Springen naar inhoud

fotografisch geheugen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

jericho

jericho

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 19:59

hoi,

ik was benieuwd over ook mensen op dit forum zijn met een fotografisch geheugen.

Er zijn beweringen dat het niet bestaat.

Er zijn mensen die beweren dat een soort van fotografisch geheugen aantrainbaar is Derren Brown bv zegt dit gedaan te hebben. leonardo da vinci trainde het doormiddel van kort naar een vaas te kijken enzo precies mogelijk na te tekenen en dan weer heel kort kijken tot hij bijna niet meer van echt te onderscheiden was.

ik zou graag meer over dit onderwerp willen weten dus links naar sites over dit onderwerp zijn van harte welkom

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 20:46

Ik maak gebruik van een 'fotografisch korte termijngeheugen'. Hierdoor kan ik op een later tijdstip m'n waarnemingen gedetaileerd terug halen (denkbeeldig), en me alsnog bewust worden van waarnemingen, welke eerst nog onbewust waren waargenomen (registreren van waarnemingen zonder erbij te denken)

( http://www.euronet.n...rd_Briljant.pdf )

Ik maak gebruik van een synesthesie van het visuele en het auditieve. Het visuele geheugen werkt voor mij even goed als m'n auditieve geheugen, en zo ook m'n fotografische waarneming ervan. Zoals bij meer beelddenkers, verwerk ik méér beeldjes per seconde, wat mij ook zeer gedetaileerd waarnemingen kan laten herinneren.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 14:28

Even een extra vraag hierover:

Wanneer spreek je dan van fotografisch geheugen?

Sjors zegt hierboven dat hij veel meer en gedetailleerder onthoud dan andere mensen, maar wanneer is t fotografisch en wanneer niet? als je bv een flat ziet en je kunt m natekenen met precies t goede aantal ramen (ik noem maar wat, zoiets zag ik eens op tv) is dat dan fotografisch? En als je ontzettend veel meer details weet maar toch (bijvoorbeeld net dat) niet exact, is dat dan meer dan normaal maar niet fotografisch? Is het te testen?

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 14:45

Even een extra vraag hierover:

Wanneer spreek je dan van fotografisch geheugen?  

Dat je het beeld van de waarneming als zodanig kan onthouden. Zelf heb ik gemerkt dat het grotendeels bewuste kenmerken zijn van waarnemingen (die ik tegelijk waarneem in blijkbaar milliseconden), maar ik kan bij het herinneren ook details bewust worden die nog onbewust waren (onbewust waargenomen). Bij mij (vanwege m'n synesthesie denk ik) kan dat ook met geluid (bijvoorbeeld een gesprek). Het is een 'fotografisch geheugen' als het grotendeels de waarnemingen onthoudt als één geheel, en dus niet als het slechts beperkte delen van waarnemingen onthoudt zonder verband. Het hangt dus af van de mate van alertheid, in combinatie met het registreren (onthouden) van het onderlinge verband ertussen.

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 19:27

Ik heb dat als ik een telefoonnummer zie, ik het een week later nog ken.
Of als mijn ouders aan de telefoon aan het praten zijn, is het meestal zo dat ik later (2 maanden of langer) bijna precies weet wat er is gezegd...

Met heel veel dingen heb ik dat, één keer kijken en ik weet het over het algemeen daarom kan ik denk ik ook zo gemakkelijk proefwerken leren en ben ik niet 3 uur (oké, overdreven...) aan het blokken, maar tussen een half uur en een uur...

Veel zeggen dan ook dat ik een fotogragfisch geheugen heb, en ik vermoedt het zelf ook, heb eigenlijk een beetjehetzelfde als Sjorssnors zegt...

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 20:24

Ik heb  dat als ik een telefoonnummer zie, ik het een week later nog ken.
Of als mijn ouders aan de telefoon aan het praten zijn, is het meestal zo dat ik later (2 maanden of langer) bijna precies weet wat er is gezegd...

Met heel veel dingen heb ik dat, één keer kijken en ik weet het over het algemeen daarom kan ik denk ik ook zo gemakkelijk proefwerken leren en ben ik niet 3 uur (oké, overdreven...) aan het blokken, maar tussen een half uur en een uur...

Veel zeggen dan ook dat ik een fotogragfisch geheugen heb, en ik vermoedt het zelf ook, heb eigenlijk een beetjehetzelfde als Sjorssnors zegt...

Met telefoonnummers heb ik het alleen als ik het nummer heb horen zeggen, of als ik het 'tegen mezelf opnoem'.

Ik heb het heel sterk in m'n werk (de bouw), waarin ik iemand anders zijn werkmethoden en resultaten exact zo kan onthouden als ik ze in eerste instantie waarnam. Bij beeldvorming (vooruitdenkend) kan ik dan die waarnemingen inpassen in 'driedimentionale beelden', die dan vervolgens zeer gedetaileerd zijn en aangevuld worden door andere details, die ook fotografisch onthouden zijn.

jericho

jericho

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 15:51

hebben jullie dit al vanaf jullie geboorte?
en doen jullie ook iets om het aan te scherpen?
en bij het leren bladeren jullie er gewoon door heen of lees je alles wel bewust?

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 15:57

Als antwoord op je vragen jericho:

- Ik weet niet of ik het al vanaf me geboorte heb, mijn ouders hebben het niet dus ik denk ook niet dat het genetisch is.. ik ben de enige van mijn familie.

- Ik doe echt niets om het aan te scherpen... het zit er gewoon en ik maak er gebruik van..

- Ligt eraan bij welk vak... bij engels blader ik het door, maar ik heb ook een talenknobbel :roll: Bij gescheidenis blader ik het ook door, maar ik ben een half uur ongeveer bezig met het leren van 30 defenities in het hoofdstuk... hetzelfde bij aarderijkskunde
Bij scheikunde en natuurkunde lees ik heel intensief de tekst door.
Het enige vak waarbij ik vroeger echt 2 uur mee bezig was, was techniek... maar ik vind het gewoon saai en kan dan mijn aandacht er niet bij houden...

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 21:17

hebben jullie dit al vanaf jullie geboorte?
en doen jullie ook iets om het aan te scherpen?
en bij het leren bladeren jullie er gewoon door heen of lees je alles wel bewust?

Ik heb dat vanaf m'n geboorte, en ik kan me ook nog veel van m'n peutertijd herinneren. Ik scherp het zeker niet aan, ik probeer het eerder af te remmen. Het lijkt af en toe wel alsof ik om de paar minuten automatisch beelden onthoud, vanwege het overmatige toegespitst zijn op alles wat ik hoor en zie (niet leuk). Wat lezen betreft heb ik altijd moeite gehad met grote hoeveelheden tekst. Ik pluk bepaalde woorden automatisch uit de tekst (filter), waarna ik ze achtereenvolgens kan onthouden en op een later tijdstip repeterend doen uiten. Ik denk niet dat dat m'n fotografische geheugen beteft.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 22:24

Oriëntatie, daar ben ik goed in (tenminste, in vergelijking met anderen.
Ikzelf vind het eigenlijk simpel) ... Ik onthoud goed plaatsen en richtingen.
Is dit ook een fotografisch?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 15:18

Oriëntatie, daar ben ik goed in (tenminste, in vergelijking met anderen.  
Ikzelf vind het eigenlijk simpel) ... Ik onthoud goed plaatsen en richtingen.  
Is dit ook een fotografisch?

Oriëntatie is meer het onthouden van herkenningspunten. De herkenningspunten associëren zich met de plaats waar je je naartoe moet begeven. Als je je oriënteert aan de hand van een fotografisch geheugen zie je jezelf binnen het geheel je onthouden hebt, en hoef je je slechts naar punt B te begeven, waarvan je de locatie al ziet.

Nicky_126

Nicky_126

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 22:16

Ik heb ook een fotografisch gehuegen. Als ik geschiedenis leer kan ik antwoorden op de vraag als ik weet waar die staat :roll:
bv. onder titel 2 vraag 2

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 09:01

Ik heb ook een fotografisch gehuegen. Als ik geschiedenis leer kan ik antwoorden op de vraag als ik weet waar die staat :roll:

Klopt, heb ik ook. Ik herinner dan ook repeterend.

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 17:58

Klopt, heb ik ook. Ik herinner dan ook repeterend.

Ik heb dit ook, ook bijvoorbeeld als ik woordjes moet leren vor Frans of Duits, als ik het woord in het duits niet meer weet, dan weet ik meestal het Nederlandse woord dat erboven staat wel. Die vertaal ik dan in het Duits en dan weet ik welk woord onder dat Duitse woord stond, azo weet ik dan wat het Duitse woord was voor het Nederlandse woord dat me niet meer kon herinneren hoe dat in het Duits was.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"
"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."
"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 19:19

Ik maak er vooral gebruik van in m'n werk, waar ik volgens een bepaald aangenomen perfectionisme repeterend het werk ten uitvoer breng. Ik maak dan geen plan, maar overzie het volledige traject (tijd, inspanning) en heb een bepaalde volgorde die ik automatisch hanteer zonder er bij na te denken. Ik heb ooit wel die volgorde bepaald of overgenomen. Ik kan dan ook zeer goed onthouden hoe iemand anders tewerk ging. Op een later tijdstip zie ik dan dezelfde beelden terug, terwijl ik het doe.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures