Explosiegrens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Explosiegrens

Hoi,

Ik moet voor een lokaal berekenen hoeveel produkt er maximaal kan verdampen zodat ik kan nagaan of de concentratie zich bevindt binnen de explosiegrenzen. Als ik de dampspanning ken en rekening hou met de temperatuur, kan ik dan de maximale verzadigingsconcentratie berekenen. Zo ja, hoe?

Indien het niet mogelijk is, kan ik dan de concentratie berekenen uit de kennis van de relatieve dampdichtheid in functie van de temperatuur?

De relatieve dampdichthied wordt wel steeds gegeven voor een zuiver produkt met een zuivere damp en niet in een mengsel van lucht. Hoe kan ik rekening houden met de aanwezige lucht?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Explosiegrens

Het valt niet mee om dat netjes te doen. Voor water zijn voor zoiets hele boeken volgeschreven. Een paar methodieken zijn hier redelijk leesbaar omschreven, voor water, onder het hoofdstukje "relatieve luchtvochtigheid".

Voor andere vloeistoffen moeten soortgelijke berekeningen gemaakt worden.

Beter voor je stofje een mollier-achtig diagram zoeken, waar dat al netjes voor je gedaan is, die berekeningen...

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Meteo.html

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: Explosiegrens

Het is mij onduidelijk om wel explosief gas het in het lokaal zou gaan. Je kunt in tabellarische handboeken grenzen vinden voor oneindig grote ruimten. Dan treedt er geen afkoeling op door de wanden. In een dunne buis of in een capillair kan zelfs knalgas niet meer exploderen door de grote oppervlakte/volumen verhouding in het systeem.

Voor mengsels met lucht zijn er laagste en hoogste volumenprocenten bepaald.

Voor waterstof/lucht is de laagste grens 4.0% en de hoogste grens 74.2 % Beneden de laagste waarde en boven de hoogste waarde is er geen explosie mogelijk.

Echter, bij waterstof/zuurstof mengsels zijn de grenzen 4.65% en 94.0% De onderste grens verandert nauwelijks hierbij. Wel de bovenste! Want bij dit tweede systeem is de dempende werking van N2 niet aanwezig.

Methaan en heptaan ( staat model voor benzine) in lucht zijn belangwekkend voor verbrandingsmotoren. Hierbij zijn de explosiegebieden veel beperkter. Ik geef weer de laagste en de hoogste waarde:

Methaan: 5.0% en 15.00 % ; heptaan: 1.10 % en 6.70 %

Zoals je hier ziet zijn de explosiegrenzen hier vrij dicht bij elkaar. Het grootste explosiegebied in lucht vinden we bij aethyn (acetyleen) met de grenzen 2.5% en 80% ! Dat komt omdat dit gas een sterk endotherme verbinding is en de explosie weinig gevoelig is voor de afkoelende werking van de stikstof. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 61

Re: Explosiegrens

Een wat minder wetenschappelijke, maar wel snelle manier van berekenen is als volgt:

1. Om welke stof gaat het? Stel diethylether.

2. wat is de inhoud van het lokaal? Stel 50 m3.

3. hoeveel ether heb je? Stel 148 gram. Dat is 2 grammolecuul

4. twee grammolecuul is 50 liter damp als alles verdampt (aangenomen dat één grammolecuul als damp ca 25 liter is)

5. er is dan 50 liter damp (=gas) oftewel 0.05 m3 gas

6. dus percentage is 0.05/50 maal 100% is 0.1%, nog ver onder de onderste explosiegrena van 1,7% in lucht

7. de dampsapnning van diethylether bij 20C is 587hPa

8. als je een voermaat diethylether laat verdampen zal je eerst de onderste explosiegrens bereiken, dan door het explosiegebied gaan, en daarna zal het mengsel te rijk worden.

Over relatieve dampdichtheid in lucht. Heb je wel eens in het chemiekaartenboek gekeken? Daar staan voor alle vloeistoffen de relatieve dampdichtheden genoemd. Dit is belangrijk te weten. Omdat je dan ook in kunt schatten of de damp zich overf de grond verspreid en evt in kelders 'loopt". Met alle gevaar van explosie of verstikking.

Berichten: 6

Re: Explosiegrens

Hoe kom je erbij dat 2 grammolecuul gelijk is aan 50 liter als alles is verdampt!

Zijn hier standaarden voor??

Of is dit voor alles gelijk??

Ik hoop dat ik hier meer informatie over kan krijgen.

Want ik ben op zoek naar antwoorden over brandbare vloeistoffen (mengsels van olie en zand) en hoeveel die kunnen gaan verdampen tot ik aan de onderste explosie grens zit als er lekkage optreedt in de container.

Deze staan ook in bij verschillende temperaturen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Explosiegrens

Hoe kom je erbij dat 2 grammolecuul gelijk is aan 50 liter als alles is verdampt!

Zijn hier standaarden voor??

Of is dit voor alles gelijk??
Wel eens van de ideale gaswet gehoord? P.V = n.R.T oftewel gasvolume per mol = V/n = R.T/P

Voor alle gassen geldt dan dat bij 0 oC en 1 atm het volume van 1 mol gas gelijk is aan 22,4 liter.

Bij wat hogere temp kan het dan bijvoorbeeld 25 liter/mol zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer