Geluid harder dan 190 decibel

Moderator: physicalattraction

Reageer

Geluid harder dan 190 decibel

In een ander topic is eens gezegd dat het maximum vermogen van "normaal" geluid 190 decibel is, omdat dan de luchtdichtheid in het dal nul is, en in de top 2 keer de normale dichtheid. Boven 190 db treden daardoor flinke "vervormingen" op. Wat gebeurt er dan precies? En hoe kan dergelijk geluid geproduceert worden. En zou geluid van bijvoorbeeld 250 decibel mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Geluid harder dan 190 decibel

In theorie moet harder geluid mogelijk zijn als de druk hoger is.

In water zijn dus geluidssterktes van vele duizenden decibels mogelijk.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Geluid harder dan 190 decibel

vergeet niet dat de toename logaritmisch is. iedere drie decibel erbij maakt dat het geluid twee maal zo sterk wordt. 193 dB is dus al twee maal zo hard als 190dB. En als je dan zegt dat er enkele duizenden decibells mogelijk zijn...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Geluid harder dan 190 decibel

Inderdaad, domme opmerking van me. Zelfs in een zeer dicht materiaal als neutronium (als dat goedje al bestaat) zal deze hoeveelheid decibels nooit bereikt worden: 2^80 is daar domweg te groot voor.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Re: Geluid harder dan 190 decibel

Ik heb eens ergens gelezen dat een kanon bij de vuurmond wel 220 db produceert. Klopt dat? En wat voor gevolgen heeft dit voor materialen die zo'n geluidsniveau ondergaan? En kan dat wel in gewone lucht?

Re: Geluid harder dan 190 decibel

220 db daar kan je doof van worden

en in de lucht kan de geluidsmuur te horen zijn met een harde knal

als je een kanon bal afvuurt hoor je ook een knal

een vlieger kan ook sneller zijn dan de geluidsmuur

Berichten: 717

Re: Geluid harder dan 190 decibel

220 db daar kan je doof van worden

en in de lucht kan de geluidsmuur te horen zijn met een harde knal

als je een kanon bal afvuurt hoor je ook een knal

een vlieger kan ook sneller zijn dan de geluidsmuur
Duh? Wat zeg je nou allemaal?

Daar kan je niet doof van worden, daar word je doof van.

De knal ontstaat doordat de lucht vreselijk snel uitzet.

wat is er nou met de vlieger?

Berichten: 416

Re: Geluid harder dan 190 decibel

In een ander topic is eens gezegd dat het maximum vermogen van "normaal" geluid 190 decibel is, omdat dan de luchtdichtheid in het dal nul is, en in de top 2 keer de normale dichtheid. Boven 190 db treden daardoor flinke "vervormingen" op. Wat gebeurt er dan precies? En hoe kan dergelijk geluid geproduceert worden. En zou geluid van bijvoorbeeld 250 decibel mogelijk zijn?
Het kan wel degelijk dat een geluid harder is dan 190dB. Denk maar eens aan een heel zwaar stuk professioneel vuurwerk, zoals de titaniumbommen of een lawinepijl. Als je theoretisch op een meter afstand een decibelmeter zou plaatsen, dan denk ik dat de geluidsintensiteit wel meer dan 200dB kan bedragen, dat heb ik ergens gelezen. Bovendien waar jij het over hebt, over flinke vervormingen, dat gebeurt volgens mij alleen bij schokgolven die sneller dan het geluid gaan, een detonatie bijvoorbeeld. Over 250dB zou in principe ook heel goed mogelijk zijn. Ik denk bijv. aan de Vuurwerkramp in Enschede, waar een complete woonwijk is wegevaagd, als je ziet wat daar toen wel niet is gebeurt.

Re: Geluid harder dan 190 decibel

Het kan wel degelijk dat een geluid harder is dan 190dB. Denk maar eens aan een heel zwaar stuk professioneel vuurwerk, zoals de titaniumbommen of een lawinepijl. Als je theoretisch op een meter afstand een decibelmeter zou plaatsen, dan denk ik dat de geluidsintensiteit wel meer dan 200dB kan bedragen, dat heb ik ergens gelezen.


De decibelmeter zou gewoon vernietigd worden door de explosie. Maar als je dat stuk vuurwerk zou laten exploderen in een grote gang met heel veel nagalm, je weet wel, waar het heel hard klinkt als je schreeuwt, zou het geluid niet veel minder zijn op bijvoorbeeld 20 meter afstand. Ik vraag me wel af welk geluidsniveau je dan zou krijgen, en wat voor gevolgen dat zou hebben.

Re: Geluid harder dan 190 decibel

Kun je even zeggen waar je dat gelezen hebt? En kun je misschien aub de link even geven?

Re: Geluid harder dan 190 decibel

bats schreef:Het kan wel degelijk dat een geluid harder is dan 190dB. Denk maar eens aan een heel zwaar stuk professioneel vuurwerk, zoals de titaniumbommen of een lawinepijl. Als je theoretisch op een meter afstand een decibelmeter zou plaatsen, dan denk ik dat de geluidsintensiteit wel meer dan 200dB kan bedragen, dat heb ik ergens gelezen.
De decibelmeter zou gewoon vernietigd worden door de explosie. Maar als je dat stuk vuurwerk zou laten exploderen in een grote gang met heel veel nagalm, je weet wel, waar het heel hard klinkt als je schreeuwt, zou het geluid niet veel minder zijn op bijvoorbeeld 20 meter afstand. Ik vraag me wel af welk geluidsniveau je dan zou krijgen, en wat voor gevolgen dat zou hebben.
Inderdaad, de decibelmeter zou inderdaad bezwijken als je dat in de praktijk zou uitproberen. Want dergelijk zwaar vuurwerk, heeft zo'n vernietigende kracht. Maar ik gaf ook al aan als je dat theoretisch zou doen, of als je het zou uitrekenen. Ik denk als je zoiets in een gang met veel nagalm dat zou doen dat dan de waarde nog wel wat hoger zal zijn omdat de schokgolf dan niet weg kan. Ik denk dat je dan wel op 210 of 220dB uitkomt, ik weet het niet precies. Eigenlijk zou je moeten weten hoe hoog de explosiedruk is bij zoiets, dan kun je het misschien ongeveer uitrekenen. Ik zal een formule geven die ik heb opgezocht in het BINAS-tabellenboek Lp=20log(p/p0)

Dan is:p0 de absolute gehoordrempel voor ons, die is 20.10^-6Pa

p is de geluiddruk gemeten op een bepaalde afstand, dat kan op 1 meter zijn, maar ook op 20meter bijv.

log is de logaritme.

Bijv. je zou meten op 1meter afstand een druk van 5 bar, dat moet je omrekenen naar Pa (Pascal) 1 bar is 101325 Pa, dus 5 x 101325.

Invullen geeft Lp=20xlog(5x101325/20.10^-6)=208,0731324, dat is ongeveer 208dB!

En bij dergelijk zwaar vuurwerk is er niet echt sprake van een gewone explosie (deflagratie) maar eerder van een detonatie, en bij een detonatie, een snelle explosie met een schokgolf die harder gaat dan het geluid komen drukken voor van 250.000 tot 400.000bar en die drukken die lopen op in vrijwel geen tijd! Ik heb dat eens gelezen op Google, en dan moet je kijken via Google bij detonatiedruk, daar zie je het een en ander staan over detonatiedruk. Let wel die druk loopt op in het explosief zelf, niet in de omgeving, omdat de druk ook heel snel weer daalt.

Dus het lijkt met niet moeilijk te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn als je zoiets in een gang zou doen, ik denk dat zeker muren ontzet zullen raken en dat stukken van het plafond naar beneden zullen storten. Ik heb wel eens zoiets gelezen in een krant. Niet aan beginnen dus.

Dat is ook de reden dat dergelijk vuurwerk voor de consument is verboden en het alleen voor deskundigen mag worden gebruikt.

Dat van die 200dB van dat zware vuurwerk, dat heb ik gelezen bij een vuurwerkforum, alleen weet ik niet meer of dat bericht er nog staat. Je zou ook kunnen kijken bij www.TNO.nl.

Reageer