[Fysica] oppervlaktespanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Fysica] oppervlaktespanning

Ik heb een werkstuk in verband met oppervlaktespanning. Ik moet dus aan de andere leerlingen van mijn klas uitleggen wat dit begrip betekent.

KenT er iemand nog leuke proefjes waarmee ik de oppervlaktespanning kan aantonen?

alvast bedankt :wink:

Kimmy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] oppervlaktespanning

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Fysica] oppervlaktespanning

thx :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] oppervlaktespanning

Probeer in een vijver een schaatsenrijder (het insect, niet bijvoorbeeld een Rintje Ritsma) te vangen (in deze tijd zal dat lastig zijn). Deze laat heel duidelijk het principe van oppervlakte spanning zien. Als je je afvraag hoe deze dunne pootjes toch op het water kunnen lopen, dan moet je maar eens een vergrootglas (of een disectie microscoop) richten op het uiteinde van de pootjes. Je zal zien dat er zeer veel piepkleine haartjes op te vinden zijn.

Ik neem even aan dat je de punaise op het water al kent.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Fysica] oppervlaktespanning

Pak een bekertje water en een velletje keukenrol en leg het velletje met een naal (knoop of paperclip whatever) op het water. Herhaal deze proef met zeep in het water. (Van die zeep voor je handen uit zo'n busje.)

Probeer en leer :wink:.

Ivm met oppervlaktespanning... er staat waarschijnlijk genoeg op internet dus ik ga hier geen boek neerschrijven :roll: .

Reageer