[Optica]Hoe werkt een verrekijker

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Optica]Hoe werkt een verrekijker

Ik vraag me af hoe of er iemand een afbeelding heeft waar de lenzen van een verrekijker op staan met de constructiestralen.

BVD Andijvie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Optica]Hoe werkt een verrekijker

google is your best friend

een paar minuutjes googlen bracht me naar nuttige zoekwoorden als:

binocular optics prism path

en die zoektermen leverden bakken vol plaatjes en nuttige sites.......

zoals te doen gebruikelijk Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Binoculars

maar ook vele vele andere.....

Afbeelding

enz enz enz enz en nog veel meer te kust en te keur.

help yourself.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 477

Re: [Optica]Hoe werkt een verrekijker

Volgens mij worden daar zogenaamde Ramsden oogstukken voor gebruikt. Hieronder heb ik er een getekend.

Afbeelding

Edit: Jan, je bent écht te snel.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 2

Re: [Optica]Hoe werkt een verrekijker

Bedankt allebei!

Re: [Optica]Hoe werkt een verrekijker

Het tweede, schematische plaatje is een beetje misleidend omdat dit schema twee lenzen bevat. Dat is inderdaad een vorm van een telescoop maar wel een die het beeld ondersteboven weergeeft. In een handverrekijker zitten twee prisma's die ongeveer als spiegel werken, en die het beeld door een speciale opstelling weer goed zetten.

Bovendien is de lens die het dichtst bij het oog staat in werkelijkheid altijd twee lenzen, de reden hiervan is me niet precies duidelijk. Ik denk dat het is, omdat de volgende lens, in dit geval de ooglens, altijd in het brandpunt moet staan van de voorgaande, en dat de constructie met 'dubbel oculair' minder kritisch is. Hierdoor kan het oog zich op enige afstand van de kijker bevinden, wat makkelijk is als je een bril draagt. 8)

Berichten: 477

Re: [Optica]Hoe werkt een verrekijker

Ja, maar hier werden de lenzen gevraagd. Dit heb ik uit mijn introductie-in-de-optica boek (Pedrotti en Pedrotti).
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Reageer