Hoe word ik viroloog.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoe word ik viroloog.

Goede middag, ;)

Eventjes een rare vraag, ik wil weten hoe ik viroloog word.

Ik weet echt niet naar wie ik moet toe gaan om het te vragen.

Ik lees dit forum al een half jaartje en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik doe nu een biochemische opleiding, op Mbo niveau Bol4. Ik wil uiteindelijk viroloog worden, hoe lang het ook maar duurt.

Ik weet niet welke route ik moet uitstippelen om daar uiteindelijk te komen.

Kan iemand mij mischien goeie tips geven. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoe word ik viroloog.

Het handigste is om naar je decaan te gaan, die wordt hiervoor betaald en weet ook precies welke situaties op jouw van toepassing zijn

succes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe word ik viroloog.

in belgie is volgende mogelijkheid mogelijk:

kandidatuuropleiding (biologie/chemie/andere, maar die 2 zijn het beste)

licentiaat: biochemie en dan zit je n de goede richting om verder te groeien tot viroloog eventueel
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Hoe word ik viroloog.

Ja dat is dan een deel van mijn probleem,

de leraren en decanen op deze school hebben SCHIJT aan mij :shock: .

Dus ik zou erg slecht advies krijgen, en mischien zouden ze me niet eens helpen.

Loop al een tijdje te twijfelen, en het word alleen maar slechter met mijn cijfers, dus ik probeer eigenlijk een nieuwe weg in te slaan met school. Ik wil wel, maar word slecht gemotiveerd. Hmm dat spreekt elkaar wel tegen marjah ik zit in een lastig parket.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe word ik viroloog.

Ik denk dat je nog wel een flink aantal jaartjes studie voor de boeg hebt als je dit echt wil. Dat is iets wat je je goed moet realiseren! Als je namelijk een onderzoeker (wetenschapper) wil worden, dan zal je naar de universiteit (5-7 jaar) moeten en daarna nog een promotie (4-5 jaar) doen. Da's al zo'n 10 jaar bij elkaar. Daar komt dan nog 1-2 jaar HBO bij om op de universiteit toegelaten te worden. En natuurlijk niet te vergeten: de numerus fixus (beperkte toelating) voor de geneeskunde studie waarmee je je universitaire carriere kan beginnen. Eventueel kan je die overigens omzeilen door biologie te gaan studeren met een hoop biochemie erbij in je keuzeruimte...

Advies: neem eens contact op met de 1ste-jaars studie-mentor op de universiteit van je keuze en leg je probleem aan hem/haar voor. Zij weten over het algemeen goed wat de mogelijkheden (en onmogelijkheden) zijn, en zijn altijd bereid tot adviseren.

Succes!

Berichten: 159

Re: Hoe word ik viroloog.

Suyver, kleine correctie; als hij viroloog wil worden kan hij juist BETER biologie gaan studeren; vanuit Geneeskunde komen op de verschillende afdelingen ook wel wat stagiaires en AIO's binnen, maar over het algemeen word je daar toch behoorlijk in de klinische richting opgeleid.

En daarbij wil ik hem niet ontmoedigen, maar doorstromen met 1 of 2 jaar HBO is niet aan te raden. Dan kan hij beter het HBO afmaken, en daar gruwelijk goed zijn best doen, om dan gewoon te solliciteren op een AIO-baan (AIO =assistent in opleiding, promoveren dus). Ze zijn daar echt zo strikt niet meer in. Ben zelf na mijn HBO-opleiding zelfs gevraagd voor een AIO-plaats.

Maar het is een lange weg. Waarom wil je eigenlijk viroloog worden? Toch niet omdat je Outbreak gezien hebt :shock: 8)

Re: Hoe word ik viroloog.

Weet iemand wat voor cijfers je moet halen

als ik van theoretisch naar havo wil gaan. (in de 2e klas)

Of kent iemand dan een site met info!?

Gr. Ilyas

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe word ik viroloog.

@ illyas: m'n zusje doet ook VMBO-T en die kan hierna naar de Havo.(doet ze by the way niet maar dat is weer een ander verhaal) Je moet voor zover ik weet gemiddeld een 7 staan. Echter dit verschilt heel erg per school. Dit kan je decaan je ongetwijfeld vertellen. Je moet dan wel het zevende vak erbij hebben.

@ Bio: Ik heb laatst gehoord dat het juist weer moeilijker wordt om AIO te worden via het HBO juist doordat zoveel mensen dit willen doen krijgen ze te veel AIO's van het HBO waardoor de mensen van de uni geen kans meer hebben. Vind ik zelf ook wel een beetje jammer.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer