[Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 20

[Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Hallo beste Helden,

Wij hebben een experiment gedaan waarbij we het aantal moleculen kristalwater moesten bepalen in kristalsoda

Na2CO3 . x H2O

Het gekristalliseerde natriumcarbonaat was 2 gram. Hebben we opgelost in 100ml water en overgebracht in een maatkolf.

Wij moesten 10.0 ml van de natriumcarbonaatoplossing in een erlenmeyer pipetteren en titreren met 0,1003 M HCL-oplossing. Methyloranje hebben we als indicator gebruikt. Omslagtraject van mijn titratie was 17 ml HCL-oplossing erbij te hebben gedaan.

Nu moeten we berekenen hoeveel x (mol) H20 er was?

Alvast bedankt !!

hooooooooi

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Ik hoop dat je je verbruik nauwkeuriger hebt opgeschreven dan 17 mL!! Dat moet toch wel op minimaal twee decimalen nauwkeurig in het vervolg hoor!

Je weet hoeveel mol HCl je hebt verbruikt. Als je nu de reactievergelijking opschrijft, weet je hoeveel mol Na2CO3 aanwezig was. Dit is (met de molmassa) om te rekenen naar een massa. Deze massa is (als het goed is) minder dan je inweeg van 2 gram. Het verschil in deze twee massa's wordt veroorzaakt door het kristalwater (je titreert deze namelijk niet mee), en dus kun je dat verschil delen door de molmassa van water om het aantal mol H2O te berekenen
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Dit hoort in het huiswerkforum, gelieve daar bij een eventuele volgende post op te letten. *verplaatst*
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Hey bedankt,

Ik ga er even mee aan de slag en ik laat het wel horen als ik er niet uitkom!

@moderator: Sorry, me eerste post :roll: Volgende keer zal ik erop letten :wink:

MVG Nighty

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Ik kom er nog niet helemaal uit, kun je het stap voor stap even voordoen? Mijn antwoord komt uit op dit getal: 0,060669375763210479573712255772647 .

Dit is niet goed volgens mij...

De reactievergelijking die ik heb is 2H3O + CO3 --> CO2 + 3H2O

Is deze eigelijk ook wel goed en wat is dan eigelijk Na2CO3 hierin?

Alvast bedankt!

Nighty

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Ik kom er nog niet helemaal uit, kun je het stap voor stap even voordoen? Mijn antwoord komt uit op dit getal: 0,060669375763210479573712255772647 .
dat is dan gram kristalwater in 2 gram gekristalliseerd Natriumcarbonaat?

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, maar misschien wil je het wel even op het aantal significante cijfers afronden, want zo nauwkeurig heb je het niet bepaald denk ik :wink:

Dat wordt dan 0,061,g er van uitgaande dat je 2,0 gram hebt afgewogen.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Nou ik moet het aantal mol berekenen dus dat getal is niet de massa maar de mol, kun je het niet even snel uitrekenen? Ik denk als het zo makkelijk is dat je het ook zo hebt? Ik kom er alleen niet op dit moment uit... :roll: Misschien heb je ook gelijk en is het eigenlijk gram...

Kun je het voor me narekenen?

Alvast bedankt!!

Nighty

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Nou ik moet het aantal mol berekenen dus dat getal is niet de massa maar de mol,
Dat snap ik niet.

Hoe ver kom je met rekenen?

Snap je het begrip 'mol'?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

ja hoor, dat is de hoeveelheid deeltjes van een stof, maar ik bedoel dat ik niet precies weet hoe ik het moet berekenen... Als je het narekend dan kan ik achterhalen waar de fout zit waarschijnlijk.

Ik had trouwens ook geen 17 ml genomen maar 17,50 :roll: toch wat exacter

Nighty

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Als ik het gauw nareken dan kom ik op iets anders uit. Maar ik kan het ook fout hebben. Zo uitgebreid is de berekening niet, dus als je hem hier eens in een bericht typt dan zien we zo of en waar het mis gaat. Doe het dan wel regel voor regel, met eenheden, en een klein lijstje met betekenis van je symbolen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Ok hier is mijn berekening:

17,5 ml HCL heb ik verbruikt totdat de Na2CO3 omsloeg

De reactie die verliep is: 2H3O + CO3 --> CO2 + 3H20

De molariteit van het HCL = 0,1003 M

Molariteit = Mol/Liter dus 0,1003 = Mol / 17,5*10^-3 Liter

De mol van de HCL is dus 0,1003 x 0,0175 = 0,00176

De molverhouding is 2 : 1 kijk maar in de reactievergelijking (H3O:CO3)

De mol van Na2CO3 is 0,00176 / 2 = 8,78 *10^-3 mol

Gewicht van Na2CO3 = 45,98 + 12,01 + 16,00 x 3 = 105,99 gram

Gewicht van de Na2CO3 in de 2 gram is dus: mol = massa / molecuulmassa = 8,78*10^-3 = massa / 105,99 --> 8,78*10^-3 x 105,99 = 0,931 gram Na2CO3

In totaal was het 2 gram dus 2 - 0,931 = 1.07 gram H20

De molecuulmassa van H20 = 1,008 x 2 + 16,00 = 18,016 gram

Mol = Massa / Molecuulmassa = 1,07 / 18.016 = 0,594 mol

Klopt dit??

Nighty

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Dit is een duidelijk verhaal waar vlot te checken valt wat je wel en niet begrijpt. Netjes uitgewerkt. :P Het blijkt overigens dat je perfect begrijpt waar je mee bezig bent.
Nighty schreef:De mol van Na2CO3 is 0,00176 / 2 = 8,78 *10^-4 mol

Massa van 1 mol Na2CO3 = 45,98 + 12,01 + 16,00 x 3  = 105,99 gram

Gewicht van de Na2CO3 in de 2 gram is dus: mol = massa / molecuulmassa => massa = mol x molmassa=> 8,78*10^-4 x 105,99 = 0,0931 gram Na2CO3  

Je hebt maar 10 ml van je oorspronkelijke oplossing van 100 ml getitreerd, dus ook maar eentiende deel van je 2 g,

In totaal was het 0,2 gram dus 0,2 - 0,0931 = 0,107 gram H20  

Omdat we maar eentiende deel van de oplossing titreerden bevond zich in de 100 ml dus 1,07 gram kristalwater  

De molecuulmassa van H20 = 1,008 x 2 + 16,00 = 18,016 gram

Mol = Massa / Molecuulmassa = 1,07 / 18.016 = 0,0594 mol

Klopt dit??

Nighty
nou wel... :P

Nou alleen dat soort viezigheidjes niet meer vergeten als 10 mL uit 100 mL getitreerd, en je nullen in de gaten houden. TOEVALLIG zouden hier twee fouten elkaar opgeheven hebben, en dan maak je net in de laatste deling wéér zo'n nulfout. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Ja sorry van die nulfouten, ik heb die verdomde rekenmachine van de computer gebruikt... dan weet je het wel :P

Maar als ik het nu goed heb dan is wordt: Na2CO3 . x (mol) H20 => Na2CO3 . 0,0594 H20 ??

Even om alles zeker te weten :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

In zon kristalwaterformule is het de bedoeling dat je aangeeft hoeveel watermoleculen zich rondom zo'n natriumcarbonaatmolecuul bevinden,

rond 1 Na2CO3 molecuul bevinden zich x watermoleculen

Na2C03.xH2O

vul x in.

en je 0,0594 mol kristalwatermoleculen bevinden zich niet allemaal rond één natriumcarbonaatmolecuul...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Gekristalliseerd Natriumcarbonaat

Hoe kom ik daar dan achter?

Is het niet met de wet van Avogadro?

Reageer