[scheikunde practicum] PMMA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

[scheikunde practicum] PMMA

Hallo, ik moet voor scheikunde een proef doen met plexiglas.

Dit plexigas bestaats uit het polymeer PMMA, dat is het polymeer van het monomeer:

Afbeelding

Bij (grote)verwarming van PMMA ontstaan dus dit losse monomeer

Nu heb ik hier wat vragen bij.

-Hoe kun je PMMA (plexiglas dus) ontleden tot het gegeven monomeer (welke opstelling?want dat je het moet verhitten weet ik)

-En hoe kan ik aantonen dat er bij de verhitting dit monomeer is ontstaan?

zelf heb ik al bedacht dit tedoen door middel van een additie reactie met een halogeen.

En bij de eerste vraag heb ik moeite, de ontbindings temperatuur is 460 :roll: C

dan ontstaat er koolstofdioxide en water, een ordinaire verbranding dus, dit moet ik niet hebben, ik wil uit het polymeer het monomeer maken.

Bedank voor de hulp.

[/code]

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde practicum] PMMA

Als het monomeer met de dubbele binding gaat polymeriseren klapt de dubbele binding open en ontstaat een lange koolstofketen met enkelvoudige C - C - C - C etc. bindingen. Het monomeer is de methylester van metacrylzuur en het polymeer is dus polymethylmetacrylaat.

Deze polymerisatie is een onomkeerbaar proces en het monomeer ontstaat na verhitting niet meer opnieuw. Na verhitting breekt de polymere koolstofketen in allerlei verschillende stukken waarbij geen of bijna geen dubbele bindingen meer ontstaan. Tenslotte ontstaan er gasvormige afbraakprodukten en een verkoolde rest. Maar geen monomeer. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [scheikunde practicum] PMMA

in de opdracht stond anders vermeld.

Er stond dat na verhitting weer het monomeer terug krijgt, En dat je dat waar kon gebruiken als grondstof voor een nieuw polymeer. Heb je bronnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [scheikunde practicum] PMMA

Na wat zoeken op internet kom ik het op het idee van "pyrolyse" dit is een vorm van thermolyse.

Het idee is om er voor te zorgen dat er geen zuurstof bij kan komen, zodat het ook niet kan verbranden,en dat dan misschien de bindingen los schieten door de warmte, en dat je dan weer het monomeer krijgt. nou ideaal, of zit er een addertje onder het gras?

Reageer