erfelijkheid grijze ogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

erfelijkheid grijze ogen

Hallo allemaal,

Ik heb al veel informatie gezocht naar hoe de erfelijkheid van ogen gaat. Daarbij staat overal de basisinformatie over bruine, blauwe en groene ogen en dat bruin dominant is over blauwe ogen. Nergens staat geschreven hoe grijze ogen ontstaan. Dit zal ook wel ingewikkelder zijn maar toch wil ik het heel graag weten. Ik ben nu ook bezig met een werkstuk genetica waar ik dit graag in wil verwerken. Weten jullie misschien hoe grijze ogen ontstaan of een site waar dat staat uitgelegd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: erfelijkheid grijze ogen

Met mijn teken kunsten zou ik zeggen: uit zwart en wit.

Maar in de genitica is dit niet het geval (het zou wat zijn :roll: , goed voor een horror film). Een tijd geleden heb ik ook genitica gehad en wat bij mij bij is gebleven over grijze ogen is dat het ontstaat met een speciale genen combinatie. Met drie verschillende kleuren bijvoorbeeld. Deze kleuren willen dat alledrie een aandeel in het fenotype dus dan worden ze gecombineerd. Het effect van kleuren bij elkaar voegen geeft meestal een grijs-achtig effect. Geen egaal grijs maar het lijkt er toch op :P

hopelijk helpt dit :wink:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Berichten: 6

Re: erfelijkheid grijze ogen

Bedankt :roll: Hier heb ik al veel aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: erfelijkheid grijze ogen

http://www.seps.org/cvoracle/faq/eyecolor.html
Geneticists have designed a model using the bey 2 and gey gene pairs that explains the inheritance of blue, green and brown eyes. In this model the bey 2 gene has a brown and a blue allele. The brown allele is always dominant over the blue allele so even if a person is heterozygous (one brown and one blue allele) for the bey 2 gene on chromosome 15 the brown allele will be expressed. The gey gene also has two alleles, one green and one blue. The green allele is dominant to the blue allele on either chromosome but is recessive to the brown allele on chromosome 15. This means that there is a dominance order among the two gene pairs. If a person has a brown allele on chromosome 15 and all other alleles are blue or green the person will have brown eyes. If there is a green allele on chromosome 19 and the rest of the alleles are blue, eye color will be green. Blue eyes will occur only if all four alleles are for blue eyes. This model explains the inheritance of blue, brown and green eyes but cannot account for gray, hazel or multiple shades of brown, blue, green and gray eyes. It cannot explain how two blue-eyed parents can produce a brown-eyed child or how eye color can change over time. This suggests that there are other genes, yet to be discovered, that determine eye color or that modify the expression of the known eye color genes.


ze weten het dus nog niet........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: erfelijkheid grijze ogen

The exact color of the human eye is determined by the amount of a single pigment called melanin that is present in the iris of the eye. Melanin is a dark brown pigment that is deposited on the front surface of the iris. If a lot of melanin is present, the eye will appear brown or even black. If very little melanin is present the iris appears blue. Intermediate amounts of melanin produces gray, green, hazel or varying shades of brown. Genes work by directing the production of enzymes, chemicals that control all of the processes that occur in our body. Eye color genes, through the enzymes they produce, direct the amount and placement of melanin in the iris. In general Caucasian babies are born with blue eyes because at the time of birth they haven't begun to produce melanin in their irises. Their eyes may change to green, brown or other colors as melanin production begins. Babies of other ethnic origins such as African, Asian, Hispanic and Native American, are often born with brown or black eyes. Albinos have no pigment in their irises so the blood vessels in the back of the eye reflect light making the eyes look pink. Albinos also lack melanin in their skin and hair. Since albinism is caused by a recessive allele, two normal parents may produce an albino. An albino can have normal offspring if the other parent is normal for melanin production.


Hier staat toch wel iets over dat van grijze ogen, over pigment enzo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: erfelijkheid grijze ogen

Daar staat dus dat de iriskleur fenotypisch afhangt van de melanineproductie. En hoe die genetisch geregeld wordt is nog niet duidelijk.

Dus nou weet je het, maar weet je nog net zo weinig als de rest van de wereld.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: erfelijkheid grijze ogen

Met mijn teken kunsten zou ik zeggen: uit zwart en wit.  

Maar in de genitica is dit niet het geval (het zou wat zijn :roll: , goed voor een horror film). Een tijd geleden heb ik ook genitica gehad en wat bij mij bij is gebleven over grijze ogen is dat het ontstaat met een speciale genen combinatie. Met drie verschillende kleuren bijvoorbeeld. Deze kleuren willen dat alledrie een aandeel in het fenotype dus dan worden ze gecombineerd. Het effect van kleuren bij elkaar voegen geeft meestal een grijs-achtig effect. Geen egaal grijs maar het lijkt er toch op :P  


Maar klopt dit dan wat mastercell zei?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: erfelijkheid grijze ogen

Voor zover ik in goed onderbouwd uitziende sites kan vinden, zou ik zeggen dat er slechts één kleurstof een rol speelt, melanine, (ENG. melanin), wat zo te zien een nogal complex polymeer met complexe licht-absorptie-eigenschappen is. Niemand verwijst nog naar andere kleurstoffen die een rol spelen, behalve de kleur van bloed in de diverse weefsels.

Het idee van Solarplanet met het subtractief mengen van basiskleuren rood blauw en groen lijkt me wat te simpel in zoverre dat die drie pigmenten er niet zijn, hoewel melanine in diverse concentraties of vormen natuurlijk wel dergelijke effecten moet hebben om de diverse kleuren te kunnen veroorzaken lijkt me.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: erfelijkheid grijze ogen

hmm...interessant

Jammer dat het nog niet algemeen bekend is hoe het nou werkelijk in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: erfelijkheid grijze ogen

Het komt voor bij reccesieve genen en die dus dan hebben meerdere genen inspraak en dus komt er een mengeling voor. Hierbij maak je dus geen compleet grijze kleur dus misschien is wat jij bedoeld puur grijs en dan wordt dan op een andere manier verkregen.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: erfelijkheid grijze ogen

Hallo,
 
Er is over het algemeen nog niet veel bekend over grijze ogen. Waarschijnlijk komt het doordat er te weinig pigment in zit.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: erfelijkheid grijze ogen

Ben blij te lezen dat twee ouders met blauwe ogen kinderen met bruine ogen kunnen krijgen (hetgeen inderdaad bewijst dat er andere genen in het spel zijn; of mijn zus is een mutant!).
Waarom hangt de kleur van je ogen van de hoeveelheid melanine af? Je zou toch denken dat de kleur van een stof onafhankelijk is van de hoeveelheid?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 242

Re: erfelijkheid grijze ogen

Hoe wordt de kleur van mijn oog bepaald?
Je oogkleur wordt bepaald door het genetische materiaal in je lichaamscellen. Dit materiaal dat op het DNA ligt bepaalt welke stoffen worden geactiveerd om een oogkleur te vormen. Een stof die wordt aangemaakt is onder andere melanine. Bij mensen met bruine ogen wordt veel melanine aangemaakt en, aan de andere kant van het spectrum, bij mensen met grijze ogen wordt juist heel weinig melanine aangemaakt. Melanine is een stof die je ook in het haar vindt. Precies zoals bij de oogkleur veroorzaakt veel melanine in het haar een donkere haarkleur. Echter hebben mensen niet een specifieke kleur in het oog zelf. Mensen met blauwe ogen hebben dus niet een blauw pigment in het oog. De kleur van het oog wordt bepaald door de concentratie van het melanine in de voor en achterkant (iris-pigmentepitheel) van het stroma (iris) en de cellulaire dichtheid van het stroma (iris). De dichtheid van het stroma bepaalt hoeveel licht er wordt geabsorbeerd door het onderliggende epitheliumpigment. Als de dichtheid kleiner is wordt er meer licht doorgelaten en lijken je ogen dus feller. Als de dichtheid groter is wordt er minder licht doorgelaten en lijken je ogen minder fel. Mensen met bijvoorbeeld staalblauwe ogen hebben een kleine dichtheid van het stroma waardoor er veel licht kan vallen op de kleine concentratie melanine (dit betekent dus een blauwe oogkleur) op het iris-pigmentepitheel. Ingewikkeld? Lees snel door voor meer!
 
Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/45558-groene-ogen-een-zeldzame-verschijning.html
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer