[scheikunde] Luminol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Luminol

He, ik moet voor een praktische opdracht een proef doen met luminol, ik heb mezelf er al redelijk in verdiept maar heb toch nog wat vragen en hoop dat iemand die kan beantwoorden 8)!

Ik weet dat luminol alleen goed oplosbaar is een basisch milieu, maakt het uit welke stof je gebruikt om Luminol in op te lossen en welke is het best of meest gebruikt?

Welke stof word het meest gebruikt om de luminol-oplossing mee te laten reageren, ik hoorde H2O2 maar weet niet of dat waar is?

Het schijnt zo te zijn dat de luminescentie het best werkt bij een pH van 8 á 9, is het mogelijk om dan een buffer te gebruiken om zo de pH constant te houden?

Met welke katalysator loopt de reactie het best?

In welke verhoudingen moeten de stoffen zijn?

Ik hoop dat iemand hier op antwoord weet :roll: :P

Groetjes Elmar

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Luminol

Voor iemand die zich er al redelijk in heeft verdiept heb je veel vragen.

Verplaatst naar huiswerk en practicum

kijk eens hier

Welke stof men gebruik om tot het basische millieu te komen is niet van belang.

Een metaal cation werkt als katalysator.

Waterstofperoxide en loog zorgen voor een lichtgevend effect.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Luminol

Ik weet dat luminol alleen goed oplosbaar is een basisch milieu, maakt het uit welke stof je gebruikt om Luminol in op te lossen en welke is het best of meest gebruikt?
Je kan Natriumhydroxide (NaOH) gebruiken, maar ook een carbonaat (CO32-).
Welke stof word het meest gebruikt om de luminol-oplossing mee te laten reageren, ik hoorde H2O2 maar weet niet of dat waar is?
Klopt, waterstofperoxide reageert met luminol, daarbij komt licht vrij.
Het schijnt zo te zijn dat de luminescentie het best werkt bij een pH van 8 á 9, is het mogelijk om dan een buffer te gebruiken om zo de pH constant te houden?
Ik denk niet dat dit nodig is, als je gewoon zorgt dat de pH van je basische oplossing een pH van 8 á 9 heeft (aan het begin).
Met welke katalysator loopt de reactie het best?
Kopersulfaat is goed genoeg, je kan ook bloed gebruiken.
In welke verhoudingen moeten de stoffen zijn?
Oplossing A

• 0,4g Natriumcarbonaat, Na2CO3

• 0,02g Luminol, 3-aminophtaalhydrazide

• 2,4g Natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3,

• 0,05g Ammoniumcarbonaat (NH4)2CO3.H2O

• 0,04g Kopersulfaat, CuSO4.5 H2O

• 100ml Demiwater

Oplossing B

• 95ml Demiwater

• 5ml 3% Waterstofperoxide, H2O2

Giet deze bij elkaar en genieten maar.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Luminol

Hallo,  

ik heb een proef met Luminol gedaan en heb als katalysator kopersulfaat gebruikt. Maar wat ik me afvroeg was, welk deeltje van Cu2+ werkt nou als katalysator? Want je kunt ook bijvoorbeeld ijzer(2) als katalysator gebruiken, toch? en wat voor stoffen kun je nog meer als katalysator gebruiken bij de reactie met Luminol?  

bij voorbaat dank  !
Nou je zegt het al zelf, Cu2+ werkt als katalysator, en Fe2+ kan ook als katalysator worden gebruikt. Hemoglobine in bloed.

Er zijn nog een aantal van die katalysatoren. Zoals:

- Micro-organismen (denk hierbij aan schimmels en bacteriën);

- Geoxideerde metalen;

- Joodionen en chloorionen, bijvoorbeeld in schoonmaakmiddelen

- Formalineoplossing (ook wel 'sterk water' genaamd);

- Chemische stoffen (peroxidasen) aanwezig in planten, met name in citrusvruchten, bananen, watermeloen en talloze groentesoorten;

- Een groot aantal verfsoorten.

Dit is een flink nadeel voor de technische recherche, omdat er dan niet alleen bloedsporen oplichten, maar ook de bovengenaamde stoffen.

De resten van bleekmiddelen gebaseerd op hypochloriet (zoals bleekwater) ontleden binnen een paar dagen en geven daarna geen reactie meer met luminol. Als ze vermoeden dat het gebruik van bleekwater de valse positieve reactie oplevert wachten ze enkele dagen met het luminol onderzoek, zodat er geen reactie meer optreedt.

Berichten: 1

Re: Luminol

*chemaster* schreef:Je kan Natriumhydroxide (NaOH) gebruiken, maar ook een carbonaat (CO32-).

Klopt, waterstofperoxide reageert met luminol, daarbij komt licht vrij.

Ik denk niet dat dit nodig is, als je gewoon zorgt dat de pH van je basische oplossing een pH van 8 á 9 heeft (aan het begin).

Kopersulfaat is goed genoeg, je kan ook bloed gebruiken.

Oplossing A

• 0,4g Natriumcarbonaat, Na2CO3

• 0,02g Luminol, 3-aminophtaalhydrazide

• 2,4g Natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3,

• 0,05g Ammoniumcarbonaat (NH4)2CO3.H2O

• 0,04g Kopersulfaat, CuSO4.5 H2O

• 100ml Demiwater

Oplossing B

• 95ml Demiwater

• 5ml 3% Waterstofperoxide, H2O2

Giet deze bij elkaar en genieten maar.
Misschien antwoord je niet meer, want het is al erg lang geleden dat jij je bericht hebt verstuurd.

Maar ik heb nog een vraag, want je zegt wel wat er allemaal in moet maar niet waarom!

en dan vooral deze stoffen hieronder!!

• 2,4g Natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3,

• 0,05g Ammoniumcarbonaat (NH4)2CO3.H2O

• 0,04g Kopersulfaat, CuSO4.5 H2O

Bij voorbaat dank

Berichten: 7

Re: Luminol

Beste
 
Ik heb deze proef uitgevoerd voor mijn onderzoekscompetentie en ik vroeg me ook af waarom oa NaHCO3 gebruikt wordt in dit experiment. Je hebt er best een grote hoeveelheid van nodig... Kan iemand me dit nog uitleggen?
 
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Luminol

Het waterstofcarbonaat-ion behoort tot een bepaald soort chemische stoffen op basis van zijn reactie met water. Weet jij welke?
 
Van die eigenschap wordt gebruik gemaakt, aangevuld door het carbonaat-ion. De combi van die twee levert weer een mooie eigenschap.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 7

Re: Luminol

Beste Wdeb
 
Doelt u op het feit dat dat een amfolyt is of op iets anders? Excuseer me maar ik volg niet zo goed... 
 
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Luminol

Inderdaad, met nog iets specifieker: Wat zijn de kz en kb van deze? En wat kan je dus zeggen over de pH waarin deze stof behoorlijk aanwezig is?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 7

Re: Luminol

Beste
 
Het zorgt dus voor een basische omgeving? Ik heb gelezen dat de Na2CO3 en NH4HCO3 voor de basische omgeving moeten zorgen zodat luminol nodig heeft om op te lossen... Klopt dit niet? Heeft de basische pH van NaHCO3 dus nog een andere functie? 
 
Alvast heel erg bedankt!!! 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Luminol

Dat klopt wel, maar het is nog niet volledig volgens mij.
 
Het carbonaat en het waterstofcarbonaat zijn twee vormen van hetzelfde deeltje. Wat voor systeem krijg je als je een zwakke base en zijn geconjugeerde zuur samen aanwezig zijn in een oplossing?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 7

Re: Luminol

Een buffermengsel! Dus dit houdt de pH dan stabiel? Is dit zo belangrijk voor de reactie?

Reageer