Bewegingsmechanisme

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Bewegingsmechanisme

Kan iemand mij op weg helpen voor een mechaniek die het eerst stuk rechtlijnig beweegt en het laatste stuk draait. Ik kom er niet uit.

Re: Bewegingsmechanisme

Ik wil je wel proberen te helpen maar je moet de gevraagde bewegingen beter omschrijven. Zijn rechte en draaiende beweging in het zelfde vlak? Moet de overgang abrubt zijn of mag de een nog doorgaan terwijl de ander al ingezet is?

Kun je een tekeningetje maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bewegingsmechanisme

Zoiets misschien?

Afbeelding

Doet me wel een beetje denken aan een geleiderail voor een keukenlade. Deze gaan op het eind ook een beetje naar beneden om de la goed dicht te trekken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Bewegingsmechanisme

Ziet er inderdaad niet erg elegant uit. Indien mogelijk zou ik een gewoon stangen mechanisme in de vorm van een trapezium gebruiken. Bij juist gekozen afmetingen maakt een onderdeel daarvan een vrijwel rechte baan zolang de stand ongeveer symmetrisch is. Bij grote uitwijking wordt de baan steeds cirkelvormiger. Groot voordeel is dat hiermee veel grotere krachten kunnen worden uitgeoefend tegen een simpele fabricage. Nogmaals, het is afhankelijk van de vraagstelling wat handiger is.

Reageer