Springen naar inhoud

[magnetisme] Afstoting van gelijke polen

• Log in om te kunnen reageren

ps2martin

ps2martin

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:38

We weten allemaal dat je een touw nooit perfect recht kan spannen, door de massa van het touw zelf. Hoeveel kracht je ook aan beide einden zet, in theorie buigt hij altijd nog door.

Nou vroeg ik mij af, is dit bij magneten ook niet zo? 2 gelijke polen stoten elkaar af, maar met gepast geweld krijg je ze wel op elkaar. Maar is dit wel zo? Is het wel mogelijk de magneet kracht te overwinnen of zit het eigenlijk net zoals bij het touw. Dat op kleine schaal de magneten helemaal niet op elkaar zitten, hoeveel kracht je ook zet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:44

Mijn intuitie zegt me dat je magneten feilloos op elkaar moet kunnen duwen. Zo vreselijk groot is magnetische kracht nou ook weer niet lijkt me. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:47

een leuke vraag
Ik zou denken dat het gewoon mogelijk is om twee magneten opelkaar te duwen met genoeg kracht. de situatie is namelijk niet vergelijkbaar met het touw(dat je voor de duidelijkheid horizontaal wilt spannen) .

de bron van magnetisme licht bij bewegende ladingen. deze doen zich voor bij bijvoorbeeld een electromagneet door een stroom door een spoel heen te jagen. Je kan deze spoelen net zo dichtbijelkaar brengen als je wilt. totdat de botsen, en neit meer door kunt duwen.

Bij eenstaafmagneet werk het inprincipe hetzelfde, je kan de twee polen net zo dichtbijelkaar brengen totdat ze met elkaar botsen.

Bij magnetische kracht is het zo dat als je de twee polen dichterbij elkaar brengt, de kracht ook groter word, en als de polen oneindig dichtbijelkaar komen , word de kracht oneindig groot. maar de daadwerkelijke polen van een magneet (de atomen) zouden dan inelkaar moeten zitten) dat is onmogelijk door middel van duwen. dus is er altijd een gelimiteerde kracht te overwinnen. dus kan het.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 23:51

de magnetische kracht is afkomstig van bewegende ladingen en twee gelijke ladingen krijg je nooit bij elkaar, daar is oneindig veel energie voor nodig

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2006 - 00:08

de magnetische kracht is afkomstig van bewegende ladingen en twee gelijke ladingen krijg je nooit bij elkaar, daar is oneindig veel energie voor nodig

Enerzijds, als je de kleinste magneet wil beschouwen als een elektronbaan dan moet Holycow daarin wel gelijk hebben (als hij tenminste kracht bedoelt in plaats van energie), want in die afstotende minimagneten moeten de beide elektronen een tegengesteld gerichte baan hebben in hetzelfde vlak.

Anderzijds lijkt me die gedachte de denkopdracht voorbij te schieten.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 01:10

Enerzijds, als je de kleinste magneet wil beschouwen als een elektronbaan dan moet Holycow daarin wel gelijk hebben (als hij tenminste kracht bedoelt in plaats van energie), want in die afstotende minimagneten moeten de beide elektronen een tegengesteld gerichte baan hebben in hetzelfde vlak.

Anderzijds lijkt me die gedachte de denkopdracht voorbij te schieten.

ik bedoel niet kracht, ik bedoelde energie, alhoewel de kracht dan uiteraard ook oneindig moet zijn omdat we de afstand tussen de ladingen eindig beschouwen

nu snap ik niet wat je probleem is omtrent de banen: als we de twee ladingen naar elkaar toe laten bewegen hebben ze vanuit een evident referentiepunt toch zowieso tegengestelde banen?

het schiet de aanvankelijke denkopdracht misschien wel voorbij, maar misschien dat het de vraagsteller toch wel een deels sufficient inzicht geeft :roll:

is het uberhaubt wel mogelijk dit te onderzoeken? immers bevindt de pool van een magneet zich binnenin de magneetvorm en kunnen we de polen van bvb staafmagneten niet op elkaar duwen
of kunnen we miss een buisvormige magneet maken (bvb spoel) en daar een cilindervormige induwen? maar ja, ga dan maar eens bepalen of de polen zich op hetzelfde punt bevinden
ik denk dus dat hier toch van iemand een sluitend theoretisch antwoord op moet komen

Bij eenstaafmagneet werk het inprincipe hetzelfde, je kan de twee polen net zo dichtbijelkaar brengen totdat ze met elkaar botsen.

dit is dus niet waar, immers bevinden de polen zich op +/- 1/3 van beide zijden van de staaf binnenin het materiaal en is het fysiek niet mogelijk, nu is de vraag of het fysisch theoretisch(het gaat immers om 1 bepaalt punt) mogelijk is met andere magneten waarbij het praktisch/fysiek in de eerste plaats al mogelijk is

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2006 - 13:32

nu snap ik niet wat je probleem is omtrent de banen: als we de twee ladingen naar elkaar toe laten bewegen hebben ze vanuit een evident referentiepunt toch zowieso tegengestelde banen?

Geplaatste afbeelding

ik heb hierboven versimpeld twee elektronbanen (elementaire magneetjes)getekend waarin de elektronen in parallele vlakken een cirkelbaan beschrijven in dezelfde richting. Magnetisch trekken ze elkaar aan, elektrisch stoten ze elkaar natuurlijk af. Als je één van de twee een andere kant op laat draaien, stoten ze elkaar zowel magnetisch als elektrisch af.

is het uberhaubt wel mogelijk dit te onderzoeken? immers bevindt de pool van een magneet zich binnenin de magneetvorm en kunnen we de polen van bvb staafmagneten niet op elkaar duwen

Ik denk dat je allen van een pool kan spreken per elementair magneetje, en dat een staafmagneet eigenlijk weinig anders is dan een heleboel gelijkgerichte elementaire magneetjes. Een staafmagneet heeft als zodanig dus eigelijk geen polen warvan je de plaats kan aanduiden, al noemen we de uiteinden waar de veldlijnen buiten de magneet de grootste dichtheid hebben normaal gesproken wel de polen.

of kunnen we miss een buisvormige magneet maken (bvb spoel) en daar een cilindervormige induwen? maar ja, ga dan maar eens bepalen of de polen zich op hetzelfde punt bevinden

Dit lijkt me een leuk idee, en fysiek ook prima uitvoerbaar. Voor plaatsbepaling polen: zie hieronder.

dit is dus niet waar, immers bevinden de polen zich op +/- 1/3 van beide zijden van de staaf binnenin het materiaal

Waar ze zich ook bevinden, ik denk dat je in theoretische zin niet van polen kan spreken, maar in geen geval op +/- 1/3 van beide zijden van de staaf binnenin het materiaal. De veldlijndichtheid in een staafmagneet is het grootst midden tussen beide uiteinden van de staaf, en daar zul je volgens mij dan ook beide polen moeten plaatsen. In één vlak dus.

In dit kader is het zinvol ook eens het topic over de cikelmagneet te lezen:

http://www.wetenscha...t=cirkelmagneet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures