[zonne-energie en opbrengst van collector]

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

[zonne-energie en opbrengst van collector]

Hoeveel energie (kWh) kan een zonnecollector leveren indien de collector 2 m2 groot is, de oppervalkte vlak en zwart is en constant in de juiste positie naar de zon blijft opgesteld. Neem aan het is een onbewolkte hemel, zonnig en de collector

zit direct achter enkel glas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [zonne-energie en opbrengst van collector]

recht evenredig met de instraling

Afbeelding

en dat vermenigvuldigd met het rendement van je paneel geeft de gemiddelde energieopbrengst per jaar.

een 200 kWh/m2.jr dus?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [zonne-energie en opbrengst van collector]

Ik snap het nog niet helemaal. Ik ben nu ook bezig met theorie over zonnecollectoren. Als je gewoon spreekt van Watt, wat is dan de opbrengst van zonnestraling op een zonnige dag? Ik heb gelezen dat het rond de 1000 Watt per m2 was, klopt dit? En als het dus 1kW is, hoeveel kan er gebruikt worden om dit om te zetten in warmte?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [zonne-energie en opbrengst van collector]

Als je gewoon spreekt van watt, wat is dan de opbrengst van zonnestraling op een zonnige dag?
definitiefoutje.

Als je gewoon spreekt van watt, dan spreek je over vermogen, en dat zal rond de middag aanmerkelijk hoger liggen dan net na zonsopkomst.(veel kortere afstand die het zonlicht aflegt door de atmosfeer, ik neem even aan dat je je collector via een besturingssysteem netjes haaks op de zon kan zetten).

Als je dan vraagt:
wat is dan de opbrengst van zonnestraling op een zonnige dag?
praat je niet meer over een vermogen, maar over een energieopbrengst, en die reken je uit door het vermogen te vermenigvuldigen met de tijd dat dat vermogen geleverd wordt. Die druk je (elektrisch dan toch) uit in kWh, dat zijn dus kilowatts x uren.

Mijn plaatje van een paar berichten terug geeft trouwens bij nader inzien niet zulke goede cijfers voor continu gerichte collectoren. Het plaatje geldt gewoon voor "platte" vierkante meters, en is verder gewoon de totale energieopbrengst in een gemiddeld jaar, en niet het vermogen op een ideeal moment in het jaar.

op zoek dus... .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer