[magnetisme] magnetische isolatie

Moderator: physicalattraction

[magnetisme] magnetische isolatie

Is er iemand die mischien een idee heeft over hoe je een magnetisch veld isoleerd. Nee niet met staal 37 want dit is zelf magnetisch! Maar het antwoord ligt wel bij deze legering?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Met zogenaamde 'mu materialen'. Dit zijn materialen met een zeer hoge magnetische susceptibiliteit. Je kan er wel e.e.a. over vinden bij google.com, maar volgens mij zijn dat soort materialen vrij duur.

Waar heb je het voor nodig?

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Je moet elektrisch/magnetisch ondoordringbare materialen (mu->inf of eps->inf) hebben. Als je dan de randvoorwaarden toepast (tangentiele componenten continu) kan je snappen dat deze tangentiele componenten volledig in een magnetische stroomdichtheid worden omgezet. Normaalcomponenten zullen worden gereflecteerd (transmissie-coefficient =0). Zodoende sluit je (populair gezegd) het veld kort. Waar heb je het voor nodig?

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Mu-metaal is ferromagnetisch(niet duur-staal=mu-metaal), ik zoek een magnetisch veld te isoleren door een materiaal dat zelf geen invloed uitoefent op magneten, noch ondergaat. Grafiet?.Mischien het algemeen kenmerk zoeken bij zowel goede als slechte isolatoren en dit dan uitbuiten vb technisch keramiek?? Ik weet het niet en info is moeilijk te vinden.Heb dit nodig voor magnetische generator

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Elk materiaal beinvloed het magnetisch veld, zelfs vacuum. je kunt dus bij de Mu-stoffen alleen maar een mu hebben van boven 1, wat dus altijd het magnetisch veld beinvloed. Maar dan ben je de magneet toch niet aan het isoleren?

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Inderdaad. Als je het magnetisch veld wilt isoleren met materiaal dan is dat materiaal toch per definitie beinvloedbaar door die magneet?

Leg eens uit wat je er mee wilt doen...

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

De invloed van een magneet op een materiaal hangt ,denk ik, af van het materiaal zelf vb mu-metaal dat gemagnetizeerd wordt--= ferromagnetisch= slapende magnetische eigenschappen.

De invloed van een materiaal op het magnetische veld hangt af van de geleiding(magn. veld) door dat materiaal. De faktor die de(slechte) geleiding bepaald van elke stof(vb lucht-hout) is de mystery guest !!

Als je magneten op een efficiënte manier kan isoleren dan worden ze handelbaarder in het bijzijn van andere magneten waardoor complexere constructies mogelijk zijn met minder storing.vb extractie energie permanente magneet: stel je voor?? :shock:

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Is er dan geen enkele manier om een magnetisch veld zo te isoleren dat ik 2 magneten naast erlkaar kan leggen en ze elkaar niet aantrekken als ik er bijvoorbeeld een plaat kwarts (SiO2) tussen hou?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Wat stel je je precies voor bij het isoleren van een magnetisch veld?

Volgens mij is deze vraag verwant aan de vraag naar de magnetische monopool. Ga je er vanuit dat je de magnetische veldlijnen zomaar kunt tegenhouden met een soort betonnen muur, of ze zomaar in het niets laten verdwijnen? Dat kan niet, je kunt ze hoogstens dwingen een andere weg te volgen en dat doe je b.v. met een stalen plaat of een een plaat van mu-metaal.

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Ik ben ook bezig met het experimenteren. Pas geleden ben ik erachter gekomen dat aluminium voor een DEEL de magnetische werking van PM teniet doet. Je kunt volgens mij ook omleiden, maar niet teniet doen. Maar volgens mij kun je magnetisme ook absorberen.

Berichten: 226

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Met zogenaamde 'mu materialen'. Dit zijn materialen met een zeer hoge magnetische susceptibiliteit.
Je bedoelt permeabiliteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Stel dat je het magnetisch veld gedeeltelijk kunt blokkeren, dan kun je toch een perpetuum mobile maken?

Een grote magneet, daarboven een plaat dat het veld blokkeerd, en half over de rand een molen met ijzere gewichtjes.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Het is hierboven al gezegd: je kunt een magnetisch veld niet tegenhouden. Je kunt het wel omleiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

Dalton schreef:Stel dat je het magnetisch veld gedeeltelijk kunt blokkeren, dan kun je toch een perpetuum mobile maken?

Een grote magneet, daarboven een plaat dat het veld blokkeerd, en half over de rand een molen met ijzere gewichtjes.
Een magneet verliest toch (na x-aantal jaren/eeuwen) zijn kracht? Dan houdt je PM ook op te bewegen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [magnetisme] magnetische isolatie

stel ik heb een gewone staafmagneet en deze omcirkel ik met een diamagnetische bol. een supergeleider bijvoorbeeld.

hoe komt het magnetische veld daar dan uit?

Reageer