Ingevroren kikkers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Ingevroren kikkers

Ik heb juist op NOVA een documentaire gezien over kikker die in de winter hun eigen invriezen, en dan wanneer het terug lente word terug ontdooien.

Tijdens dit invriezen stoppen al hun organen met functioneren, ook het hart stopt met kloppen.

Nu is mijn vraag: er is altijd veel twijfel geweest of het invriezen van mensen na hun dood wel nut heeft, aangezien er 99% procent kans is dat ons lichaam toch onherstelbare schade heeft opgelopen. Maar als kikkers het kunnen, waarom zouden mensen het dan niet kunnen?

http://www.pbs.org/wgbh/nova/sciencenow/vi...09/r05-220.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Ingevroren kikkers

Omdat de kikkers niet echt bevriezen. Ze hebben een soort antivries in hun bloed, waardoor hun temperatuur tot onder het vriespunt kan dalen, zonder dat er ijs ontstaat.

Mensen hebben deze stof niet, waardoor bij ons het water in onze cellen wel bevriest, en die ijskristallen doorboren vervolgens de celwand. Resultaat: alle cellen kapot. Als de kikker maar koud genoeg wordt, zal ook hem dat overkomen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Ingevroren kikkers

En als wij nu eens na onze dood een soort (natuurlijk) antivries middel ingespoten krijgen, hebben we dan wel kans om te overleven?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 11

Re: Ingevroren kikkers

Wil je organisch materiaal heel erg lang bewaren dan zul je het in vloeibaar stikstof moeten invriezen. Voor losse cellen werkt dit wel maar voor grotere delen (organen) niet. Er treedt onheroepelijk schade op en antvries zal dit niet voorkomen.

Oh ja: dierlijke cellen hebben geen celwand, wel een celmembraan.

Berichten: 20

Re: Ingevroren kikkers

altijd als ik zo link klik dan doet i ehet bij niet

nova en avro

waarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ingevroren kikkers

De ellende met ijs (invriezen) is het ontstaan van scherpe kristallen, die cellen kapot prikken. Dat is onherstelbare schade..

Ik denk dat een 'antivries' die ons geen schade toebrengt, moeilijk te vinden is. Misschien is hij er wel en ontdekken wij hem in de toekomst: dan zouden we mensen voor langere tijd kunnen 'invriezen'. Let wel: niet permanent (omdat bijvoorbeeld bacteriegroei gewoon doorgaat, al is het langzamer).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer