1,9 m3

------------------------------------------------------------------------------------------

2. benzine

totaal=21.9 L benzine
Dichtheid=0.72 kg/L

massa benzine verbruikt 21,9 L * 0.72 kg/L = 15,768 kg benzine

molmassa benzine=
6 * atoommassa C : 7 * 12,01 = 84,07 g
12 * atoommassa H : 16 * 1,008 = 16,128 g
totaal= 84,07 + 16,128 = 100,198 g

1 mol benzine heeft een massa van 100,198 g (=0,1 kg)

15,768 [kg] / 0,1 [kg/mol] = 157,68 mol benzine

C7H16 + 11 O2 --> 8 H2O + 7 CO2



om 1 mol benzine te verbranden is er dus 11 mol O2 nodig.

voor 157,68 mol benzine dus 157,68 * 11 = 1734,48 mol O2

1734,48 (mol) * 22,4 (L/mol) = 38852,352 L zuurstofgas =38,9 m3

------------------------------------------------------------------------------------------

3. diesel

totaal=53.6 L diesel
Dichtheid=0.82 kg/L

massa diesel verbruikt 53.6 L * 0.82 kg/L = 43,952 kg diesel
molmassa diesel=
6 * atoommassa C : 8 * 12,01 = 96,08 g
12 * atoommassa H : 18 * 1,008 = 18,144 g
totaal= 96,08 + 18,144= 114,224 g

1 mol diesel heeft een massa van 114,224 g (=0,11 kg)

43,952 [kg] / 0,11 [kg/mol] = 399,56 mol diesel

2 C8H18 + 25 O2 --> 18 H2O +16 CO2



om 2 mol diesel te verbranden is er dus 25 mol O2 nodig. en om 1 mol diesel te verbranden is er dus 12.5 mol O2 nodig

voor 399,56 mol diesel dus 399,56 * 12.5 = 4994.5 mol O2

4994.5 mol * 22,4 [L/mol] = 111876.8 L zuurstofgas =111.8768 m3

------------------------------------------------------------------------------------------

4. kolen?? of wat?

totaal=116.6 L kolen
Dichtheid=3.50 kg/L

massa kolen verbruikt 116.6 L * 3.50 kg/L = 408.1 kg kolen

molmassa kolen=
1 * atoommassa C = 12,01 g
totaal=12.01 g

1 mol kolen heeft een massa van 12.01 g (=0,012 kg)

408.1 [kg] / 0,012 [kg/mol] = 4.8972 mol kolen

C + O2 --> CO2



om 1 mol kolen te verbranden is er dus 1 mol O2 nodig.

voor 4.8972 mol kolen dus 4.8972 * 1 = 4.8972 mol O2

4.8972 [mol] * 22,4 [L/mol] = 109.697 L zuurstofgas =0.1097m3

------------------------------------------------------------------------------------------

5. steenkool

totaal=90.5 L L steenkool
Dichtheid=0.95 kg/L

massa steenkool verbruikt 90.5 L * 0.95 kg/L = 85.975 kg steenkool

molmassa steenkool=
10 * atoommassa C : 10 * 12,01 = 120.1 g
22 * atoommassa H : 22 * 1,008 = 22.176 g
totaal= 120.1 + 22.176 = 142.276 g

1 mol steenkool heeft een massa van 142.276 g (=0,14 kg)

85.975 [kg] / 0,14 [kg/mol] = 12.23 mol steenkool

2 C10H22 +31 O2 --> 22 H2O + CO2



om 2 mol steenkool te verbranden is er dus 31 mol O2 nodig. dus om 1 mol te verbranden is er 15.5 mol O2 nodig

voor 12.23 mol steenkool dus 12.23 * 15.5 = 189.60 mol O2

189.60 [mol] * 22,4 [L/mol] = 4247.01 L zuurstofgas =4.247 m3

------------------------------------------------------------------------------------------

6. kerosine

totaal=4256.6 L kerosine
Dichtheid=0.90 kg/L

massa kerosine verbruikt 4256.6 L * 0.90 kg/L = 3830.94 kg kerosine

molmassa kerosine
9 * atoommassa C : 9 * 12,01 = 108.09 g
20 * atoommassa H : 20 * 1,008 = 20.16 g
totaal= 108.09 + 20.16 = 128.25 g

1 mol kerosine heeft een massa van 128.25 g (=0,128 kg)

3830.94 [kg] / 0.128 [kg/mol] = 490.36 mol kerosine

C9H20 + 14 O2 --> 10 H2O + 9 CO2



om 1 mol steenkool te verbranden is er dus 14 mol O2 nodig.

voor 490.36 mol steenkool dus 490.36 mol * 14 = 6865.04 mol O2

6865.04 [mol] * 22,4 [L/mol] = 153776.896 L zuurstofgas = 153.777m3
-----------------------------------------------

en dan moet ik gewoon alles bij elkaar optellen...

maar ik denk dat ik toch wel wat fouten in heb staan, ik hoop dat jullieze dan kunnen verbeteren( als jullie het toch gaan verbeteren kopieer het dan gewoonover en zet de juiste dingen daar in de plaats, anders wordt het een rotzooi en begrijp je er niks meer van)
alvast heeeeeel erg bedankt [:roll:] :P

LET NIET OP DE SIGNIFICANTIE WANT DAT CORRIGEER IK LATER.
Life goes on...

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2006 - 00:43

OM te beginnen, zoals ik eerder zei, volgens mij zit je fout in je benodigde hoeveelheid brandstof voor je auto (je boot was wel goed, ik zat een nulletje fout) Voor de auto ga je hier in je vervolgberekeningen dus sowieso al fout, omdat je met foute gegevens begint.

moet je hier voor de kolen en voor de elektriciteit berekenen of hoe zit dat???

Elektriciteit wordt hier kennelijk in een kolencentrale gemaakt. Stoomtreinen rijden er niet veel meer :roll:

fouten:

15,768 [kg] / 0,1 [kg/mol] = 157,68 mol benzine

85.975 [kg] / 0,14 [kg/mol] = 12.23 mol steenkool

en vaker: niet echt ernstig, maar wacht liever met afronden tot aan het eind van je totale berekening. Kleine beetjes vermenigvuldigd met kleine beetjes geven verrassend vaak een significant verschil.

408.1 [kg] / 0,012 [kg/mol] = 4.8972 mol kolen


85.975 [kg] / 0,14 [kg/mol] = 12.23 mol steenkool

3830.94 [kg] / 0.128 [kg/mol] = 490.36 mol kerosine

delen ipv vermenigvuldigen !

PS, als je toch je best doet om super en subscript te gebruiken, gebruik dan niet de vierkante haken in je codes, maar de pijlpuntjes < en >, anders werkt het niet zoals je ziet.

PPS om je verder rekenwerk makkelijk te kunnen nakijken heb ik de hele boel in een excelsheet gestoken, want dit is een huiswerkforum, geen strafwerkforum... (althans niet voor mij) :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

Allen=mc2

    Allen=mc2


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 14:56

ik hoop dat het manier van de berekening goed was bij de laatste opdracht, maar hoe moet ik nou verder met de laatste vraag kan iemand mij op weg helpen :roll:

bvd

Allen
Life goes on...

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2006 - 17:01

Voor de zekerheid, heb je je vorige berekeningen gecorrigeerd??

Vraag 4:
CO2 produktie op dezelfde wijze als de O2 produktie.
In elke reactievergelijking zie je hoeveel mol CO2 je produceert per mol brandstof.
Je hebt al berekend hoeveel mol brandstof je nodig had
dus kun je berekenen hoeveel mol CO2 je produceert (x mol)

je rekent de molmassa van CO2 uit, (y g/mol)
en met het aantal mol dat je berekend hebt (x mol)
bereken je zo de totale massa CO2 (x.y g)

vraag 5:
elke mol CO2 neemt bij benadering een volume in van 22,4 L/mol (analoog aan de berekening bij O2)
Bij vraag 4 had je uitgerekend hoeveel mol CO2 je had (x mol)
x mol . 22,4 L/mol geeft netjes je volume CO2 in L

Dan het volume van de atmosfeer.
Zoek de formule voor het volume van een bol, bijvoorbeeld:
google BOL VOLUME FORMULE geeft hits genoeg, zoals deze:
http://nl.wikibooks....Wiskunde/Volume
beschouw de aarde + atmosfeer als een bol met een straal van (6000 + 8) km, geeft volume a km3.
(6375 km is een nettere benadering, maar goed, je opgave zegt 6000 km)
beschouw dan alleen de aarde, straal 6000 km, geeft volume b km3
het verschil tussen a en b is dan het volume van de atmosfeer.

een ppm betekent niks anders dan ťťn deel per miljoen, zoals een procent een deel per honderd, en een promille een deel per duizend betekent.
reken de volumes van je CO2 en het volume van de aardatmosfeer om naar gelijke eenheden (bijvoorbeeld liters), deel L CO2 door L atmosfeer en vermenigvuldig met een miljoen.
(persoonlijk vind ik dit een zinloze exercitie want deze getallen zijn zo akelig klein dat je je er toch geen voorstelling bij kunt maken).

Mijn voorstel: probeer dit eerst eens voor glucose, als dat gelukt is stuur me dan maar een PB-tje met je e-mailadres, en dan stuur ik je mijn excel-rekenblad met alle berekeningen zodat je jezelf kan checken voor je andere berekeningen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures