[Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 67

[Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

Nu heb ik een vraag? zal het geluid in een ijle luchtdruk sneller van A naar B gaan, dan in hogelucht druk.

Of misschien met een ander gas, waar door het sneller verplaatst, of juist langzamer.

Of zal het geluid zich juist in een zeer hogelucht druk sneller van A naar B verplaatsen.

Staat dat al vast? weet iemand iets hier over?
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

Dat staat vast ja, Het gaat hier om het over geven van een trilling (dat is geluid)

Deze trilling word overgegeven door moleculen. Als er een hogere luchtdruk is dan botsen de moleculen eerder met elkaar, en word de trilling dus sneller door gegeven, De snelheid van geluid neemt toe bij hogedruk en af bij lage druk (significant verschil)

In een vaste stof (veel grotere dichtheid) word een trilleng al helemaal snel doorgegeven , ik dacht dat geluid dan wel een 100 maal zo hoge snelheid had, dan in normale luchtdruk bij standaard druk.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

Kijk uit: een hogere luchtdichtheid betekent niet automatisch een hogere geluidssnelheid. Zie deze link:

http://scienceworld.wolfram.com/physics/Sp...eedofSound.html

De geluidssnelheid in een gas kan worden uitgedrukt als:
\( a = \sqrt{\gamma R T}\)
en dit is met de ideale gaswet dus om te schrijven in:
\(a = \sqrt{\frac{\gamma p}{\rho}}\)
.

Dus: als je de dichtheid van de lucht verhoogt terwijl je de druk gelijk houdt (en daarbij dus de temperatuur verlaagt) neemt de geluidssnelheid door dat gas zelfs af!

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

en dit is met de ideale gaswet dus om te schrijven in


Mag je de ideale gaswet hier wel toepassen? het gaat tenslotte over een niet-ideal gas (of vergis ik me?)[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Akoestiek] geluid in ijle luchtdruk sneller of langzamer?

Met dit soort temperaturen, drukken, en afstanden mag je die benadering wel maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer