Springen naar inhoud

helium in de banden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

michielb

    michielb


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 20:20

hey allemaal

als je helium in je fietsbanden doet fiets je dan ook lichter????

michiel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dalton

    Dalton


  • >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 22:39

Ja.
Je fiets wordt lichter dus minder grip op de weg dus minder wrijving.

Ik denk alleen dat het verschil niet zo groot is dat je er veel van zult merken.
Misschien een heel klein beetje als je er echt op let.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44883 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:21

Als het erom gaat gewicht te besparen kun je beter je kop kaalscheren dan helium in je banden doen. :roll:

Verder vraag ik mij af of je niet snel met zachte banden gaat staan. Zouden heliumatomen niet veel vlotter door rubber diffunderen dan stikstof of zo? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:32

atoomstraal He:31picometer = 31*10-12m
atoomstraal N=70 micometer
dus dat loopt er dan dus ook sneller uit ja.

#5

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 07:51

atoomstraal N=70 micometer


Dat geloof ik niet: dit is zeker 5 ordes van grootte te hoog...
Never underestimate the predictability of stupidity...

#6

michielb

    michielb


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 08:27

kunnen jullie die laatste 2 berichten even duidelijk in makkelijke ( ik kan dat nog allemaal niet zo goed :roll: ) woorden uitleggen

#7

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 20 februari 2006 - 08:39

atoomstraal He:31picometer = 31*10-12m
atoomstraal N=70 micometer
dus dat loopt er dan dus ook sneller uit ja.


Antoon bedoelt:
Atomen kun je je voorstellen als kleine "bolletjes". Een bol heeft een straal, atomen dus ook.
De atoomstraal van helium is 31picometer = 31*10-12meter
De atoomstraal van stikstof is: 70 picometer = 70*10-12meter

Een picometer is simpelgezegd verschrikkelijk klein. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Picometer

In je band zitten hele kleine gaatjes, waardoor het gas van binnen de band naar buiten de band kan gaan. Dit is eenrichtingverkeer, omdat de druk binnen de band groter is dan erbuiten. De gaatjes in je band zijn niet allemaal even groot. Door een gaatje dat kleiner is dan een stikstofatoom, kan stikstof niet naar buiten. Maar dat gaatje kan wel groot genoeg zijn voor een heliumatoom. En die heliumatomen kunnen ook al naar buiten door de gaatjes ter grootte van de stikstofatomen.

Conclusie: Er zijn meer gaatjes die heliumatomen doorlaten dan die stikstofatomen doorlaten. Je band is dus veel sneller zacht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#8

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 09:47

atoomstraal N=70 micometer


Dat geloof ik niet: dit is zeker 5 ordes van grootte te hoog...


mico moet niet micRo zijn maar Pico.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

#9

Brinx

    Brinx


  • >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 februari 2006 - 11:00

...en dan te bedenken dat stikstof ook nog telkens met 2 atomen aan elkaar zit (N2)! Helium is voor zover ik weet een mono-atomair gas (ik ken de officiele term ervoor niet, maar heliumgas bestaat uit losse heliumatoompjes, geen heliummoleculen dus).

#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 maart 2006 - 12:19

Zijn alle atomen van een willekeurige materie even groot of varieren ze van afmeting,afhankelijk van het aantale protonen dat aanwezig is?
Wat is de koppeling tussen atomen in een molecule,is dat magnetisme?

#11

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 maart 2006 - 12:27

Voor je laatste vraag, zie http://nl.wikipedia....in_een_molecule

En Nee, niet alle atomen zijn even groot. De grootte van een atoom hangt voor het grootste deel af van de elektronenwolk. Een heliumatoom heeft een straal van 31 picometer en francium 275 picometer.
Het aantal protonen en neutronen heeft zo goed als geen invloed op het formaat van het atoom. Misschien wel helemaal geen, maar dat durf ik niet hard te stellen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#12

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 maart 2006 - 12:37

Maar het aantal electronen is toch afhankelijk van het aantal protonen?

#13

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 maart 2006 - 13:58

Mja, het hangt wel met elkaar samen. Ik zou niet willen zeggen dat het een afhankelijk is van het ander eigenlijk. Je kan namelijk ook meer elektronen dan protonen hebben, denk aan ionen.
Maar ik dacht dat je bedoelde dat een atoom groter wordt door het volume van een proton. Dat is niet of nauwelijks zo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#14

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 14:16

Verder vraag ik mij af of je niet snel met zachte banden gaat staan. Zouden heliumatomen niet veel vlotter door rubber diffunderen dan stikstof of zo? :roll:

Dat lijkt me reeel ja: voor bijvoorbeeld de isolatie van stikstofleidingen gebruikt men een vacuum buitenmantel met reflectoren en absorbsiemateriaal om waterstof te absorberen. Tegen de tijd dat die verzadigd is gaat het vacuun verloren aan "vrije waterstof. Bij een standaard RVS leiding kun je dit na 6 jaar al goed zien.

Die waterstof komt gewoon door het RVS heen.

#15

TheClimbingDutchman

    TheClimbingDutchman


  • 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 10:02

stel je wil sneller gaan met je fiets door gewicht te besparen.
je kan je fiets 50 gram lichter maken. zou je dat dan in je banden doen of in een ander onderdeel? (ervanuit gaande dat de stijfheid er niet onder lijd)

ik zou het in me banden besparen want de gemiddelde snelheid van 1 stukje van je band is hoger dan de snelheid van je fiets.

stel je fietst 20 km/u dan gaat één stukje band gemiddeld
de wortel van 20^2 + 20^2

en dat is 28.284 km/u

bovendien remd je fietsband ( je fietst nogsteeds 20km/u ) ieder rondje af tot de 0.0 km/u als hij het wegdek raakt. en versneld hij ook weer tot 40km/u als hij bovenaan is gekomen...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures