Springen naar inhoud

hart ziel lichaam en geest

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 19:51

Ik ben een symbiosetheorie aan het onwikelen waarin ik alle dicplines van de wetenschap aan bod wil laten komen. Ik heb de volgende vooronderstelling gemaakt waarbij ik me ten dele bijbels basseer ten dele uit een boek met een christelijke visie waarvan ik de bijbelse onderbouwing niet ken maar ik neem aan dat er ook psycholuogie meespeelt

We bestaan uit:
Ziel bevattende het hart:
- karakter (Nature)
- emoties
- gods wetten zijn erin geschreven (in het hart; jeremia = bijbel; deze besluiten welke kezes er gemaakt worden en hoe de geest beschreven/herschreven wordt)
- verlangens
- lijden

Geest
- geweten (totst alle acties maar is niet de besluiter maar een soort adviesorgaan)
- wijsheid
- geheugen
- denken?

Lichaam
- Stoffelijk omhulsel dat de ziel slaafs volgt

Wat vinden julli hiervan. Ik ken een filsosofische theorie die volgens mij tata blanca heet welke suggereert dat we iss met een lege geest beginnen die langzaam beschreven. Overigens ben ik ook van menenig dat een mens een zogenaamde zondige natuur heeft (bijbels) waar we voor kunnen kieze aan toe te geven of om ter zijde te schuiven en daarmee wordt ook bepaald wat er in de geest wordt weggeschreven maar het vlees heeft ook invlod op het hart denk ik.

groetjes
ivar

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:06

je maakt dus een onderscheid tussen geest en ziel.

ik ben het er niet mee eens & ik vind het persoonlijk ook slecht overkomen.
mja misschien dat dat door de vele spelfouten komt.. * tip

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:13

Even spelfouten eruit gehaald. Ben nogal een snelle typer en bezig op 4 fora :roll:. De theorie zoals ik die in gedachten heb en die grotendeels al is uitgewerkt heeft dit als aanname en wat ik dus wil is eerst mijn aanames toetsen voordat ik de volgende conceptversie van mijn theorie ga schrijven. Overigens ligt deze vraag ook bij psychologie.

Ik ben een symbiosetheorie aan het onwikelen waarin ik alle dicplines van de wetenschap aan bod wil laten komen. Ik heb de volgende vooronderstelling gemaakt waarbij ik me ten dele bijbels basseer ten dele uit een boek met een christelijke visie waarvan ik de bijbelse onderbouwing niet ken maar ik neem aan dat er ook psychologie meespeelt

We bestaan uit:
Ziel bevattende het hart:
- karakter (Nature)
- emoties
- gods wetten zijn erin geschreven (in het hart; jeremia = bijbel; deze besluiten welke kezes er gemaakt worden en hoe de geest beschreven/herschreven wordt)
- verlangens
- lijden

Geest
- geweten (toetst alle acties maar is niet de besluiter maar een soort adviesorgaan)
- wijsheid
- geheugen
- denken?

Lichaam
- Stoffelijk omhulsel dat de ziel slaafs volgt

Wat vinden jullie hiervan. Ik ken een filsosofische theorie die volgens mij tata blanca heet welke suggereert dat we eerst met een lege geest beginnen die langzaam beschreven wordt. Overigens ben ik ook van meniing dat een mens een zogenaamde zondige natuur heeft (bijbels) waar we voor kunnen kiezen aan toe te geven of om ter zijde te schuiven en daarmee wordt ook bepaald wat er in de geest wordt weggeschreven maar het vlees heeft ook invloed op het hart denk ik.

groetjes
ivar

PS sterker nog een van mijn hieropvolgende vragen is kan de geest leven zonder ziel

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:28

ik geloof niet dat er iets bestaat als een ziel, dus ja :roll:

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:40

Maar wel in de dingen die in de ziel zitten zoals ik ze definieer denk ik en het enige wat ik dan doe is een opsplitsing maken als aaname om in een later stdium te kijken of deze met mijn symbiosetheorie overeenkomt

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:46

wat versta je onder 'gods wetten'?

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 20:56

In de oudtestamentische periode was er de Torah geopenbaard door mozus aan de joden. De joden werde geacht deze wetten te houden teneinde gerechtvaardig te worden. Alleen dat kpon natuurlijk helemaal niet want daar moet je heilig voor leven. De bijbel zegt ons ook dat de wet ons leert wat zonde is en als de zonde volgroeid is baart ze door. Idt is een onzettende paradox. Een wet die heilig is brengt dood!! Maar natuurlijk had god daar een oplossing voor. Hij stuurde zijn zoon om een heilig leven te lijden omdat hij dat als God kon en vervolgens gestraft te worden voor zonden die hij niet had begaan. Daarmee kan hij pleiten voor ons en krijgen we vergeving van zonden en door een te worden met hem sterven we met hem voor de wet en als we sterven voor de wet zijn we krachtens diezelfde wet vrij van die wet. Desondanks willen we wel graag leven naar die wet dus wat God doet is door christus heen deze wetten in onze bineste (hart te schrijven in een proces dat opgroeien heet. Dit resulteert niet meer in het slaafs opvolgen van wetjes maar de wil om het goede te doen wordt je aard Je wil het kwade mijde en zogezeg zegt jeremia: Dit is het nieuwe verbond dat ik met hen zal sluiten ik zal mijn wetten in hun hart schrijven.

Weer een heel verhaal maar wel compleet dacht ik zo

mvg
ivar

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 21:39

Alles heeft een ziel, zowel dieren als planten, alles wat bestaat dus ook de mens. Hierbij bezit de mens een geest. De termen zijn wat ongelukkig gekozen en meestal neemt men de ziel = geest.

De ziel bevat als het ware de kenmerken en karakter, een beetje als het DNA op natuurlijke basis. Ook emoties, lijden,.. Hierbij horen de natuurlijke deugden van voorzichtigheid, 'aardse' liefde, hoop vb. op een boek, ... Dit werkt nauw samen met het lichaam en heeft dus als het ware 'onzichtbare' zintuigen.
De geest: het verbeeldingsvermogen, wil, verstand, hetgeen we dus met naar de hemel of hel zouden moeten gaan. Ik denk dat de wet in de geest geschreven is aangezien het iets is wat je met je meeneemt na de dood.
Hierbij horen ook de bovennaturlijke deugden, geloof, hoop liefde,;...
Alles wat je met je meeneemt na de dood is in de geest.

vb. Je lichaam, ogen in dit geval zien een bloem, je ziel vindt het mooi en je geest heef God lief omwille dat hij zoiets geschapen heeft

Ik denk dat het zoineen zit

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:03

gelieve er bij te zetten 'ik denk'

wat je zegt berust nl helemaal niet op feiten.

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:10

Zou je mijn post over dopen willen lezen? daaruit wordt denk ik wel duidelijk dat de wet in beide aanwezig is volgens christelijke visie met de bijbel als gods woord als uitgangspunt

Benthor

Benthor

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:21

Het lijkt mij niet dat Godīs wetten in het hart beschreven staan. De wetten zitten hoogstens in het geheugen van sommige mensen.

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:40

wat is jou achtergrond? Dit moet ik even weten voor het type argumentatie dat ik wil gebruiken

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:53

Op dit topic komt een -slotje-

uitleg hier: http://www.wetenscha...d=152556#152556
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures