Springen naar inhoud

bubbels in het water

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 29 juni 2003 - 09:51

wie kan mij antwoordt geven op de volgende vraag:
Hoe komt het dat er belletjes in het water komen als het kookt en hoe onstaat dat en wat is dat. :shock:
Ben benieuwd wie hier antwoord op weet het is al een enige tijd discussiepunt en niemand weet er echt antwoord op.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jpp

jpp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2003 - 13:59

Water bestaat uit drie atomen, 2 waterstof en een zuurstofatoom, die door middel van elektrische ladingen aan elkaar verbonden zijn.

Door verhitting wordt het zuurstofatoom ontkoppeld van het waterstof-element. Aangezien zuurstof lichter is dan waterstof zal het stijgen en dat zijn dan de bubbels, deze beginnen te ontstaan als het water 70 graden bereikt.

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2003 - 01:09

O ik dacht altijd dat het van vloeistof naar gas tranformeerde bij een temperatuur van 100 graden (dus stoom werd) En omdat een gas lichter is dan vloeistof naar boven ging. Meestal gebruik je toch ook de bubbels om te zien of het kookt?

't lijkt me wel raar dat de atomen "ontkoppelen" bij 70 graden :
Dit zou namelijk betekenen dat water niet heter kan worden dan 70 graden. En dat stoom dus helemaal niet kan bestaan. Want water word stoom bij een temperatuur van 100 graden.

Je kunt de atomen wel ontkoppelen door een speciaal apparaatje dat stroom op water zet met een koper element en een ander element(weet niet meer wat het was) en dan krijg je inderdaad waterstof en zuurstof moleculen krijgen.

Of heb ik het nou fout?

jpp

jpp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2003 - 11:24

dat klopt ook wel, de waterstof atomen zullen dan verdampen, maar ik heb het over de zuurstofatomen die in water zitten.

Probeer het maar eens thuis uit. Zet een ketel met koud water op het vuur. Steek een thermometer in het water op het moment dat er bubbeltjes gevormd worden in het water. Je zult zien dat het omstreeks de 70 graden is. Hoe warmer het water wordt, hoe sneller de zuurstof uit het water verdwijnt, en bij 100 graden gaat het waterstof atoom verdampen en dan krijg je stoom ontwikkeling

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2003 - 13:38

dat klopt ook wel, de waterstof atomen zullen dan verdampen, maar ik heb het over de zuurstofatomen die in water zitten.

Probeer het maar eens thuis uit. Zet een ketel met koud water op het vuur. Steek een thermometer in het water op het moment dat er bubbeltjes gevormd worden in het water. Je zult zien dat het omstreeks de 70 graden is. Hoe warmer het water wordt, hoe sneller de zuurstof uit het water verdwijnt, en bij 100 graden gaat het waterstof atoom verdampen en dan krijg je stoom ontwikkeling

Dus jij zegt dat water niet heter kan worden dan 70 graden? Ik denk dat bij 70 graden er al een kleine verdamping begint zodat watermoleculen een gas worden en niet ontkoppelen hoor... Stoom is gewoon water hoor geen zuurstof of waterstof (weliswaar beide aan elkaar gekoppeld).

Wil misschien iemand anders deze vraag toelichten zodat we weten wie er fout zit?

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2003 - 21:38

T-rex zit fout. De rest heeft het grotendeels begrepen.

Bij de 70 graden Celsius komt de opgeloste lucht uit het water. Warm water kan minder gas oplossen dan koud water.
Bij de 100 graden Celsius gaat het water koken. Dan wordt vloeibaar water omgezet in gasvormig water. Dat zijn de belletjes.

Dat van die atomen krijg je als je water gaat ontleden. Water is inderdaad samengesteld door 2 atomen waterstof (H) en 1 atoom zuurstof (O). Het ontleden van waterstof kan met electrolyse en thermolyse. Electrolyse gaat met electroden en een zout om het water te laten geleiden. Thermolyse gaat door water te verhitten en zo onstaat er een evenwicht maar dat gebeurd niet bij de temperaturen van je pannetje.

• Gast

Geplaatst op 01 juli 2003 - 11:32

Ok dus als ik het nu goed begrijp zit het zo:

Er zitten een paar zuurstof moleculen in het water.
Bij 70 graden zullen deze niet zoveel "grip" meer hebben op het water en zullen eruit vliegen. Dus krijg je van die kleine bubbels die aan de wand blijven hangen
Bij 100 graden gaat het water zelf verdampen waardoor je die grote bubbels krijgt.

Hierbij word er geen ontkoppeling van atomen waargenomen.

Door verhitting wordt het zuurstofatoom ontkoppeld van het waterstof-element.

Dat was nou het punt wat ik bedoelde. Ok er kunnen wel losse zuurstof moleculen in zitten, maar het zuurstof atoom gaat toch niet ontkoppelen van de twee waterstof atomen?

Aangezien zuurstof lichter is dan waterstof zal het stijgen en dat zijn dan de bubbels, deze beginnen te ontstaan als het water 70 graden bereikt.

Volgens mij was waterstof lichter dan zuurstof hoor! Natuurlijk is zuurstof wel lichter dan water (dus niet waterstof!)

Ook zegt hij dat de atomen zullen verdampen.. Volgens mij kunnen alleen moleculen verdampen. Atomen zijn de bouwstenen van moleculen. (als er maar 1 atoom is dan is het opzichzelf een molecuul natuurlijk). Alleen een molecuul van 1 zuurstof atoom is meestal moeilijk te vinden omdat zuurstof met zichzelf reageerd.

Ik denk dat ik niet zo ver naast zat, ik wou hem alleen duidelijk maken dat de atomen in een watermolecuul niet ontkoppelen bij 70į! Want als ze wel zouden ontkoppelen zouden watermoleculen niet heter dan 70į kunnen worden!

Ik denk dat hij het begrip molecuul en atoom een beetje door elkaar heeft gehaald in zijn uitspraken.

Dus waar zat ik nou fout? Ik had alleen kritiek op dat ontkoppelen. En heb natuurlijk de losse zuurstofmoleculen die in het waterzitten over het hoofd gezien. Maar de rest was wel aardig correct lijkt mij.

merlijn

merlijn

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2003 - 08:41

laten we dan ook de druk van het water niet verwaarlozen, aangezien water bij 70 graden celcius al wel kan koken als het vacuum maar groot genoeg is.
It's just an illusion !

• Gast

Geplaatst op 11 juli 2003 - 10:48

Wat heeft de druk van het water ermee te maken, Merlijn?

Als ik een kleine ketel of een grote ketel water op het vuur zet, dan beginnen de bubbeltjes al te verschijnen bij 70 gr.C. Dan is het water nog niet aan het koken, hoor :shock:

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 juli 2003 - 15:43

Wat heeft de druk van het water ermee te maken, Merlijn?

Als ik een kleine ketel of een grote ketel water op het vuur zet, dan beginnen de bubbeltjes al te verschijnen bij 70 gr.C.

Merlijn had 't ook niet over een grote of kleine ketel, maar over de druk (boven de vloeistof). Wanneer je bijvoorbeeld een glas water onder een stolp zou zetten, en je zuigt die stolp vacuum, dan begint het water ook te koken. Dat kan dus ook al bij gewoon kamertemperatuur zijn.

Hoe dan ook, ongeacht de druk, het hierboven beschreven principe blijft het zelfde. Door verlaging van de druk kan het verschijnsel zich al bij lagere temperaturen voordoen, maar tot zover het verschil.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 26 oktober 2003 - 17:59

Het koken is toch niets meer dan:

H2O(l) -> H2O(g)

liquid naar gas dus :shock:

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2004 - 13:03

Ik lees hier dat bij het koken het H2O molucuul opsplits naar waterstof en zuurstof. Dit kan naar mijn idee nooit. Waterstof (knalgas) is uiterst brandbaar, zeker met zuiver zuurstof in de buurt. Bij electrolyse is dit wel het geval, misschien een vergissing? :shock:
De bellen die je ziet is volgens mij gewoon water dat overgaat van vloeibaar naar gas, en dat gebeurt logischerwijs onderin een pan omdat daar het heetste plekje is. De waterdamp die ontstaat (H20 in gasvorm) is onzichtbaar, en zie je pas weer als het condenseert in de (koude) lucht: stoom.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2004 - 13:45

Ik lees hier dat bij het koken het H2O molucuul opsplits naar waterstof en zuurstof. Dit kan naar mijn idee nooit. Waterstof (knalgas) is uiterst brandbaar, zeker met zuiver zuurstof in de buurt. Bij electrolyse is dit wel het geval, misschien een vergissing? :shock:
De bellen die je ziet is volgens mij gewoon water dat overgaat van vloeibaar naar gas, en dat gebeurt logischerwijs onderin een pan omdat daar het heetste plekje is. De waterdamp die ontstaat (H20 in gasvorm) is onzichtbaar, en zie je pas weer als het condenseert in de (koude) lucht: stoom.

Dit is inderdaad de samenvatting van wat correct is en inmiddels door een aantal mensen al gezegd..
Natuurlijk ontleed het water niet bij 70 graden Celsius.. (zonder elektrolyse, that is)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 20 december 2004 - 17:40

Je kunt water ontleden via thermolyse, maar bij welke tempratuur gebeurt dat en is er ook een bepaalde atmosfeer (druk) waarbij dit moet gebeuren?

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2004 - 17:32

de eerste belletjes die je bij zeventig graden ziet (de kleine belletjes die aan de bodem kleven) zijn wel nog niet van verdamping, maar van het gas dat dmv adhesie in deporien van de pan gevangen zaten en nu vrijkomt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures