zelf een proefje uitvoeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

zelf een proefje uitvoeren

weet iemand nog een leuk proefje om thuis te doen zonder al te veel gedoe dat ik veel geld uitgeven?? met veel bedoel ik 75 euro ofzo...

michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zelf een proefje uitvoeren

wat versta je onder een leuk proefje? wil je vuur?(dan mogen we je niet helpen)

of wil je een proefje waarmee je goed scheikundige verschijnselen kan zien?

Zelf heb ik een keer een emmer gevuld met water, en heel veel zout, daar over een spanning gezet van 12 Volt (uit een computer voeding,maar ja kan ook gewoon een paar baterijen op elkaar zetten(hoe meer hoe beter)) en dan komen er belletjes, en als je lang wacht dan werd het water zwartachtig. Water ook nog over het gras gegooid, en het bleek een goed vergif.

leuk? tja, het is maar wat je leuk vind,

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf een proefje uitvoeren

Antoon, vuur is nog geen explosieven, maar je hebt gelijk dat je daar heel erg mee uit moet kijken.

Met de vraag: 'kennen jullie nog leuke experimenten' kom je niet ver. Dit komt door een aantal dingen:

1 welke apparatuur heb je tot je beschikking

2 welke chemicaliën heb je tot je beschikking

3 welke richting in de chemie wil je op

4 hoeveel tijd wil je hier in steken

5 wat is je technische kennis?

Een leuk experiment is elk experiment waarmee je een eerder voor jou onverklaarbaar fenomeen kan verklaren.

Om op simpele proefjes waarmee je scheikundige verschijnselen aan kan tonen terug te komen: Steek 2 electroden aangesloten op een gelijkspanningsbron in een augurk. Je zal zien dat de augurk licht gaat geven. Dit komt door de aanwezige zouten (met name natrium) in de augurk. Zie het als een ministraatlantaarn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: zelf een proefje uitvoeren

Weet je wat je ook kan doen als je een beetje geld tot je beschikking heb?

Een distilleerkolf maken :P !

Het is toch vakantie en ik krijg dan altijd erg dorst :P . Ik weet niet hoe oud je ben maar kijk eens op www.waarwoontwillem.nl. Ik heb hier van toendertijd ook mijn kolf gemaakt in de vakantie uit verveling.

Voor verdere aanraders zou ik een beetje moeten weten wat je leuk vindt en hoe oud je ben :roll: .

greetzz

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf een proefje uitvoeren

Zonder de nodige kennis is het stoken van alcohol een zeer gevaarlijke bezigheid. Ten minste wanneer de alcohol is bedoeld om te consumeren. Het ontstaan van methanol is iets dat voorkomen moet worden, tenzij je uiteindelijk blind wil worden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 37

Re: zelf een proefje uitvoeren

jullie wouden weten hoe oud ik ben ik ben nu 13 jaar en bijna 14 (april :roll: )

ik heb de hele dag voor de proef ook wel meedere dagen en om een beetje geld uit te geven is niet erg...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf een proefje uitvoeren

Heel leuk allemaal, maar welke richting wil je op? wil je een kleurverandering hebben, neerslagreactie of wat dan ook?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: zelf een proefje uitvoeren

Ga gewoon even een goedkope chemie doos kopen bij Bart Smit.

Leuk voor beginners en geen gedoe...

Als je interesse is gewekt daarna kan je altijd nog verder kijken

Berichten: 37

Re: zelf een proefje uitvoeren

Heel leuk allemaal, maar welke richting wil je op? wil je een kleurverandering hebben, neerslagreactie of wat dan ook?


maakt niet uit ik vind het allemaal wel leuk!!

Als je er maar iets mee kan aantonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: zelf een proefje uitvoeren

ga in de biep of in 2e hands boekenzaken op zoek naar:

het grote boek der experimenten, dat zijn een paar honderd proefjes die je thuis simpel, makkelijk en ongevaarlijk kan doen, of vergelijkbare boeken natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zelf een proefje uitvoeren

Als het je inderdaad niets uitmaakt en het dus blijkbaar heel eenvoudig mag blijven, dan kan je inderdaad het beste een chemiedoos aanschaffen.

Als je een beetje een serieus proefje uit wil voeren heb je bepaalde apparatuur nodig. Stel je wilt iets gaan titreren. Dan heb je al een buret nodig. Laat staan dat je een automatische buret zou gaan gebruiken. Je zou dan een glazen buret gebruiken. Deze dingen zijn nogal prijzig.

Koop, zoals P van gelderen al zei, gewoon een chemiedoos (mag bij bart smit, natuurlijk ook ergens anders)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 37

Re: zelf een proefje uitvoeren

Wouter_Masselink schreef:Een leuk experiment is elk experiment waarmee je een eerder voor jou onverklaarbaar fenomeen kan verklaren.

Om op simpele proefjes waarmee je scheikundige verschijnselen aan kan tonen terug te komen: Steek 2 electroden aangesloten op een gelijkspanningsbron in een augurk. Je zal zien dat de augurk licht gaat geven. Dit komt door de aanwezige zouten (met name natrium) in de augurk. Zie het als een ministraatlantaarn.
zoiets als dit is ook wel leuk :roll:

ik ga morgen ook effe zo doos kopen :D

als je nog meer proefjes weet zo als hier boven hoor ik het graag

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: zelf een proefje uitvoeren

bij de hema (zie folder) hebben ze ook leuke proefjesdozen (op thema: magnetisme, electriciteit, etc) in de aanbieding, 6 euro nogwat..

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: zelf een proefje uitvoeren

leuk expiriment wat ik heb gedaan is een emmer water pakken. Zout erin, Stroompje door laten lopen, waterstof ( dat ontstaat bij de min pool in de vorm van belletjes ) opvangen in een vuilniszak. En de rest vertel ik maar niet :roll:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: zelf een proefje uitvoeren

Hydrogen bomb!

Fantastische site..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer