Springen naar inhoud

Getallenmystiek

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: Wat vinden jullie van dit wonder (31 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. flauwekul (17 stemmen [54.84%])

Percentage van stemmen: 54.84%

2. Verzonnen!!! (4 stemmen [12.90%])

Percentage van stemmen: 12.90%

3. Interessant (10 stemmen [32.26%])

Percentage van stemmen: 32.26%

Stem

Moslim

Moslim

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:07

Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Koran, welk slechts een fractie is van wat het Heilige Boek de mensheid geeft. Dr. Tariq Al-Suwaidan, een bekende geleerde van de Ikhwan Al-Muslimoon, heeft deze studie uitgevoerd en kwam tot de volgende resultaten:

--------------------------------------------------------------------------------
Arabisch (Betekenis) Aantal keren vermeld in Koran

Ad-Dunya (Deze wereld) 115
Al-Akheerah (Hiernamaals) 115

Al-Malaa'ikah (Engelen) 88
Al-Shayaateen (Satan) 88

Al-Hayah (Leven) 145
Al-Maout (Dood) 145

Al-Rajul (Man) 24
Al-Mar-ah (Vrouw) 24

Al-Shahr (Maand) 12
Al-Yaum (Dag) 365

Al-Bahr (Zee) 32
Al-Bar (Land) 13

--------------------------------------------------------------------------------

Als we het aantal keren dat de woorden "land"en "zee" voorkomen bij elkaar tellen krijgen we een totaal van 45. En nu voeren we een betrekkelijk eenvoudige berekening uit:

32/45 X 100% = 71.11111111%

en

13/45 X 100% = 28.88888888%

En boven zien we wat we nu kennen als het percentage van water dat de wereldbodem bedekt (71.111..%) en het percentage land (28.888...%). Deze feiten illustreren weer een ander wonder van de Koran.

De wonderen van de koran zullen nooit eindigen. Het zal nooit gebeuren dat de mens de COMPLETE kennis uit de koran zal begrijpen en distilleren (vanwege de veelheid ervan). Men kan nooit genoeg waardering geven aan het woord van de Schepper. Het is een schat die leiding geeft aan degenen die het succes van dit leven en het hiernamaals wensen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arn0

Arn0

• >250 berichten
  • 268 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:36

Dit soort onderzoeken vind ik erg interessant, maar ik moet toegeven dat wel behoorlijk sceptisch ben bij dit soort bevindingen. Er is namelijk sprake van numerologie (is dit de goed term?). Er wordt net zolang gespeeld met getallen totdat ze overeenkomen met het gezochte antwoord. Er wordt dus naar aanname toegewerkt.

Niettemin zet het je wel aan het denken. Zijn de gevonden resultaten toevalligheden of zit er daadwerkelijk meer achter? Zo vind ik de Kabbalah ook bijzonder interessant. Ik weet trouwens niet of je film 'Pi' weleens hebt gezien, maar dat is echt een aanrader als je interesse ligt bij patroonherkenning en numerieke reeksen.
Het antwoord is 4

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:49

Lees het boek "De bijbelcode" (als ik het me goed herinner). Daarin doen ze hetzelfde, alleen dan met de bijbel. Ik ben christen, maar ik vind het echt de reinste onzin.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 00:11

@moslim: dat er 365 dagen ofwel 12 maanden in een jaar zitten, jaah ... dat wisten we natuurlijk allang. Kan je met die koran ook voorspellingen doen, dan wordt het misschien een beetje (met nadruk een beetje) wetenschap. :roll:

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 februari 2006 - 00:23

Er wordt bijbelcode van de bijbel aangehaald. Ehm even daarop reagerend zou ik de volgende bijbelcode willen inbrengen welke ik iteratief heb bepaald.

1 = Christus (Hij is immers koning en heeft onterecht geleden als enige)
2 = God (had hij maar zelf naar de aarde moeten komen)
3 = Jezus
4 = ergens op wachten
5 = Christus geeft iets in positieve zin
6 = Christus neemt iets weg in positieve zin (bv hoogmoed)
7 = getal van volheid
8 = Christus in deze tijd (gereincarneerd)
9 = Maria in deze tijd (gereincarneerd)
10 = staat voor alles weten, zien en horen
11 = markeerd belangrijke gebeurtenis in negatieve zin (9-11 bv)
12 = staat symbool voor 12 stammen van israel (ook soort van volheid)
13 = markeert ook een belangrijke gebeurtenis maar dan in positieve zin

Ik ben van mening dat dit een universele code is die op alles en iedereen toepasbaar is dus ook op de koran. Doe het maar eens en vertel me wat eruit komt

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 04:12

Naast dat het leuke bijkomstigheden zijn is dit nooit wetenschap.

Het is inderdaad wonderlijk dat deze aantallen zo mooi bij elkaar opkomen, maar aangezien er geen uitleg is, geen beredenatie, kan het geen wetenschap worden genoemt.

=====================

Dit is niet de eerste keer dat het tersprake is gekomen. Hier een link naar een post op dit forum van maar liefst 15 pagina's lees die door, en vertel me wat je hebt geleerd.: http://www.wetenscha...showtopic=11909

ialink

ialink

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 februari 2006 - 05:32

Dat komt omdat ik hier de onderbouwing niet voorhanden heb. Deze numerologie is in eerste instantie tot stand gekomen door bestaande numerologie afgelijd van de bijbel. Vervolgens ben ik door de geest gelijd een brief gaan schrijven. Daar volge al weer meer getallen uit. Vervolgens ben ik gaan leven en daar volgde nog meer getallen uit om uiteindelijk tot deze conclusie te komen welke nog iedere dag van mijn leven bevestoigd wordt in ervaringen
Een Gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden
Let us all be one in Christ
Symbiose is een feit voor altijd

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 20 februari 2006 - 08:13

Met numerologie kun je alles bewijzen wat je wilt. De ene keer is het een perfecte deelsom, dan weer een sinus, vervolgens komt de gulden snede weer om de hoek kijken... Ik geloof er niet in. Als alles nu op dezelfde manier was te herleiden (dus alles met een gulden snede bewijsbaar bijvoorbeeld) zou het nog wat kunnen betekenen. Maar juist door steeds naar iets anders te grijpen haal je het m.i. onderuit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 09:44

Daar gaan we weer!

Thread nummer n over wetenschap in de koran. De laatste, dacht ik, is te vinden op http://www.wetenscha...11909&start=300

Met numerologie valt inderdaad alles te "bewijzen".

De mensen die zich met die "wetenschap in de koran" bezig houden pikken doorgaans hun ideeën van de stommelingen die met hetzelfde bezig zijn met bijbelse teksten.

Er is al heel vaak op gewezen dat de mohammedaanse "geleerden" stelselmatig een woord vergeten tellen of er een extra bijtellen. Ze hebben zelfs een theorie ontwikkeld waarom één vermelding tweemaal mag geteld worden.

De optellingen in de koran kunnen niet kloppen want het staat vast (bewezen door betrouwbare hadith) dat de koran niet volledig is.

In de ontbrekekende teksten komt het woord "wereld" nog vijfmaal voor, en "hiernamaals" slechts eenmaal, "engelen tweemaal en "satan" vijfmaal. Hoe men dat weet vast te stellen op basis van verdwenen teksten is al even raadselachtig.
:roll:
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 februari 2006 - 10:06

Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Koran, ...
Al-Yaum (Dag)                                 365

Maar waarom, Moslim, houden jullie er dan een jaar van 354/355 dagen op na? Niet goed geluisterd naar de grote profeet?
Foei!!
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2006 - 10:27

Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Koran, ...
Al-Yaum (Dag)                                 365

Maar waarom, Moslim, houden jullie er dan een jaar van 354/355 dagen op na? Niet goed geluisterd naar de grote profeet?
Foei!!

Johan2 er staat heel nadrukkelijk in de regels dat je respect voor elkaar moet hebben. Dit soort opmerkingen zijn denigrerend en helpen de discussie niet. Alsjeblieft gedraag je een beetje netjes, het is niet de eerste keer dat je schoferende opmerkingen maakt.

Verder ben ik het eens met Ger dat er altijd wel wat te vinden is. In mijn woordenboek staat water op pagina 1155. 2/3e van het land oppervlak wordt met water bedekt, en dit getal is deelbaar door 3. Zo kan je natuurlijk een hoop vinden. Er staat een hele hoop in de Koran, en je kan alles wel numerologisch met elkaar verbinden.

Ook staat op pagina 264 bij m'n woordenboek het getal 11 wat ook weer prachtig deelbaar is door 11. Ik wil hier mee aangeven dat, mijns inziens, hier niets meer aan de hand is dan als je maar hard genoeg zoekt dat je dan vanzelf iets kan vinden. Dit is uiteraard geredeneerd vanuit een skeptisch oogpunt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 12:21

Dergelijke chronologische numerologie is zo betrekkelijk als het maar kan.

Ik hanteer zelf ook een dergelijke volgorde, maar baseer het op directe waarnemingen, en m'n intuïtie. In een numerieke zienswijze zou een oneindige reeks van getallen, de realiteit vervolgens aan kunnen tonen. Echter beschouw ik een religieuze insteek slechts als detail ervan. Ik zou dan een dergelijke volgorde maken :

1, 2, 3, 4, 4a, 4b, 4c, 4d, 4e, ............ 5, 6, 7, .....

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 13:14

Mensen toch, we hebben deze onzin al eerder gezien zoals Roland Ronceval al opmerkte. Welke oen reageert nog nadat deze het al eerder geplaatste topic door heeft geploegd

http://www.wetenscha...11909&start=300

En Johan2, mijn advies is je kunt voortaan beter van de Warlord(PbuH) spreken, dat schoffeert kennelijk niet, omdat dat woord de werkelijkheid meer benadert.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 13:23

De wonderen van de Koran? Tja.. alle religieuze geschriften zijn misschien wel stuk voor stuk wonderen.. maar daarbij moet ik ook zeggen dat het wonderen van de misvattingen zijn geworden. Helaas is er zo veel verdraaid in alle geschriften, dus niet alleen de Koran, dat de ware betekenis misschien al wel geheel verdraaid is, of simpelweg uit de teksten is gehaald..

Zelf raak ik steeds meer en meer geinteresseerd in religie en dan met name de andere kanten van geschriften ed. Zelf zie ik niets in dit soort rijtjes, maar het is desalniettemin leuk om te zien. De vraag blijft idd zoals al eerder is gesteld, of dit wel klopt, of is dit 'opgezocht'?

De wonderen van de koran zullen nooit eindigen. Het zal nooit gebeuren dat de mens de COMPLETE kennis uit de koran zal begrijpen en distilleren (vanwege de veelheid ervan). Men kan nooit genoeg waardering geven aan het woord van de Schepper. Het is een schat die leiding geeft aan degenen die het succes van dit leven en het hiernamaals wensen.

Mooi verwoord, maar mag ik het woordje Koran vervangen door het woordje leven? De Koran is namelijk voor mij net als de Bijbel een beschrijving van hoe men zou kunnen leven. Wanneer ik naar de Bijbel kijk en dan bv dit vergelijk met de Thomas Evangelie.. vraag ik me toch vaak af wat de ware woorden zijn.. Alle woorden zijn denk ik waar, alleen haal je uit de ene bron meer waarheden voor jezelf dan uit de andere. Ik besef mij steeds meer dat de ware kracht in jezelf zit. Niet in een God die boven ons staat. Waarom zou een God boven ons moeten staan? God is voor mij niets meer dan alles, het leven, de mogelijkheid er toe en de dood. En met een beetje moeite vermoed ik dat ik dat wel uit bv de Bijbel of de Koran zal kunnen halen. Maar dan is het meer zoeken, terwijl ik liever ervaar. De momenten van vreugde, van begrip, van ontzag.. Daar doe ik het persoonlijk voor.

En dat mensen houvast vinden in een heilig geschrift als de Koran is alleen maar prachtig. Maar wat ik pas echt prachtig zou vinden, is wanneer mensen ophouden elkaar te veroordelen om het 'verkeerde' geloof, want dat bestaat niet. Alle geloven zijn goed, omdat ze vanuit liefde handelen. De beoefenaars zijn diegene die zich dit eens zouden moeten aantrekken. Dat is voor mij een wonder van de Koran: de boodschap van liefde.

Overal weet men dat liefde het antwoord is en toch... als ik rondkijk in de wereld.. is het soms moeilijk dit er uit te halen.

Al-Hayah (Leven) 145  
Al-Maout (Dood) 145

Er is dus geen reden om bang te zijn voor de dood, aangezien het leven hierin gelijk staat aan de dood. Wat ik trouwens erg mooi vind, omdat ik niet geloof in een einde (dood), maar meer een hernieuwd begin. Een nieuwe ontwikkeling, een vordering in de persoonlijke ontwikkeling van de ziel. En mocht het hierna eindigen, dan kan ik in ieder geval onbevreesd de dood tegemoet gaan.

Kortom: leuke feiten, maar dit soort zaken zijn voor mij nogal abstract en moeilijk te grijpen; zeker omdat ik de Koran nooit (echt) gelezen heb.. hooguit een paar passages.. Misschien toch maar een keer de bijbel en de koran doorneuzen.. 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 13:35

Misschien toch maar een keer de bijbel en de koran doorneuzen..

Lijkt me verstandig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures