Springen naar inhoud

Gelovigen: Is Allah identiek aan God/Dieu,Gott,Deo,etc?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 februari 2006 - 22:06

Een vraag speciaal aan gelovige Moslims:

Westerlingen (Christenen) spreken over God als zijnde het Opperwezen,dat alles bestuurt en maakt in het Heelal.

Heeft in Islam (geen de?!) de naam,resp.betekenis van Allah een andere dan bij de Christenen?

Of Is Allah hetzelfde Opperwezen als God .

Er zijn op onze aarde diverse religies en afgescheiden takken ervan,die alle hun profeten ofwel vertegenwoordigers/plaatsvervangers van God,resp.Allah hebben.

De Christenen hebben hun katholieken,oud-katholieken,grieks katholieken,protestanten,gereformeerden,oud gereformeerden,doopsgezinden,etc,etc.
De moslims hebben oa. de Shiiten,Soennieten met vertakkingen en belevingen afhankelijk van de streken waar deze worden gehouden.

Het hoofddoel is m.i doch van al die religies om God/Allah te eren resp.om Christus/Mohammed/Ali te eren en de diverse leefregels na te streven.

Als een ieder zich eens daar mee bezig hield en niet probeerde een ander te overtuigen,dat zijn weg de betere is,wat zouden we dan al een rust op aarde krijgen.

Maar ik ben het meest benieuwd naar mijn beginvraag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Moslim

Moslim

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 23:19

Ik zal het proberen om zo duidelijk mogelijk te zeggen.

De Islam is één lichaam, en die lichaam noemt men de "Volgelingen van de profeet" (Ahloe Soenna). Die volgelingen doen alles wat de profeet hen bevool te doen en wat hij hen afkeurde. In die tijd toen de profeet sterfde kwamen er verschillende andere groeperingen die onder de naam van "Islam" hun "zelfverzonnen" geloof te beoefenen. En een voorbeeld daarvan zijn de shie'ieten, de shie'ieten zijn géén moslims! de shie'ieten hebben een totale andere geloofswijze dan de soennieten oftwel de moslims. De shie'ieten geloven wel in Allah maar de Islam houdt in dat je de 5 zuilen in praktijk brengt en dat je niks aan je geloof (die de Profeet Mohammed heeft klaargemaakt voor ons) mag toevoegen. Nu wat doen de shie'ieten? zij hebben verschillende zaken anders proberen in praktijk te brengen (bevoorbeeld de shieten bidden op een andere manier) en dit is niet toegelaten in de Islam! Zoals ik al zei is de Islam één geheel en die geheel zijn de soennieten (ik ben geen rascist maar dit is éénmaal zo).

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2006 - 23:31

Waarschijnlijk zullen de sjie'ieten zeggen dat zij de ware moslims zijn, en de soennieten niet, en andersom.
Zo zullen de christenen zeggen dat hun God de enige ware God is, en de moslims zullen datzelfde zaggen van Allah, en de Joden weer van Jahwe.

Het enige dat IK zeker weet is dat gelovigen allemaal mensen zijn. De atheïsten en de agnosten ook trouwens 8)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 00:29

Westerlingen (Christenen) spreken over God als zijnde het Opperwezen,dat alles bestuurt en maakt in het Heelal.  

Heeft in Islam (geen de?!) de naam,resp.betekenis van Allah een andere dan bij de Christenen?  

...

Het ziet er naar uit dat Mohammed oorspronkelijk de maangod aanbad, die drie dochters had: al-Lat, al-Uzza and Manat. Cfr. http://www.biblebeli....au/moongod.htm

Het is pas in een verdere evolutie van de mohammedaanse leer, toen men geconfronteerd werd met de joodse en de christelijke cultuur, dat men dichter is komen te staan tegen het beeld van die ene god van de joden en de christenen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 11:57

Er wordt een onderscheid gemaakt in de koran als er over Allah in de Wij vorm wordt gesproken.

Beste RR kan je specifieker op dit onderwerp ingaan, het heeft mijn aandacht omdat ik meen dat er in de koran op een heel subtiele manier de overgang van henotheisme naar monotheisme wordt behandeld.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 februari 2006 - 14:26

Moslim beantwoordde mijn volgende vraag niet:

Heeft in Islam (geen de?!) de naam,resp.betekenis van Allah een andere dan bij de Christenen
?

Overigens vind ik het al knap om als wrs.niet geboren Hollander,die Moslim wrs.is,te debatteren op een Hollands forum.

Hij verstaat ook de kunst om dus om mijn vraag heen te draaien.

Wat soennieten betreft,dit zijn de gelovigen met Mohammed als profeet,die Allah dus aanbidden.
Voor zover ik weet zijn Shiiten gelovigen die volgelingen zijn van de schoonzoon (?) Ali van Mohammed,die (Ali dus)blijkbaar een betere weg dacht gevonden te hebben om Allah te aanbidden.
Dit soort toestanden hebben we ook nog steeds in de Christelijke wereld,allen zij benoemen het Opperwezen anders!

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 15:11

Er wordt een onderscheid gemaakt in de koran als er over Allah in de Wij vorm wordt gesproken.  

Beste RR kan je specifieker op dit onderwerp ingaan, het heeft mijn aandacht omdat ik meen dat er in de koran op een heel subtiele manier de overgang van henotheisme naar monotheisme wordt behandeld.

In de mohammedaanse leer wordt gezegd dat de koran het woord van god is, maar op verschillende plaatsen is het alsof ofwel Mohammed aan het woord is, of nog iemand anders. Soms wordt in het enkelvoud gesproken, dan in het meervoud, waarbij het moeilijk te bepalen is of dit dan het majesteitische meervoud is.

Als men wil geloven dat god mij aanspreekt via de koran, dan is versje 1:5 wel mooi, want dan zegt hij tegen mij: U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Als ik me dan aangesproken voel, voel ik me een God in het diepst van mijn gedachten. Maar dit is dan weer van Willem Kloos:

IK BEN EEN GOD

Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnenst van mijn ziel ten troon
Over mij zelf en 't al, naar rijksgeboôn
Van eigen strijd en zege, uit eigen krachten.

En als een heir van donkerwilde machten
Joelt aan mij op en valt terug, gevloôn
Voor 't heffen van mijn hand en heldere kroon:
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten.

- En tóch, zo eindloos smacht ik soms om rond
Úw overdierb're leên den arm te slaan,
En, luid uitsnikkende, met al mijn gloed

En trots en kalme glorie te vergaan
Op úwe lippen in een wilden vloed
Van kussen, waar 'k niet langer woorden vond.
(Guillaume le Taciturne)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 februari 2006 - 15:22

In het Hooglied van Salomo wordt ook uitbundig de menselijke liefde beschreven,mogelijk werd W.Kloos erdoor aangestoken!

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 15:57

In het Hooglied van Salomo wordt ook uitbundig de menselijke liefde beschreven,mogelijk werd W.Kloos erdoor aangestoken!

1 Zie, gij zijt schoon, Mijn vriendin! zie, gij zijt schoon; uw ogen zijn duivenogen tussen uw vlechten; uw haar is als een kudde geiten, die het gras van den berg Gileads afscheren.
2 Uw tanden zijn als een kudde schapen, die geschoren zijn, die uit de wasstede opkomen; die al te zamen tweelingen voortbrengen, en geen onder hen is jongeloos.
3 Uw lippen zijn als een scharlaken snoer, en uw spraak is liefelijk; de slaap uws hoofds is als een stuk van een granaatappel tussen uw vlechten.
4 Uw hals is als Davids toren, die gebouwd is tot ophanging van wapentuig, waar duizend rondassen aan hangen, altemaal zijnde schilden der helden.
5 Uw twee borsten zijn gelijk twee welpen, tweelingen van een ree, die onder de leliën weiden.
6 Totdat de dag aankomt, en de schaduwen vlieden, zal Ik gaan tot den mirreberg, en tot den wierookheuvel.

Bedroevend dat zo'n mooi iets niet in de mohammedaanse schrifturen werd overgenomen.
(Guillaume le Taciturne)

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 16:09

(..)
In de mohammedaanse leer wordt gezegd dat de koran het woord van god is, maar op verschillende plaatsen is het alsof ofwel Mohammed aan het woord is, of nog iemand anders. Soms wordt in het enkelvoud gesproken, dan in het meervoud, waarbij het moeilijk te bepalen is of dit dan het majesteitische meervoud is.(..)

@Roland
Een paar maanden alweer geleden heb je post geplaatst over een contradictie van het aantal scheppingsdagen in de Koran; Fussilat (2+4+2 = 8 ) 8 dagen schepping itt 6 dagen schepping Al-A'raf, Yunus, Hud

Fussilat = Henotheïsme van de Kuraish - Wij en Hij van de Wij - 8 dagen
Al-A'raf = Monotheïsme - uw Heer is God - 6 dagen
Yunus = Monotheïsme - God is uw Heer 6 - dagen
Hud = deze Hij uit Hud is de Hij van God (enkelvoud) en niet de Hij van Wij dus 6 dagen

http://www.bijbeleno...n/20022606.html / info is al bij je bekend, het kan geen kwaad om er nog ééns kennis van te nemen

Het henotheisme van Wij en de enkelvoud Allah van het monotheisme ingevoerd door Mohammed lopen doorelkaar heen. Ik heb het sterke vermoeden dat Mohammed afgodsbeelden van de Kuraish stam onder de noemer Wij heeft geplaatst (toch één nietwaar) en dat enkelvoud Allah de beterweter is van die Wij. Deze enkelvoud Allah berust op een nieuwe God ontdaan van zijn dochters.

blader de Koran door en vis er een vers uit

bv

40:30. En indien Wij wilden, konden Wij hen (de huichelaars) aan u tonen, zodat gij hen aan hun merkteken zoudt kennen. Maar gij zult hen gewis aan hun woorden herkennen. En Allah heeft kennis van hetgeen gij doet.

40:31. En Wij zullen u zeker beproeven totdat Wij diegenen onder u onderscheiden die ijverig streven en standvastig zijn. En Wij zullen uw feiten aan u openbaar maken.

40:30 Allah is hoger in rang dan die Wij

40:31 Komt alleen Wij in voor (henotheïsme)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 februari 2006 - 16:53

De mohammedanen wisten mogelijk niet van het bestaan van Salomo af,hoewel die al meer dan duizend jaar voor Mohammed leefde.
En mogelijk leefde Salomo in een hogere(vrediger) geesteswereld dan Mohammed in zijn tijd en zich bezig hield met het verspreiden van zijn geloofsovertuiging.
Alleen wel wonderlijk dat beiden ergens een Arabische/semitische achtergrond hadden.
De christelijke kerkleiding in oa.Rome en wrs ook in Constantinopel hadden hun gelovigen ook wel meer op het Hooglied kunnen attenderen en ook hun verkondigers toe te staan een normaal menselijk (sexueel) leven te leiden ipv het systeem van nonnen en priesters,die veelal zeer gefrustreerd moesten leven in een normaal om hen heen levende wereld.
Voor zover ik weet mogen Imams wel trouwen,evenals dominees en en priesters bij de Anglicaanse kerk!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2006 - 17:37

...
Voor zover ik weet mogen Imams wel trouwen,evenals dominees en en priesters bij de Anglicaanse kerk!

En Pastors in de katholieke kerk

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 18:07

...

En Pastors in de katholieke kerk

DPW bedoelt nmm de Rooms Katholieke kerk.
Evenals priesters in de Oud -Katholieke kerk en in de Russisch /Grieks Orthodoxe kerk.
Weer terug on topic svp.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 18:14

(...)

Wellicht heb je hier wat aan, scheelt een hoop zoekwerk

http://www.rim.org/m...ranproblems.htm
http://www.islamic.o.../internalc.html
http://answering-isl...rdesluier12.htm

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 februari 2006 - 18:31

Exegese, zowel de Thora,Bijbel of Koran betreffende is al sinds hun "promoting" een heel moeilijk vak.Sinds al die tijden hebben ontelbare schriftgeleerden hun nek gebroken over teksten en die geinterpreteerd op hun manier,nog in de huidige tijd,zie dit forum,blijven er exegeses volgen!
Het zal wel zo blijven tot het Einde der Tijden,wat daar ook mee bedoeld mag worden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures