Springen naar inhoud

White album. Revolution Nine van de Beatles

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 20:25

Wie kent van de Beatles, het White Album: Revolution Nine? Hierin roept iemand een aantal keren "Number Nine, Number Nine, Number Nine...."
Als je dat stukje tekst uit dat nummer achterstevoren afdraait en dan afluistert, dan hoor je een aantal keren acherelkaar: "Turn me on dead man, turn me on dead man, turn me on dead man....."
Mijn vraag is hoe kan dat????

Ik heb dat nummer van de Beatles ooit een keer gehoord op school bij muziekles, daar draaide de leraar dat nummer met een casettespeler. Eerst gewoon, dus je hoorde iemand met een zware stem "Number Nine" zeggen, vervolgens draaide de leraar dat numer acherstevoren en toen hoorde je dus "Turn me on dead man" .
De leraar zei eerst weet je niet wat voor satanische tekst er verborgen zit in sommige muziek, totdat je het terugdraait. Hij zei ik weet niet hoe het kan, maar het is zo.
En ik vraag me af hoe kan dat? Zelf geloof ik niet dat er een satanische bedoeling achter zit, maar dat het puur toeval is. Wel vond ik het stukje terugdraaien nogal eng!

[Edit mod Veertje: verplaatst naar Algemene Discussie, had niet zoveel met psychologie/sociologie te maken. Verder "Beatless" veranderd in "Beatles" en de titel "Number Nine" in de correcte titel: "Revolution Nine".]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2006 - 07:02

http://en.wikipedia....ki/Revolution_9 Lees dit stukje eens, vooral het kopje: 'Paul is dead significance'. In 1969 ontstonden er geruchten dat Paul McCartney dood zou zijn en vervangen door een dubbelganger. Dit liedje was een zogenaamd bewijs daarvoor.
Overigens werden meer liedjes als bewijs aangevoerd. Een algemene stelling is dat men bij zulk soort wilde theorieën al snel hoort wat men wil horen.

Typ maar eens in in Google: Paul is dead.

Dan is er nog de link die men met het satanisme legt. Misschien door het getal negen? The Order of Nine Angels, the Nine Satanic Postulates, etc. etc.

To be fair, I have to relate information to the contrary by critics of backward masking. In 1988, the state of Nevada tried to implicate the group Judas Priest in a case where a fan, James Vance, allegedly put a gun to his head and pulled the trigger, because the "Stained Class" album contained a song which repeated a phrase, which, when played backward, said "do it." However, the defense pointed out that the same song, when played backwards, also contained other, much clearer messages, including, "I asked for a peppermint, I asked her to get one." In the opinion of the judge, in his statement to the court, when any segment of human speech is played backwards, it will inevitably contain sounds than can be interpreted as cohesive sentences, but they are purely coincidental and not evil messages put there by the bands for the purpose of "brainwashing" listeners of the song.

bron: http://www.silverbea...e/NWO/nwo9.html (dubieuze religieuze website, die waarschuwt voor satan en zijn nieuwe wereldorde, maar de eigen tekst m.b.t. satanische boodschappen in songteksten gelukkig relativeert met bovenstaande opmerking)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 16:58

Dit fenomeen heet overigens 'Backmasking'...
Een bekend voorbeeld is het nummer Stairway to Heaven van Led Zeppelin. Normaal afgespeeld hoor je" There are two paths you can go by but in the long.....etc."
Achterstevoren afgespeeld zou je 'kunnen horen' :"Oh here's to my sweet Satan. The one whose little path would make me sad, whose power is Satan."

Het probleem echter met deze dingen is dat je het inderdaad hoort nadat je hebt gelezen wat je moet horen... Toch zou het me niet verbazen als deze techniek toegepast is in nummers. De theorie achter de techniek is dat je onderbewustzijn het toch oppikt en 'vertaald'. Zelfde verhaal met subliminal messages, die overigens zeer zeker toegepast zijn op de tv. SBS6 onder anderen : http://www.tobyornot...rdraaiduitg.htm
Geplaatste afbeelding

Beautiful Nightmare

Beautiful Nightmare

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 15:37

Ooit, toen ik met een vriend bezig was samples op te zoeken voor een nummer dat we aan het maken waren, sampleden we een stukje van een interview met Brian Eno. Gewoon uit interesse draaiden we dit achterstevoren af. Het meeste (ongeveer 20 seconden) was loos gebrabbel, maar ineens hoorden we haarscherp: "Reverse me."

De rillingen liepen over m'n rug! Puur toeval, dat vind ik ook. Maar wel spectaculair...
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!

Myomayo

Myomayo

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 20:43

De meeste van die zogenaamde "satanische boodschappen" zijn, zoals een ander lid terecht opmerkt, enkel een beetje te horen nadat je weet wat de zanger omgekeerd zou zingen.

Indien je dit niet zou weten, hoor je er niets in. Of juist vanalles. Met een beetje fantasie kun je wellicht in opnames van Vader Abraham of Marco Borsato ook woorden of korte zinnetjes opmerken :roll:

Je moet erachter zoeken, en je fantasie gebruiken. Vroeg of laat stuit je wel iets waarvan je denkt "Hey, zong hij daar net niet...?"

En de nummers met een onmiskenbare omgekeerde boodschap, zijn meestal in elkaar gestoken door een componist/arrangeur die ook wel van een geintje hield (zoals bv. om het even wie van de Beatles). Het gevolg is dat er bijna 40 jaar na datum nog steeds over gedebateerd wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures