duurzame energie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

duurzame energie

Wat gebeurt er met een planeet als je zijn zwaartekracht als duurzame energiebron zou gebruiken. Zou hij hetzelfde blijven, minder zwaartekracht hebben, groter worden, of nog wat anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: duurzame energie

Ik weet wel dat de maan steeds dichter naar de aarde komt omdat hij energie verliest door eb en vloed.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: duurzame energie

Wat gebeurt er met een planeet als je zijn zwaartekracht als duurzame energiebron zou gebruiken.
Hmmm... Interessant... Hoe zou je dat willen doen?

id: Een dynamo in een baan om de planeet hangen en steeds iets aan een draadje (wat aan de dynamo vast zit) naar beneden laten vallen?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: duurzame energie

Door met behulp van getijdenstromen energie op te wekken doe je het in feite al. :wink:

Re: duurzame energie

Tja ik weet bij god niet hoe ik dat zou willen doen maar in ieder geval zou je de zwaartekracht als energie bron gebruiken.

Stel je maar eens voor hoeveel energie er eigenlijk in een zwart gat zit, als je dat zou kunnen omzetten naar electriciteit of iets dergelijks zou je een zeer schone, krachtige en onuitputtelijke energiebron hebben lijkt mij.

Alleen de vraag is als je dus electriciteit afneemt van zwaarte kracht wat gebeurt er dan met de planeet? Als de zwaartekracht zou verminderen zou de planeet bijvoorbeeld uit elkaar kunnen vallen.

Misschien dat één of andere genie ooit eens een systeem zou bedenken waarbij je de zwaartekracht als energiebron zou gebruiken.

Met de maan doe je het in feite al maar dat is wel een beetje inefficiënt. Ik bedoel echt alleen één planeet waar je bijvoorbeeld heel veel apparaten op zou zetten die energie afnemen.

Waar ik ook wel geïntresseerd in ben is energie afnemen van warmte. Niet door iets te laten koken ofzo maar enkel de trillingen/bewegingen van moleculen als energiebron. Zo zou je bijvoorbeeld een uitermate efficiente koeling voor pc's kunnen ontwikkelen, als je ervan uitgaat dat de moleculen langzamer gaan trillen/bewegen als je er energie van afneemt. En natuurlijke erg mileu-schone koelkasten. Die misschien wel energie zouden kunnen opwekken voor tv's en dergelijke. Natuurlijke moet er wel een soort rem op gezet kunnen worden anders zou alles 0° Kelvin worden.

De meeste mensen denken dat er maar drie vormen van energie zijn (wind, water, zon). Maar ik denk dat er nog veel meer energiebronnen voor het oprapen liggen, als je maar een systeem zou kunnen bedenken om op een efficiente manier de energie eruit zou kunnen halen. Ook bijvoorbeeld permanente magneten zijn een soort duurzame energiebron.

Ik wil dus bij wind, water en zon

deze twee toevoegen warmte en magnetisme/zwaartekracht hoewel er nog geen (efficiënte) manier is gevonden om hieruit energie te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: duurzame energie

Op zich blijft het een goed idee om uit de warmte en kinetische energie van atomen energie te halen, maar dan moet je wel weten waar je het over hebt.

Wat is warmte. daar heb je verschillende vormen van.

Je hebt bijvoorbeeld radiatie. Dat krijgen we van de zon. Het bestaat uit EM-golven met een vrij lage golflengte.

Maar je hebt ook conductie. Een voorbeeld van conductie is de warmtetransport in metalen of andere vaste stoffen. Daarbij trillen de kernen in de celstructuur. De kernen hebben een aangeslagen toestand doordat er op een of andere manier kracht op is uitgeoefend, zij het een EM-veld, of een kinetische kracht.

en convectie, warmte transport in water en lucht.

Nu zijn de atomen uit hun celstructuur getrild, en vliegen dus willekeurig rond. Hoe hoger deze snelheid hoe hoger de temperatuur.

Maar ja, om hier nu energie uit te halen ,je kunt ze allemaal tegelijk proberen een gewicht voor te duwen, maar dan moeten ze wel allemaal met hun neus de zelfde kant op staan. Dat valt nog wel te doen met een vreselijk grote magneet, maar dan?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: duurzame energie

Stel je maar eens voor hoeveel energie er eigenlijk in een zwart gat zit
In 1 van zijn boeken (ik meen Het Heelal) legt Stephen Hawking uit op basis van welk principe daar energie uit te wekken zou zijn... Dat is helaas een populair boek. Zo populair zelfs dat ik 'm een tijdje geleden heb uitgeleend. Als ik het terug krijg zal ik het nog eens nazoeken (en je mag me er zeker aan herinneren als dat lang gaat duren)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: duurzame energie

Leen nooit je SH uit.

Maar goed, we hebben dus warmte in 3 soorten.

Radiatie, conductie en convectie.

Radiatie komt door de trillingen in de kern van het atoom. De protonen en neutronen worden door een sterke atoomkracht bij elkaar gehouden. Als er op een of andere manier kracht op wordt uitgeoefend gaan de protonen en neutronen trillen. Er wordt ook wel gezegt dat ze in een aangeslagen toestand komen. Als ze terugvallen van deze "trilling", of "aangeslagen" toestand wordt de kracht wat eerst op ze werd uitgeoefend weer uitgestraald in de vorm van radiatie. Omdat de "trillingen", net zoals dat van elektronen gequantiseerd zijn, is de radiatie ook van een bepaalde golflengte.

Mischien is het een idee om alle atoomkernen in dezelfde fase van de trilling te brengen. Zodat ze elkaar niet uitdoven ofzo. Nog zo'n groepje an atomen pakken met een geheel omgekeerde fase. En deze elkaar laten uitdoven. Dan is er dus (bijna) geen radiatie meer terwijl de atomen hun kracht kwijt raken, ze kunnen dus met het uitstralen van hun frequentie niet andere atomen weer in trilling brengen. En dus zullen de twee clusters van atomen langzaam afkoelen.

Re: duurzame energie

Je kunt wel die twee groepen elkaar laten uitdofen maar hiervoor heb je dus energie nodig en je maakt dus geen energie winst wat nou eigenlijk het doel was...

Ik denk eerder aan een soort cellen die in beweging worden gebracht door de trillingen van moleculen. Die cellen zullen dan energie moeten kunnen opwekken. Een soort zonnecel dus maar dan niet voor fotonen. Maarja hoe het precies gemaakt moet worden weet ik niet

Als je uit de zwaartekracht van zwarte gaten energie kan halen kun je misschien ook zwarte gaten weer omvormen tot sterren zodat ze wat minder gevaar opleveren voor ons. Alleen sommigen beweren dat de tijd in zwarte gaten stilstaat dus hoe zou je dat moeten doen?

Misschien zou je de zwaartekracht op aarde kunnen gebruiken om juist uit de zwaartekracht te komen.

En wat dacht je van om uit radiogolven energie op te wekken om vervolgens je radio stroom te geven?

Re: duurzame energie

Ik weet wel dat de maan steeds dichter naar de aarde komt omdat hij energie verliest door eb en vloed.


Mij is verteld dat deze steeds verder van ons afgaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: duurzame energie

Dat doet hij ook.. Als ik me niet vergis met een snelheid van zon 3 cm per jaar.. Ook neemt de rotatie snelheid van de aarde af, hoe snel dat precies is weet ik niet, erg traag in ieder geval..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 94

Re: duurzame energie

In 1 van zijn boeken (ik meen Het Heelal) legt Stephen Hawking uit op basis van welk principe daar energie uit te wekken zou zijn... Dat is helaas een populair boek. Zo populair zelfs dat ik 'm een tijdje geleden heb uitgeleend. Als ik het terug krijg zal ik het nog eens nazoeken (en je mag me er zeker aan herinneren als dat lang gaat duren)


het duurt lang.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Reageer