[Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 112

[Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

Wel het zit zo, ons eindwerk handelt over geluid en ik ben aan het stukje elektriciteit gekomen.

We kregen de opdracht als volgt:

In de industrie staan veel elektromotoren, die maken veel lawaai en in vele fabrieken wordt daar niet naar gekeken hoewel het zeer irritant kan zijn voor de werknemers!

Dit kan door een aantal typische defecten van die elektromotor

Welke zijn deze?

Ik zou dan een stappenplan opstellen wat je moet doen wanneer een motor meer lawaai maakt dan hij zou mogen maken

We kunnen ook het geluid beperken door het te gaan dempen.

Maar hoe demp je het geluid van een elektromotor zonder de motor zijn werking te hinderen?

Graag had ik hierbij enkele links en tips gehad van mensen die er iets meer van weten want ik vind niet echt veel via google :roll:

Namen van bedrijven zijn ook welkom zolang die zich maar in Belgie bevinden want dit is een nederlands forum

o ja als iemand weet wat een elektromotor is in het engels zou die persoon dan de vertaling erwillen bijzetten thx

Alvast bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

o
ja als iemand weet wat een elektromotor is in het engels zou die persoon dan de vertaling erwillen bijzetten thx
Je gelooft het niet: :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor

:roll:

0 thx
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

toch bedankt ; ) kan ik nu ook in t engels verderzoekn maar tzal voor vanaaf niemeer zijn :roll: morgen nieuwe dag dan zoek ik verder bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

Je moet je eerst afvragen waar de herrie vandaan komt.

Mogelijke bronnen van geluid:

lagers: kogellagers maken meer geluid dan glijlagers.

ventilatoren, gesteld dat de motor een ingebouwde ventilator heeft: gelijkmatig verdeelde bladen veroorzaken meer geluid dan onregelmatig geplaatste bladen. Echter, onregelmatig geplaatste bladen hebben een slechter koelrendement en zijn lastiger te balanceren.

balans: een goed gebalanceerde rotor vermindert het geluid.

magnetische brom in het ijzer: is onvermijdelijk, maar zou verminderd kunnen worden door het statorblik in rubber op te hangen. Ik ken echter geen voorbeelden waar dat gedaan wordt.

Tenslotte het laatste redmiddel: de motor op dempers zetten en een akoustische omkasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

bedankt klazon dit helpt me al veel

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

alles is welkom hee, maar ik en mijne maat zijn van plan een bedrijf te bezoeken aangezien we niks vinden

Berichten: 4.502

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

Fabriek van bijv.ITHO ventilatoren ergens in Nederland,geloof Rotterdam eo.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Geluidsdemping bij een elektromotor

...In de industrie staan veel elektromotoren, die maken veel lawaai en in vele fabrieken wordt daar niet naar gekeken hoewel het zeer irritant kan zijn voor de werknemers!...
Er wordt in de meeste fabrieken wel degelijk naar gekeken. Het zijn alleen meestal niet de motoren maar de mechanieken die ze aandrijven die lawaai maken. En dat is meestal een kwestie van omkasten. Ook lawaaige ruimtes worden vaak stiller gemaakt door speciale dempende lamellen aan het plafond te hangen.

Motoren die wel veel lawaai maken zijn bv frequentiegeregelde motoren. Dit kan worden opgelost door de taktfrequentie te verhogen (default meestal zo'n 3kHz, verhogen naar 8, 12 of 16kHz) of het plaatsen van speciale reactoren in de aansluitkabel.

Reageer