Springen naar inhoud

FeS (s) + HCl (aq)

• Log in om te kunnen reageren

Erientes

Erientes

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 19:28

:roll:
Ik heb een vraagje, ik wil H2S maken (ja "lekker" stinken). Ik weet alleen niet hoe ik de benodigde stoffen kan krijgen. Ik heb even gezocht en ben uitgekomen dat ik FeS (s) en HCl (aq) nodig heb. Dus weet iemand waar ik deze stoffen kan krijgen?
'Simplicity is the ultimate sophistication.' - Leonardo da Vinci

Faculteit der Bewegingswetenschappen
Vrije Universiteit - Amsterdam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2006 - 19:38

Pas op met H2S, het gas is niet zonder gevaar! Verdiep je daar even in alsjeblieft. Hier staat letterlijk: "VERY TOXIC"

Verder ben je natuurlijk niet de eerste die wil weten waar je chemicalien kan kopen. Gebruik in het vervolg de zoek-functie van het forum alsjeblieft.
HCl kan je in de bouwmarkt kopen en FeS misschien bij deze winkel?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

StijnZone

StijnZone

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 21:58

Ik zou je niet aanraden om H2S te gebruiken. Dit is trouwens ook kankerverwekkend.

Neem gewoon wat aardappelschillen, gooi ze in water, en laat enkele maandjes staan. Je zou boterzuur moeten krijgen (geloof ik). Dit is ietwat minder gevaarlijk, en stinkt ook :roll:

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2006 - 22:01

http://ptcl.chem.ox....n_sulphide.html

Dit is niet 'lekker' stinken. Dit is jezelf en anderen blootstellen aan onnodig gevaar.

Eye contact: Immediately flush the eye with plenty of water. Call for medical help.  
Skin contact: Wash off with plenty of soap and water. Remove any contaminated clothing. If the skin reddens or appears damaged, call for medical aid.  
If inhaled: Remove from exposure to the gas and call for immediate medical help. This chemical is very toxic - a single breath of gas containing 0.1% of hydrogen sulphide may cause coma. In addition, your sense of smell (which may initially detect hydrogen sulphide at levels well below 1 part per million) will rapidly be dulled by exposure to the gas. As a result, you might seriously underestimate the concentration of gas in the air.  

"Meep meep meep." Beaker

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 16:29

waar zou je het voor willen gebruiken?
als stinkbom?
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 17:06

Een leuke anekdote die wel past bij je H2S vraagje. Lang geleden toen ik nog Scheikunde volgde in school. Das nu toch wel al een jaartje 15 geleden had ik ook geleerd hoe men met HCL en FeS H2S kon maken.

Dom en gedeeltelijk onwetend over de gevaren, had ik niet beter gevonden om in het labo de twee componenten te mengen en het 'resultaat' in een recipient mee te nemen naar huis. Daar wilde ik het goedje uitgieten voor iemand (een kennis) zijn deur. Het was de tijd dat 'Millet-vesten' (kennen jullie die nog :-) ) in waren en ik had net die aan van mijn zus... Toen ik het potje opende knelde het deksel met als gevolg dat het met een schok opende en het stinkend en bijtende goedje op mijn zus haar vest terechtkwam. Stinken deed het natuurlijk als de pest, maar wat erger was, was dat er blijkbaar nog een aanzienlijke niet gereageerde hoeveelheid HCL aanwezig was dat ervoor zorgde dat na een tijdje er grote (met de nadruk op grote) gaten in de vest kwamen te zitten... Gevolg: vest naar de botten en een serenade van mijn zus naar mijn hoofd geslingerd...

Kheb ooit zo eens tabletten NaOH zonder bescherming in mijn broekzak gestoken ook... :roll:

Al doende leert men zeker? ;-)

In elk geval: Zoals reeds gezegd, opletten met dat goedje...

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 17:14

wat is het effect van natrium hydroxide dan?
is dat brandbaar ofzo?
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 17:35

Brandbaar niet echt, maar zoals je mss weet, vormt dit in contact met vocht een sterke base. De schade viel nog mee, maar toen ik mijn handen in mijn zakken stak en dan onder water afspoelde voelde ik wel goed dat de NaOH de had ingewerkt op de oppervlakkige vetlaag van mijn handen. Je voelde echt dat je een vettig substantie eraf waste. Gelukkig heb ik met mijn vingers toen niet in mijn ogen gewreven.

Water wordt trouwens wel warm als je NaOH in water oplost, maar niet zodanig dat je je eraan zou verbranden

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 18:04

als stinkbom?

Of om mensen in comateuze toestand te brengen. Dat gaat ook prima.. Vandaar onze voorzichtigheid.
Er zijn onderzoeken gedaan naar het opwekken van winterslaap bij muizen. Met een lage dosis H2S is dat te bereiken. Of het een toxicologisch effect is of 'echt' winterslaap weet men niet zeker, maar na een flinke dosis zuurstof werden de beestjes weer wakker.
..correct me if I'm wrong
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 18:12

als stinkbom?

Of om mensen in comateuze toestand te brengen. Dat gaat ook prima.. Vandaar onze voorzichtigheid.
Er zijn onderzoeken gedaan naar het opwekken van winterslaap bij muizen. Met een lage dosis H2S is dat te bereiken. Of het een toxicologisch effect is of 'echt' winterslaap weet men niet zeker, maar na een flinke dosis zuurstof werden de beestjes weer wakker.
..correct me if I'm wrong

Klopt.
Ik heb een reportage hierover gezien. Vraag me niet meer op welke zender, en op welk kanaal. Kheb op het internet al gezocht maar ik vind er niets meer van terug. Kzou deze reportage graag nog eens terug zien

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 20:09

:roll:  
Ik heb een vraagje, ik wil H2S maken (ja "lekker" stinken). Ik weet alleen niet hoe ik de benodigde stoffen kan krijgen. Ik heb even gezocht en ben uitgekomen dat ik FeS (s) en HCl (aq) nodig heb. Dus weet iemand waar ik deze stoffen kan krijgen?

IJzerpoeder met zwavel mengen , zelf uitrekenen hoeveel je nodig hebt van beide stoffen. Dan in een pannetje verhitten, deksel erop want S2 brand heel makkelijk en dat wordt dan weer geen FeS.
Het donkere poeder kan je met zuur mengen , waarbij vanzelf H2S onstaat.

Waarschuwing:
SO2 is een verstikkend gas, ook bij kleine hoeveelheden. Ik heb het vaak onbedoeld ingeademd en ik leef nog. Maar kreeg wel giga hoestbuien.

H2S stinkt maar is bij lage concentr. niet echt gevaarlijk. Na jaren ben ik zover geťvolueerd dat ik H2S zelf kan maken, met nog wat methaan erbij ook.
Het enige wat ik daarbij nodig heb is een blikje bruine bonen.

Succes met je experimenten.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures