[Godsdienst] Gentechnologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[Godsdienst] Gentechnologie

Hoi!

Ik moet voor het vak godsdienst een levensbeschouwelijk werk maken. Iedereen mocht zijn onderwerp kiezen en ik heb dus gentechnologie gekozen omdat dit mij het meest aansprak. Zijn er mensen onder jullie die websites kennen over gentechnologie met veel (niet-langdradige) nuttige informatie?

Het belangrijkste is eigenlijk dat ik een verhaal vind over iemand die bijvoorbeeld een behandeling heeft gehad op basis van gentechnologie.. Zodat ik die persoon levensbeschouwelijk kan bespreken!

mvg,

stijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Als je op google zoekt op 'genome technology' krijg je sites waar je denk ik wat aan hebt. Deze site is misschien de moeite waard :roll:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Bedankt!

Wat ook handig is, is een lijst met ziekten die men al kan genezen mbv gentechnologie!

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Wat ook handig is, is een lijst met ziekten die men al kan genezen mbv gentechnologie!
Ik heb er ooit een bespreking over gemaakt. Voor zover ik weet wordt het nog niet op grote schaal gebruikt, laat staan op mensen (het is een enkele keren gedaan, maar het liep meestal fout af omdat de efficiente en de richting van de gemodificeerde genen onvoldoende is, of omdat de vector (vaak een gemanipuleerd virus) schade toebrengt tot het lichaam van de proefpersoon.)

Voor dieren en gewassen is het al vaker gebruikt maar nog niet echt t.o.v. ziektes maar eerder op gebied van productie en opbrengsten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

De meest bekende vorm van indirect toegepaste gentechnologie op mensen is het aanzetten van bacteriën tot de productie van insuline. Dit insuline wordt geoogst en kan dan bij mensen worden ingespoten.

Zoek iemand op die suikerziekte heeft en insuline moet spuiten, houd een interview met deze persoon en klaar ben je.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

http://www.humgen.nl/lab-vdeutekom/

hier heb ik stage gelopen, en ze zijn nu bezig met de eerste trials in mensen:
First clinical proof-of-concept study  

In collaboration with Prosensa B.V. we are currently setting up a "first-in-man” study, based on local intramuscular injections of an exon 51 skipping AON in 4 to 6 DMD patients. We will assess specific exon skipping and de novo dystrophin synthesis. Potential immune or toxic responses will also be monitored to demonstrate its safety and tolerability. This study will be performed by Dr. Jan Verschuuren at the LUMC, and is planned for Q4-2005.

With a positive outcome of this, and other international studies based on local intramuscular delivery of  AONs,  second, therapeutic, Phase I/II clinical studies based on systemic administration, will become realistic.
misschien interessant?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Ik ben reeds gevorderd in het maken van mijn eindwerk en ik heb de volgende punten al aangehaald:

- De grondlegger

- Toepassingen in de geneeskunde (geneesmiddelen, ziekten)

- Toepassingen in de industrie (Landbouw, voedingssector, onderzoek en ontwikkeling)

- Tegenstanders van gentechnologie -> Chrsitendom, milieuorganisaties

Zijn er volgens jullie dingen die ik zeker nog moet aankaarten?

mvg
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 37

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Misschien kun je het punt 'tegenstanders' uitbreiden naar 'voor- en tegenstanders' waarbij je dan zowel voor- als nadelen kunt bespreken.

Verder lijkt het me leuk als je, na zoveel vergaarde informatie, je eigen standpunt uiteen zou zetten.
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Nafai Vanniks schreef:Misschien kun je het punt 'tegenstanders' uitbreiden naar 'voor- en tegenstanders' waarbij je dan zowel voor- als nadelen kunt bespreken.

Verder lijkt het me leuk als je, na zoveel vergaarde informatie, je eigen standpunt uiteen zou zetten.


Ja maar... Is het niet zo dat alle niet-tegenstanders de voorstanders zijn ofzo? Ik zou niet weten wie er nu echt 'voorstander' is..

En dat eigen standpunt is een goed idee :roll: Daar ga ik strax mee beginnen.

Berichten: 37

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

raintjah schreef:
Nafai Vanniks schreef:Misschien kun je het punt 'tegenstanders' uitbreiden naar 'voor- en tegenstanders' waarbij je dan zowel voor- als nadelen kunt bespreken.

Verder lijkt het me leuk als je, na zoveel vergaarde informatie, je eigen standpunt uiteen zou zetten.


Ja maar... Is het niet zo dat alle niet-tegenstanders de voorstanders zijn ofzo? Ik zou niet weten wie er nu echt 'voorstander' is..
Niet per se, want ik denk dat er hele volksstammen zijn die geen mening hebben. Wel zijn er mensen met uitgesproken argumenten voor, wat zijn dat voor mensen, waar vind je ze (landen, bevolkingsgroepen) en waarom zijn ze zo voor?
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Ik zit nu al een tijdje te zoeken en ik vind wel expliciete tegenstanders maar geen voorstanders.. Vreemd eigenlijk.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 37

Re: [Godsdienst] Gentechnologie

Ik vermoed de volgende oorzaak: de voorstanders zijn minder extreem en uitgesproken in hun verhalen op internet, waardoor je ze minder snel vindt.

Een groep voorstanders die zeker bestaat waarvan je er misschien een paar persoonlijk kunt interviewen zijn de moleculair biologen die het gentech onderzoek uitvoeren. Zoek op bedrijven die biotechnologie doen.
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Reageer