Reizen in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Reizen in de ruimte

Aangezien kometen en asteroiden met veel grotere snelheid door het universum gaan dan wij met onze voertuigen van het momente kunnen....is het dan geen idee om eens te kijken of je de asteroiden/kometen kan besturen zodat je het als vervoermiddel kan gebruiken ?

Dus gewoon landen met een voertuig op zon komeet en wanneer je bijna bij je bestemming ben er weer vanaf.

Zomaar een ideetje wat naar aanleiding van een documentaire ontsproot :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Reizen in de ruimte

dat is slim gedacht! Je moet dan wel goed kunnen mikken1
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Aangezien kometen en asteroiden met veel grotere snelheid door het universum gaan dan wij met onze voertuigen van het momente kunnen....is het dan geen idee om eens te kijken of je de asteroiden/kometen kan besturen zodat je het als vervoermiddel kan gebruiken ?
Aangezien kometen en asteroiden met veel grotere snelheid door het universum gaan dan wij met onze voertuigen van het momente kunnen... hoe denk je dan bij een komeet "op te stappen"?

Daar komt nog bij dat het niet bepaald triviaal is om de baan van een komeet te wijzigen...

Leuk, maar (helaas) voorlopig nog niet echt haalbaar.

Berichten: 48

Re: Reizen in de ruimte

Komeetmissies waren tot nu toe fly-by missies. Daarbij vlogen sondes met hoge snelheid langs een komeet. ESA’s komeetverkenner Giotto, die in 1986 lang de komeet van Halley scheerde, was daarvan een voorbeeld. Rosetta heeft daarentegen ook een lander, Philae genaamd, aan boord. Het neerlaten van deze lander op het komeetoppervlak is een primeur. Een tweede primeur is dat het moedervaartuig als een satelliet in een baan om de komeet wordt gebracht.  
lol .. niet haalbaar? Okay de baan van zo een komeet aanpassen, zal zeker nog lang op zich laten wachten maar...

http://www.sterrenkunde.com/rosetta-page.htm

zijn we allang mee bezig mensen....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Dat is iets anders: met een sonde kan je een slingshot doen en op die mannier de snelheid van een komeet halen. Een mens zou die versnelling niet aan kunnen en dat hoogst waarschijnlijk niet overleven.

(Leuke pagina, overigens!)

Berichten: 48

Re: Reizen in de ruimte

Ik dacht dat G-Krachten niet van invloed waren op ons mensen in outer-space ?

Dit is wat ik heb kunnen vinden op google..
There is no possibility of artificial gravity.  It is a myth.  A trip to another star would be under zero gravity, for there is no way to accelerate a spaceship at a rate great enough to create acceleration gravity of even one "G" for any length of time.  Inasmuch as the trip would take time of the order of lifetimes, this means that a human life would be in zero gravity for life.  In addition, the spaceship would be in interstellar space light years from any possible help in the event of trouble.  Isolated, with a small group of people in zero gravity under artificial conditions for a lifetime would destroy any ordinary human being.  To say the least, the living conditions would be deadening to the spirit.
Maar ik weet hier erg weinig vanaf... dus misschien zijn er andere factoren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Ik dacht dat G-Krachten niet van invloed waren op ons mensen in outer-space ?
Wel degelijk! Als je versnelt ondervind je een G-kracht. Dat veranderd niet omdat je toevallig buiten de aarde bent...
There is no possibility of artificial gravity.  It is a myth.  A trip to another star would be under zero gravity, for there is no way to accelerate a spaceship at a rate great enough to create acceleration gravity of even one "G" for any length of time.  Inasmuch as the trip would take time of the order of lifetimes, this means that a human life would be in zero gravity for life.  In addition, the spaceship would be in interstellar space light years from any possible help in the event of trouble.  Isolated, with a small group of people in zero gravity under artificial conditions for a lifetime would destroy any ordinary human being.  To say the least, the living conditions would be deadening to the spirit.
Raar... Als je een wiel-vormig ruimteschip maakt, hoef je deze alleen maar rond te laten draaien en dan zou je de illusie van zwaartekracht hebben op de binnenkant van de buitenwand.

Wat is je bron voor dat artikeltje?

Over'acceleration gravity of even one "G"': je moet ook helemaal niet meer dan 1G willen. Mensen kunnen erg slecht tegen >2G... >4G kan je geloof ik zo'n 10-20 seconden aan. >10G is vrijwel zeker dodelijk.

Berichten: 48

Re: Reizen in de ruimte

Die link, lol.. ben zoveel aan het googlen :shock: weet het echt niet meer..

Maar waarom roteren ze de spaceshuttle dan niet met ?? 1000 x om zijn as ofzo ?? dan hebben de astranouten ook geen last meer van verschillende problemen die ontstaan in de ruimte.. Zouden heel veel astranauten erg blij mee zijn denk ik zo maar...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Maar waarom roteren ze de spaceshuttle dan niet met ?? 1000 x om zijn as ofzo ??  
Lijkt me niet practisch als zo'n astronaut daarna tijdens een ruimtewandeling een sateliet moet reviseren. Bovendien zal je er wel enorm misselijk van worden als je dan door het raampje naar de aarde kijkt.

Dit is echt iets voor lange-termijn missies en bovendien nu nog niet echt haalbaar. Als je namelijk niet al te snel wil moeten roteren, dan moet je ruimteschip vrij groot zijn. Anders heb je ook nog het probleem dat de zwaartekracht snel veranderd naarmate je dichter/verder vanaf het draaipunt komt.

Berichten: 48

Re: Reizen in de ruimte

:?: ik ben confused :shock:
By the time a spacecraft reaches escape velocity or orbital velocity, there are no more high g-forces. In fact, even Earth's 1 g-force is gone. As a result, people aboard the spacecraft experience weightlessness, or zero gravity (0 g), a state in which they feel absolutely no gravitational pull. In a state of weightlessness, people feel lighter than a feather and float because they weigh nothing at all.
Ik snap het nu, tijdens versnelling (in de ruimte) onderga je een g-kracht voor zo lang die versnelling zich voor doet. Maar zodra je de snelheid hebt bereikt heb je geen versnelling meer en dus ook geen last van g-krachten.

Nee een centrifuge zou niet werken niet space

je wordt niet aangetrokken door iets..

dus je blijft in de centrifuge zweven..

Ik dacht dat ik het snapte maar, ben nu gewoon de kluts kwijt..

misschien iemand een link ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Ik snap het nu, tijdens versnelling (in de ruimte) onderga je een g-kracht voor zo lang die versnelling zich voor doet. Maar zodra je de snelheid hebt bereikt heb je geen versnelling meer en dus ook geen last van g-krachten.
Klopt! :?:
Maar hoeveel km/u is 1-g in de ruimte dan weer ? :shock:
1G = 1G.

Of dat nu in de ruimte is, of op aarde. 1G is namelijk gedefinieerd(!) als de gravitatieversnelling op aarde. Dat is dus 10 m/s^2. Let op: meter per seconde-kwadraat! Het is geen snelheid, het is een versnelling!

Als je dus een ruimteschip maakt en dat met 10 m/s^2 blijft versnellen, dan zou de astronaut aan boord gewoon de zelfde zwaartekracht voelen als die jij en ik nu voelen. Het enige probleem hierbij is dat je nogal veel brandstof moet verbruiken om die versnelling in stand te houden. Maar dat is geen fundamenteel probleem.

Re: Reizen in de ruimte

hoe doe ze dit dan toch op de enterprise :?: ;) ;) :shock: ;) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Reizen in de ruimte

Zo eindelijk na het herinstalleren van mijn pc weer wat tijd om te reageren op mijn eigen topic ;)

Anywayz het landen op een komeet / asteroide lijkt me niet het moeilijkste. Er wordt gewoon een interceptie koers berekend en enigszins zijwaards wordt het ruimtevaartuig waarin de astronauten zitten op de asteroide geparkeerd :shock:

[edit]

zie hier mijn kleine supergrafische uitleg ;)

Afbeelding

[/edit]

Voor de rest voel je in de ruimte idd alleen G-krachten wanneer je versneld....de vraag is dus of een komeet / asteroide wel versneld of dat zon ding al op topsnelheid zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Reizen in de ruimte

Voor de rest voel je in de ruimte idd alleen G-krachten wanneer je versneld....de vraag is dus of een komeet / asteroide wel versneld of dat zon ding al op topsnelheid zit.
Een komeet versnelt eigenlijk niet al te veel (alleen als de baan behoorlijk elipsvormig is en vrij dicht bij de zon komt). Natuurlijk veranderd de richting wel continu (da's ook versnelling, zonder dat de absolute snelheid dus veranderd). Het probleem is ook niet die versnelling van de astroide, het probleem is: hoe kom je tot snelheden die vergelijkbaar zijn met de snelheid van zo'n astroide. Realiseer je dat als bijvoorbeeld ESA een sateliet naar een komeet stuurt, deze zo'n 7 jaar onderweg is, waarbij hij een aantal slingshot-versnellingen moet ondergaan, omdat hij anders veel en veel te langzaam gaat.

Ter vergelijking:

Snelste auto: 600 km/h = 170 m/s

Snelste vliegtuig: Mach 3 = ~1 km/s

Space shuttle maximum snelheid: 4 km/s

Gemiddelde astroide: 20-40 km/s!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Reizen in de ruimte

Je hoeft toch niet de snelheid van de asteroide te hebben. Je kan je toch ook gewoon laten inslaan. Los van alle catastrofale gevolgen van dien.

Reageer