[Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

[Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

Probleem: zakjes op een transportband moeten twee aan twee vervoerd worden, de snelheid wordt in enkele stappen opgevoerd van 0,55m/s naar 1,7m/s. Tijdens de overgang van de ene naar de andere transportband treedt een positieverschuiving in de lengterichting op.

Mijn vermoeden is dat deze positieverschuiving veroorzaakt wordt door de ligging van het zwaartepunt van de zakjes; het ene zakje grijpt eerder aan dan het andere(slip?). Maar hoe kan ik dit theoretisch bevestigen of ontkrachten?

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

objecten gebruiken waarvan je het zwaartepunt kan instellen?

Berichten: 7

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

theoretisch! objecten gebruiken met een instelbaar zwaartepunt zou practisch zijn nietwaar?

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

theoretisch! objecten gebruiken met een instelbaar zwaartepunt zou practisch zijn nietwaar?


Oeps, dat had ik even gemist... :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

misschien een domme vraag, maar liggen de zakjes naast elkaar of achter elkaar als ze van de langzamere band naar de sneller band gaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

De zakjes liggen naast elkaar. en het is de bedoeling dat ze zo blijven liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

laten we eens even om het principe te begrijpen de boel in één stap versnellen van de ene band met een snelheid van 550 mm/s naar de tweede band met een snelheid van 1700 mm/s

het ene zakje grijpt bijvoorbeeld 11 mm eerder aan op de snelle band dan het andere.

als het later aangrijpende zakje nog door de trage band wordt voortgeduwd, wordt de andere al eventjes door de snelle band getrokken.

11/550 = 0,02 s

in 0,02 seconde beweegt het trage zakje dus 11 mm, het snelle zakje echter 0,02 s x 1700 mm/s = 34 mm.

De zakjes verschuiven dan dus 23 mm ten opzichte van elkaar.

Zoiets wat je bedoelt met theoretische verklaring??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Mechanica] slipverschijnselen tijdens zaktransport

Deze gedachtestap had ik ook al gemaakt alleen zullen de zakken in werkelijkheid niet in 1 stap versnellen(dit betekent namelijk een oneindig grote versnelling; iets dat de wrijvingskracht niet kan opvangen) de factor slip zal in dit geval dus wel degelijk invloed hebben! Uit testen is gebleken dat de zakjes een vrij constante dynamische wrijvingscoefficient hebben van rond de 0,6.

Reageer