Springen naar inhoud

een voor allen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: geef jij je leven om er 1000 te redden? (12 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. ja (2 stemmen [16.67%])

Percentage van stemmen: 16.67%

2. nee (10 stemmen [83.33%])

Percentage van stemmen: 83.33%

Stem

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 22:26

zou jij in staat zijn jouw leven te geven om er duizenden te redden?
Bijvoorbeeld voor het uitroeien van dodelijke ziektes.
Je moet gewoon antwoorden wat je denkt en doen alsof het echt was. Dus geen heldhaftige antwoorden :roll:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 22:29

Dit lijkt me meer een filosofische discussie, maar ik heb nee geantwoordt.
Waarschijnlijk wel als ťťn van die 1000 mensen mijn vrouw of kinderen betrof.
Ook afhankelijk van de mogelijke gevolgen van deze keuze.
Een leven lang met de nek aangekeken worden omdat de omgeving en nabestaanden deze immorele keuze niet kunnen bevatten lijkt me ook geen pretje.
Dan toch die 1000 levens maar redden.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 09:29

Ik weet het nog niet. Stel ik kies voor JA, dan zou dus iemand zich kunnen melden 'om de daad bij het woord te voegen' (op een ťťn-of-andere manier). De verkoop van mn bezittingen zou mogelijk in Afrika meer dan duizend levens redden (niet dat ik veel bezittingen heb).

Ik zal geen JA kunnen zeggen, maar aan de andere kant geeft het wroeging, vanwege dat ik mijn leven zwaarder laat wegen dan duizend anderen tezamen. Ik zou er dan voor kiezen om 'duizend mensen te doden' zodat ik kon leven.

Sorry ik kan geen keuze maken. Ik denk dan ook dat het subjectief is te vragen, vanwege menselijke ethiek die pas prangend wordt als het de realiteit is, wat nu niet het geval is.

Benthor

Benthor

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 14:44

Ik geef mijn leven niet om er 1000 te redden als dat de enige informatie is die ik krijg. Ik heb dus īneeī gestemd. Mijn werkelijke keuze is afhankelijk van de situatie.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 20:19

Ook bij mij hangt mijn keuze af van de situatie. Als je veel pijn zou lijden en zo waarschijnlijk niet.
Maar ook al zeg ik nu dat ik het later ga doen. Als die situatie daar echt is denk ik dat maar bitter weinig mensen daartoe bereid zijn. Mensen willen graag blijven leven, dus...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Gray

Gray

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 01:48

Ik denk da ge ook moet zien wat daarna komt,
``wat gaan de mensen zeggen dat ik 1000 mensen heb laten sterven om mijn eigen leven te redden?``

of dat niemand het weet dat door mij 1000 mensen zijn gestorven.

Persoonlijk boeit het me niet of er 100 of 100.000 mensen sterven, mensen zijn vervangbaar en ach we zijn toch met teveel. :roll:

Ik weet niet hoe dieren hierop zouden reageren of er Uberhaubt een instinctief antwoord op is wat we veronderstelt worden te doen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2006 - 03:59

Zoals Sjorssnors terecht zegt is dit een subjectieve vraagstelling. De vraagstelling heeft niets met psychologie te maken en is ook geen basis voor een ethische discussie omdat de topicstarter al aangeeft daar niet in geÔnteresseerd te zijn: "dus geen heldhaftige antwoorden".
Behalve een gezellig gesprek over wat we persoonlijk wel of niet zouden doen, mocht zich ooit de situatie voordoen dat we ons leven kunnen geven om duizenden anderen te redden, zie ik verder het nut van deze topic niet in. Daarom:
-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures