Springen naar inhoud

Buitenaardse contacten?

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 februari 2006 - 16:32

Ik ben bij forums over astronomie (nl.,du., fr.)in discussie geraakt over het volgende:

Er wordt op diverse plaatsen op aarde dmv.grote antennes "gewacht" op buitenaardse signalen,oa.in Dwingelo is er een.

De signalen die men hoopt te horen zijn van buitenaardse beschavingen die zich mogelijk bevinden ofwel in ons melkwegstelsel met een uiterste begrenzing van ca.100.000 lichtjaren ofwel van andere galaxies die zich op miljoenen lichtjaren van ons af bevinden.

Zou er ooit een signaal (signalen) worden opgevangen,dan stelt men dat de snelheid van uitzenden door die beschavingen maximaal de lichtsnelheid is,met gevolg dat een ontvangen sein minimaal enkele jaren ( van Centauri Alpha :op ca.4 lichtjaren) ofwel honderden tot duizenden resp.miljoenen jaren oud is.

De desbetreffende beschavingen zouden intussen lang verdwenen kunnen zijn.

Ik heb in die discussie toen gesteld,dat de bovenstaande methode geen zin heeft;alleen een mogelijke historisch doel,maar dat mogelijk alleen een benadering op parapsychologisch vlak met telepatische contacten de enigste mogelijkheid is om ooit wat te "horen".

Ik stelde verder dat gedachtenoverbrenging tijdloos zou zijn,dus men zou "actualiteiten" vernemen,maar nooit "persoonlijke" contacten kunnen leggen.

Als laatste stelde ik dat de mensheid nog wel diverse mutaties zou moeten ondergaan, voordat zij ooit tot telepatische contacten in staat zou zijn.

Op deze forums kreeg ik zeer gevarieerde,meestal afwijzende reacties,een enkeling erkende dit als enige mogelijkheid,doch ontkende de gedachtenoverbrenging waarbij de lichtsnelheid niet van toepassing zou zijn!

Ik weet niet of ik bij deze website aan het goede adres ben beland,doch meen dat deze is gemaakt door niet-fantasten maar een wetenschappelijke achtergrond heeft,dus hoop ik op een mogelijk antwoord op mijn vraag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 16:48

Mocht het ervan komen dat door mutaties telepatie mogelijk word (wat mij hoogstonwaarschijnlijk lijkt) dan is dit omdat er een systeem in ons brein wordt ontwikkelt die informatie uit het brein over kan zetten in een ander brein.
Niets meer dan een nieuwe vorm van communicatie dus.
Hoe zou een fysisch systeem zich los kunnen maken van fysische wetten?
Dit lukt niet, althans er is geen enkele aanleiding om te geloven dat dit zou lukken.
Waarom denk jij dat het wel zou lukken?

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 16:52

zou telepathie wetenschappelijk gezien mogelijk kunnen zijn?

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 16:55

Waarom niet?
Je kunt toch ook smsjes sturen vanuit je mobiele telefoon?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 februari 2006 - 16:56

Wij mensen zijn minder dan een stofje in het heelal en wij denken dat we alle zaken in het heelal met onze menselijke bedenksels kunnen verklaren.!

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:00

Waarom niet?
Je kunt toch ook smsjes sturen vanuit je mobiele telefoon?

das geen bewijs.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:07

das geen bewijs.

Waarom niet?

Wij mensen zijn minder dan een stofje in het heelal en wij denken dat we alle zaken in het heelal met onze menselijke bedenksels kunnen verklaren.!

Dat is een prima uitgangspunt voor iemand die op een wetenschapsforum zijn theorie uit wil testen!
Succes verder....

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:14

das geen bewijs.

Waarom niet?

omdat hersenen niet te vergelijken zijn met een mobieltje?

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:24

das geen bewijs.

Waarom niet?

omdat hersenen niet te vergelijken zijn met een mobieltje?

Dat klopt.
Je vroeg me ook niet of hersenen met een mobieltje te vergelijken is, je vroeg of telepathie wetenschappelijk gezien mogelijk was.
Als je weet dat je van systeem tot systeem over lange afstanden informatie over kan brengen, zoals sms-en dan weet je toch dat de wetenschappelijke kant van telepathie niet onmogelijk is?

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:42

telepathie betrekt hersenen. Hersenen zijn systemen.
Blijkbaar is er geen enkele hypothese dat hersenen mogelijk direct informatie zouden kunnen overdragen. Met wat voor hulpmiddelen dan ook.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:46

telepathie betrekt hersenen. Hersenen zijn systemen.
Blijkbaar is er geen enkele hypothese dat hersenen mogelijk direct informatie zouden kunnen overdragen. Met wat voor hulpmiddelen dan ook.

Je hoort mij dan ook niet beweren dat telepathie mogelijk zou zijn met onze huidige set hersenen, au contrair..

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:51

kortom, telepathie is onmogelijk.
of w8, het is natuurlijk niet te bewijzen, nóg te weerleggen.

net als bij God, zal ik maar met de verklaring komen: 'we weten het niet'

Arn0

Arn0

• >250 berichten
  • 268 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:53

Of de mens ooit in staat zal zijn telepathie te ontwikkelen als vaardigheid, zintuig of hoe je het ook moet noemen weet ik niet, maar in de quantumfysica hebben ze het al wel weten te bereiken. Hier wordt het teleportie genoemd.

Hier kan je het stukje nalezen

Ik vind de beredenatie van oktagon dan ook zo slecht nog niet. Het opvangen van signalen vanuit de ruimte zou wel kunnen aantonen dat er buitenaards leven is (geweest), maar is niet praktisch voor comunicatie.
Van de ontwikkelingen op het gebied van de quantumfysica heb ik hogere verwachtingen.
Het antwoord is 4

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 17:58

tis alleen wel de vraag of deze methodes ooit toegepast kunnen worden op de hersenen.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 18:00

Ik sta ook sceptisch tegenover telepathie, maar als telepathie betekent dat er materie of golven worden uitgewisseld tussen systemen (in casu onze hersenen) dan moet dit in principe mogelijk zijn.
Anders zou je gelijk de conclusie kunnen trekken dat 'zien' of 'voelen' onmogelijk zijn, want wat zijn ze anders meer dan overdracht van materie of lichtdeeltjes die door hersenen worden geïnterpreteerd en waarbij informatie wordt uitgewisseld.

De stelling van oktagon dat telepathie niet zou gebonden zijn aan natuurwetten en dus geen last heeft van de maximumsnelheid in het heelal, daar geloof ik niet echt in.
Alle mogelijk communicatuesystemen die we kennen en waar we ons op baseren (over degene die we niet kennen kunnen we onmogelijk een mening hebben) zijn gebaseerd op overdracht van golven en materie die nooit sneller dan het licht kunnen. Waarom zou telepathie anders zijn?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures