zwaveldioxide (gas opvangen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

zwaveldioxide (gas opvangen)

HEELLUUPPP!!!

We moeten voor school (5vwo) een PO uitvoeren. Dit PO gaat over lucifers. We moeten de hoeveelheid zwaveldioxide aantonen in de kop van de lucifer. We moeten de lucifer dus ontsteken en het gas daarbij opvangen in een oplossing die een reagens bevat voor dit gas. We moeten hiervan vervolgens de concentratie meten. Kan iemand ons daarbij helpen?? Hoe kunnen we het gas opvangen en vervolgens de hoeveelheid meten?

Groetjes en alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zwaveldioxide (gas opvangen)

Ik neem aan dat er in de kop zelf geen zwaveldioxide aanwezig is. Misschien kun je samenstelling van de kop achterhalen? Dan (van n stuks) de massa bepalen, reactievergelijking met zuurstof opstellen en dan berekenen hoeveel mol zwaveldioxide bij verbranding ontstaat? Dan ben je van het probleem van het opvangen van gassen af. Een methode om gas kwantitatief over te brengen zou ik zo snel niet weten.

Toch nog een linkje gevonden: http://www.vwocampus.net/vraag/963
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: zwaveldioxide (gas opvangen)

Hey raspoetin, bedankt voor de snelle reactie.. Maar we moeten onderzoeken hoeveel gas er vrij komt bij het ontsteken van een lucifer. We weten dat dit gas zwaveldioxide is. Dit moeten we op de een of andere manier opvangen in een oplossing die een reagens bevat voor SO2. We moeten het gas dus wel opvangen. de theorie is gebasseerd op een zuur/base reactie.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zwaveldioxide (gas opvangen)

Je zegt in je eerste bericht dat je zwaveldioxide moet aantonen in de kop van de lucifer. Omdat zwaveldioxide een verbrandingsprodukt van een zwavelverbinding is (net zoals kooldioxide dat van een koolstofverbinding is), wees ik er op dat in de onverbrande kop dus geen substantiële hoeveelheid zwaveldioxide aanwezig is (als er al wat is).

De bepaling zoals je hem gaat uitvoeren komt dus neer op het berekenen van de hoeveelheid zwaveldioxide die vrijkomt bij de verbranding van één lucifer. Hoe je het gas moet opvangen staat in de link die ik in mijn vorige post heb gegeven.

Groeten Ras
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer