collimeren van een verrekijker

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

collimeren van een verrekijker

Hoi,

Tijdens een avondje strerrenkijken is mijn oude maar nog zeer goede Pentax 7x50 verrekijker op de grond gevallen, en die kijkt nu "scheel"

is er ergens info te verkrijgen hoe je een verrekijker opnieuw kan colimmeren

m.vr.gr.

Arie


Re: collimeren van een verrekijker

In aanvulling op het artikel op internet (ik kon alleen de tweede krijgen) heb ik een tip voor als de verrekijker erg ontregeld is maar voorheen goed werkte.

Als er van buitenaf niet veel te zien is, dan is er waarschijnlijk een prisma binnenin los geschoten. Bij mijn kijker zitten deze (4 stuks) van boven in het huis vastgeklemd met een metalen plaatje, en gefixeerd met wat lijm bij de basis.

De voorste lenzen kun je gewoon uitdraaien, er zit dan meestal een schroefje waarmee de kap aan het huis vastzit. Haal je die weg, dan zie je een prisma zitten. Kijk eens of de lijmklodders gebarsten zijn, dat is een aanwijzing dat het betreffende prisma loszit. Verder zit er een stelschroefje tegen de zijkant van het prisma, als het prisma loszit dan zit er soms ruimte tussen stelschroef en prisma.

Herhaal dit voor beide kanten. Is het probleem niet verholpen dan moet het oculair los, en dat is lastiger. Meestal moeten alle schroefjes los waarmee het oculair op de as vastzit. Heb je de oculairs los dan haal je weer de kap eraf en controleert de prisma's die vrijkomen.

Na afloop kun je weer fijn afregelen zoals in het artikel staat. Monteer de kijker op een statief, dan kun je veel beter controleren of je op het juiste punt gericht staat.

Reageer