Springen naar inhoud

Windsnelheid meten in windtunnel

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2004 - 14:25

Ik ben bezig met mijn PWS over aerodynamica. Hiervoor ga ik zelf een windtunnel bouwen. Een enkel probleem dat ik heb is dat ik niet weet hoe ik de windsnelheid in de tunnel zou kunnen bepalen.

Ik ben gaan zoeken, en ik ben erachter gekomen dat windsnelheidsmeters 'anemometers' worden genoemd. Nu bestaan hier verschillende soorten van. De enige twee soorten die ik zelf zou kunnen maken zijn cup-anemometers en deflectie-anemometers.

Cup-anemometers: van die dingen uit halve bollen die gaan draaien door de wind.

Deflectie-anemometers: Een bal een een touw gehangen. In de wind zal de bal naar achteren 'geblazen' worden. Door de hoek te meten zou je aan de windsnelheid moeten kunnen komen.

Cup-anemometers zijn van wat ik heb begrepen redelijk ingewikkeld te bouwen. (Beter gezegd: er kruipt meer tijd in, het is eerder een soort projectje op zich) Maar deflectie-anemometers zijn volgens mij wel redelijk eenvoudig te maken.

Nu de vraag: stel je makt een anemometer met een balletje (defletie-anemometer dus), hoe weet je dan hoeveel het balletje uitwijkt bij een bepaalde windsnelheid? Valt hier iets aan te rekenen? Ik heb me nog maar een heel klein beetje georienteerd op Cw-waardes en Reynoldsgetallen (kzit nog maar in 5VWO :wink: , maar moet ik hier mijn antwoord gaan zoeken, of moet ik via andere methodes hieraan proberen te rekenen?

En als eraan rekenen te ingewikkeld is, hoe nauwkeurig wordt zo'n deflectie-anemometer dan als je hem gaat ijken? Volgens enkele sites zou je hem dan moeten eiken door met de auto op verschillende snelheden te gaan rijden, maar hoe nauwkeurig wordt je anemometer dan?

En heb je bij het rijden in een auto, tijdens het eiken dan te maken met een turbulente of laminaire luchtstroom? Of maakt dit niets uit? Werken anemometers gelijk in laminaire en turbulente luchtstromen?

Bij conrad verkopel ze trouwens ook anemometers. Deze voor maar 26 euro:

Geplaatste afbeelding

Is het de moeite waard om veel tijd te stoppen in iets wat ik eigelijk maar een bijproduct van een bijproduct is van mijn PWS (eigelijke PWS gaat over de krachten op vleugels, de windtunnel is een bijproduct, de anemometer is daar weer een bijproduct van), of kan ik beter die 26 euro uitgeven aan een anemometer die waarschijnlijk beter werkt en veel preciezer is?

Alvast bedankt...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2004 - 15:00

Ik denk dat je deze website wel nuttig zult vinden: Build Your Own Anemometer

Als je toch een Cup-anemometer wil gaan maken, dan is deze site zeer aan te raden. Ik denk dat je voor jouw project wel enige nauwkeurigheid wil hebben, dus ik zou toch maar een Cup-anemometer aanraden. Het lijkt me een leuk project om te doen en zal volgens mij niet al te veel tijd moeten kosten.

Als je de anemometer ijkt moet je dat inderdaad met een auto doen. Op een zeer windstille dag en dan met constante snelheid rijden natuurlijk. Als je de anemometer dan een eindje naast / boven de auto houd, dan zou je (als het goed is) alleen laminaire luchtstroming moeten hebben.

Of je wil maken of kopen hangt natuurlijk van jezelf af: vind je het leuk om zo'n ding te maken? Heb je er tijd voor? Of wil je gewoon die 26 euro uitgeven en heb je dat ervoor over. Dit is natuurlijk een persoonlijke afweging...

Succes met je project. En als je wat gaat maken, laat je dan eens horen hoe het gegaan is?

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2004 - 15:19

Bedankt voor de sites!

Vooral die ene waar ze zelf een cup-anemometer gaan bouwen. Alleen ik zou nog steeds niet weten wat voor soort motor ze gebruiken, en waar je die in godsnaam zou moeten halen. Iemand?

Ik heb het over deze motor:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Hij staat dus op deze site:
http://www.otherpowe...anemometer.html[/url]

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2004 - 15:23

Ja, daar zat ik ook al naar te kijken... Lastig...

Ik denk dat het een motortje voor een (12 Volt???) ventilator is. Je zou eens bij een PC / DHZ winkel kunnen informeren. Alternatief zou een klein electro-motortje kunnen zijn wat je misschien bij een modelbouw-winkel kunt kopen. Maar zeker weten doe ik het ook niet.

Gewoon kopen bij Conrad is duidelijk sneller & makkelijker. Maar zelf bouwen is natuurlijk veel leuker... :shock:

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2004 - 17:06

Ja zelf uitzoeken hoe je het moet bouwen is wel leuk, maar ik moet al een redelijk mooie windtunnel bouwen. Dus niet gewoon zo'n buis van karton met ventilator. Er moet een goede ophanging in komen voor de vleugel, en ook een vlak waar automodellen op gezet zouden kunnen worden.

Het bouwen van zo'n anemometer zou dus echt een bijzaak zijn. Naja ik probeer in het weekend wel of ik er iets van bak of niet, anders koop ik gewoon zo'n metertje...

Nu zou ik nog iets willen weten. Ik heb voor dit project een 50cm doorsede ventilator gekocht, en hij heeft 3 standen. Is het mogelijk om ergens in de schakeling een regelbare weerstand in te bouwen zodat het toerental (en zo dus de windsnelheid) straks variabel is? Hoe zou ik dit precies moeten doen ivm wisselstroom? Nogmaals, ik ben nog maar 5VWO leerling en we hebben nog niet zo heel veel aan elektronica gedaan. Weet iemand hoe ik zou kunnen zorgen dat de snelheid van de ventilator straks variabel is?

Alvast bedankt..

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2004 - 18:18

Voor mijn PWS heb ik destijds ook een windtunnel gebouwd. De ventilator die ik gebruikte kwam uit een auto, nl. van de radiateur. Deze werkt op 12V gelijkspanning, dus je kunt hem gewoon op een regelbare spanningsbron aansluiten, welke ongetwijfeld bij jullie op school aanwezig is. Het toerental is daarmee dus ook te varieren.

Tegen het anemometer probleem ben ik ook aangelopen. ik heb een cup anemometer gemaakt van pingpongballetjes en technisch lego: aan het asje dat draaide is een wieltje bevestigd met een gaatje. hieronder is een lampje geplaatst, welke iedere keer bij een omwenteling van het molentje door het gaatje schijnt. Het lichtsignaal is opgevangen met een lichtsensor, welke via een ip coach interface (ook op school aanwezig, waarschijnlijk) op de pc werd aangesloten: uit het aantal omwentelingen per minuut kun je de snelheid afleiden. Erg nauwkeurig was deze methode nog niet, ik vond een afwijking in de snelheid met een factor wortel(10). Maar misschien dat met enkele verbeteringen het molentje beter kan functioneren: andere materialen etc zodat het geheel wat sterker en soepeler is.
aha!

Greg

Greg

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2004 - 11:07

Over die anemometer, we wilden er een gaan maken mbv een kilometerteller van een fiets, maar die zijn bijna net zo duur als een kant en klare anemometer van conrad dus we hebben besloten om er zo een te kopen...

Mijn ventilator werkt gewoon op de 220 wisselspanning uit het stopcontact. De ventilator heeft 3 standen, maar ik zou graag willen dat hij 'oneindig'veel standen heeft.

Hoe zou je er dan voor moeten zorgen dat hij 'variabel' wordt? Nogmaals ik heb vrijwel geen ervaring in elektronica, en weet niet hoe ik zoiets aan zou moeten pakken. Zou je een regelbare weerstand in de stroomkring kunnen plaatsen? Kan dat wel met 220V? Hoe zou ik het dan moeten doen?

Alvast bedankt...
Geplaatste afbeelding

• Gast

Geplaatst op 09 juli 2004 - 12:00

het lijkt me de binnenkant van een video kop te zijn.

groeten en veel succes,
Rikkert

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2004 - 21:02

Het lijkt ook verdacht veel op de motor van een cd-speler, die gaan ook best snel.

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures