Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Louise schreef:
Maar: hoe wil je mensen geactiveerd krijgen? hoe laat je ze inzicht krijgen in wat en hoe ze dingen moeten aanpakken? hoe wijs je ze erop waarom ze dingen wel of niet doen, of op een bepaalde manier denken? dat is middels de cognitieve therapie. Dat bedoel ik met dat het niet los te zien is. Daarom is A plus B effectiever dan A.
Umm, ok daar gaan we:

Verwachtingen niet te hoog, aanpassen aan de toestand van dat moment.

Tevreden zijn met maar een beetje vooruitgang. Proberen is al vooruitgang.

Bv 3 keer in de week, onder supervisie, fitness.

Als je dat volhoudt, kun je possitieve effecten merken --> bijstelling van gedachten.

Een depressieve sportman kun je misschien beter alleen laten richten op activatie.

Ik begrijp best dat het zo simpel niet is. Ik zit nu gewoon op de stoel van de activatie-promoter. :roll: 8)
andere vraag: als je dit als enkel activatie ziet, hoe zie je cognitieve therapie dan?
Louise schreef:Bij Cognitieve gedragstherapie ga je het ook hebben hoe gedachtengangen ontstaan, en hoe je verandering kunt aanpakken. Ligt meer de nadruk op cognitieve technieken.  

Je krijgt geleerd hoe je kunt ontsnappen aan negatieve gedachtenpatronen en die worden onder de loep genomen.
louise, het heet niet voor niets Cognitieve Gedragstherapie. Het cognitieve is het gedeelte dat jij hier aangeeft. Het gedeelte Gedragstherapie omvat onder andere de activatie, want wil gedragsverandering bewerkstelligen. Wat jij als activatie aangeeft, zegt ook al gelijk veel over hoe dat dan te doen, maar dan heb je het al over gedragstherapie. onmogelijkheid tot activatie is het punt bij depressie; mensen zijn inactief, passief, ondernemen niets, en komen daar zelf niet uit. Dan kun je ze niet 'eenvoudig activeren'. Daar is meer voor nodig, een middel om die activering mogelijk te maken, en dat doet is cognitieve gedragstherapie.
Begrijp ik het dan goed en zeg jij dat puur activatie negatieve gedachtenpatronen kan doorbreken, zonder dat de persoon in kwestie zich perse bewust hoeft te zijn van die negatieve gedachtenpatronen. En begrijp het dan ook goed dat Windsurfer denkt dat dat niet mogelijk is? Dat er een moment is dat een persoon zich wel degelijk bewust moet worden van de negatieve gedachtenpatronen om die te kunnen doorbreken en daarmee ook de daaruit voortvloeiende passiviteit?
Bewustwording is onontbeerlijk, mensen moeten snappen wat er aan de hand is, al is het alleen al voor de broodnodige motivatie. Negatieve gedragspatronen spelen daarbij vaak (bijna altijd) een rol. Iemand die depressief is gaat niet zomaar in beweging, daar moet je iets voor doen.

groeten,

Berichten: 547

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Begrijp ik het dan goed en zeg jij dat puur activatie negatieve gedachtenpatronen kan doorbreken, zonder dat de persoon in kwestie zich perse bewust hoeft te zijn van die negatieve gedachtenpatronen. En begrijp het dan ook goed dat Windsurfer denkt dat dat niet mogelijk is? Dat er een moment is dat een persoon zich wel degelijk bewust moet worden van de negatieve gedachtenpatronen om die te kunnen doorbreken en daarmee ook de daaruit voortvloeiende passiviteit?
Zoals Windsurfer al zegt, Veertje, is het jammer dat ik dat onderzoek niet bij naam weet. Ik heb het echt ergens gelezen, het zit enkel nog in mijn hoofd.

Uit dat onderzoek werd geconcludeerd dat activatie een belangrijk onderdeel binnen CGT is. Maar om juist het belang van cognitieve technieken te bewijzen gingen het onderzoek verder. En daaruit werd geconcludeerd dat alleen activatie, (dus een groep patienten werden een week of 10 alleen maar geactiveerd), net zo effectief was als standaard cognitieve gedrags therapie.

Gedragsverandering zet ook cognitieve veranderingen in gang, als je possitieve effecten gaat merken, zorgt dat ook tot bijstelling van depressieve gedachten.

Als je wekenlang volhoudt actiever te worden.
Wat jij als activatie aangeeft, zegt ook al gelijk veel over hoe dat dan te doen,


Ik zei eerder al, het lijkt een beetje een verkapte vorm van cognitieve therapie.

Ook de keuze van activiteiten kan een verkapte vorm van cognitieve therapie inhouden.

De insteek is anders.

Ik weet nog dat er stond, iets in de trand van, dat de onderzoekers bedrogen uitkwamen.

Ik begrijp goed dat het extreem moeilijk is om actiever te worden.

Ik was ook verbaasd dat te lezen.

Tja, activatie.

Hoe zit het eigenlijk bij een seizoensgebonden depressie, iets wat je ook regelmatig hoort; welke consequenties heeft dit voor de behandeling?

Lichttherapie wordt veel toegepast?

Groetjes :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Louise schreef:Zoals Windsurfer al zegt, Veertje, is het jammer dat ik dat onderzoek niet bij naam weet. Ik heb het echt ergens gelezen, het zit enkel nog in mijn hoofd.  

Uit dat onderzoek werd geconcludeerd dat activatie een belangrijk onderdeel binnen CGT is. Maar om juist het belang van cognitieve technieken te bewijzen gingen het onderzoek verder. En daaruit werd geconcludeerd dat alleen activatie, (dus een groep patienten werden een week of 10 alleen maar geactiveerd), net zo effectief was als standaard cognitieve gedrags therapie.
(Nee hoor Louise, hier zat geen verkapte kritiek in aan jouw adres. Ik probeerde alleen even de zaken op een rijtje te zetten voor mezelf, even kijken of IK de essentie van jullie beider gedachtengang goed had begrepen - ik zal voortaan proberen beter te formuleren)

Met betrekking tot dat artikel heb ik op het net gezocht. Resultaat, afgaande op Louise's beschrijving van het artikel: 0. Reactivering/Activatie en CGT als zoekwoorden levert weinig op.

Ik vroeg me af of het bij dat artikel niet misschien ging over onderzoek m.b.t. de toepassing van CGT al dan niet in combi met GET (Graded Exercise Therapy) bij ME (Myalgische Encefalomyelitis)/CVS (Chronisch Vermoeidheidssyndroom) (waarbij depressie ook een factor is). Waarover wel heel veel geschreven is.

Voorbeelden van wat ik zoal wel vond:

http://freespace.virgin.net/david.axford/cbt-fact.htm

http://www.steungroep.nl/cgt/cgtonderzoeknl.htm

Anyway, je hebt het nu geloof ik liever over andere therapieën (licht), dit was alleen nog even een bescheiden poging van mijn kant om te achterhalen over welk soort onderzoek het nu precies ging.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Met betrekking tot dat artikel heb ik op het net gezocht. Resultaat, afgaande op Louise's beschrijving van het artikel: 0. Reactivering/Activatie en CGT als zoekwoorden levert weinig op.  
sla het eerste het beste handboek maar open, er is genoeg gedaan en er vindt continu onderzoek plaats.

waar het mijn inziens fout gaat is dat louise schijnt te denken dat activatie en CGT twee verschillende dingen zijn die je afzonderlijk kunt toepassen. terwijl het inherent aan elkaar is.

misschien is het nodig dat ik een uitleg geef over wat CGT is, hoe het ontstaan is, en hoe het werkt, wat de werkzame ingredienten zijn etc.

Berichten: 547

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

waar het mijn inziens fout gaat is dat louise schijnt te denken dat activatie en CGT twee verschillende dingen zijn die je afzonderlijk kunt toepassen. terwijl het inherent aan elkaar is.
Het onderzoek zei wat anders, Windsurfer.

Waar het fout gaat, kan net zo goed zijn, dat je de conclusie niet gelooft.

Je ziet toch ook, dat de insteek anders is, wat ik benoem.

Ik zeg ook dat het niet helemaal klopt, dat er geconcludeerd wordt dat cognitieve technieken niet essentieel zijn.

Waar het ook fout kan gaan, is dat er in kranten,boeken, tv, tijdschriften ontzettend veel beweerd wordt over depressie. Hierdoor vind ik het lastig om beweringen op waarde te schatten. Dit vb over activatie pikte ik eruit, om een discussie over aan te gaan.

Het was trouwens een stuk in het engels.
Nee hoor Louise, hier zat geen verkapte kritiek in aan jouw adres
Zo vat ik dat niet op, Veertje. Ik probeerde het nog maar eens uit te leggen.
Anyway, je hebt het nu geloof ik liever over andere therapieën
Ik geloof dat ik mijn zegje gedaan heb, wat betreft activatie ja!

Deze vond ik wel nog met googelen.

http://www.journals.apa.org/prevention/vol...re0030024c.html

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

In dit in memoriam artikel staat o.a. :
For his part, Neil was convinced that the results of the component analysis revealed the primary importance of behavioral processes in the treatment of depression. Behavioral activation, or BA, as it became known, began to take on a life of its own. Although we were acutely aware of the need to replicate our results, Neil began to expand on BA as a viable treatment. In the treatment of depression trial that is currently in progress at the University of Washington, we have pitted BA against cognitive therapy and three medication conditions (i.e., SSRI, with continuation into the follow-up period; SSRI, without continuation into the follow-up period; and placebo medication).  

In this more recent trial, BA has continued to develop, and several innovative treatment methods have now been added to the model. One feature of the revised BA that I believe will be of immense importance is its emphasis on avoidance mechanisms in depression. Indeed, one can almost conceptualize several aspects of the behavioral patterns seen in depression as either active or passive avoidance of problematic situations or people with whom depressed individuals do not believe they have the ability or interpersonal strength to effectively deal. One of the key aspects of BA is in working with patients to identify their avoidance patterns and using directive behavioral strategies to either teach effective coping behaviors or correct avoidance with active coping strategies. In some respects, this aspect of BA can be directly traced to the work of Ferster (1973), which was never fully developed or tested.
gaat over behavioral activation, kortom gedragsactivatie. de overledene was een behaviourist, degene die het stuk schrijft een cognitivist. ze hebben een discussie gehad over wat nu essentieel is in de behandeling van depressie. de behaviourist vond dat dat de activatie was, de cognitivist ontkent dit niet maar zegt
I argued that such a design would not be a test of cognitive therapy, because no one in the field would conduct core belief or assumptive interventions without first doing the other work of cognitive therapy. In the end, Neil was convinced both by my arguments and by consultation with other experts in the field (notably, Steve Hollon), and the constructive design was adopted in the final proposal
kortom, een pure cognitivist en een pure behaviorist gingen kijken wat in een selecte groep nu effectief bleek - middels factoranalyse, een statistische procedure.
One feature of the revised BA that I believe will be of immense importance is its emphasis on avoidance mechanisms in depression. Indeed, one can almost conceptualize several aspects of the behavioral patterns seen in depression as either active or passive avoidance of problematic situations or people with whom depressed individuals do not believe they have the ability or interpersonal strength to effectively deal. One of the key aspects of BA is in working with patients to identify their avoidance patterns and using directive behavioral strategies to either teach effective coping behaviors or correct avoidance with active coping strategies. In some respects, this aspect of BA can be directly traced to the work of Ferster (1973), which was never fully developed or tested.
hier staat dus: 'een van de belangrijkste aspect van BA is in het werken met patienten hun vermijdingspatronen te herkennen en dan directe gedragmatige stategieen te gebruiken waarin je ze effectieve effectieve coping leert of vermijding leert te corrigeren met acitieve copingtechnieken.

Kortom, niet enkel CT, niet enkel BA, maar integratie is effectief. En dat is precies wat de Cognitieve Gedragstherapie is. Die integreert dit allemaal. Natuurlijk is het maar een klein onderzoekje uit eind '90 jaren (2000 gepubliceerd), en worden geen data verstrekt, maar de bevindingen passen perfect bij de algemene bevindingen uit grote metastudies en geven aan waarom CGT de aangewezen therapie is voor depressie. En dat is juist wat ik de hele tijd probeer uit te leggen.

groeten,

Berichten: 547

Re: Effectiviteit van behandelmethoden bij depressie

Hoe doe ik dat? Als niet-proffesional.

Wat ik zei, heb ik afgelopen jaar gelezen, afgelopen jaar wordt het gepubliceerd.

Ik wil niet door blijven zeuren over dit. Maar voor iemand die oprecht geinteresseerd is, is het al snel een warboel. Zeker als je ook nog eens tot de ontdekking komt dat mensen die zich professional noemen zich tegenspreken.

Daardoor ga ik al snel vraagtekens zetten, met zo'n onderwerpen.

Waar het fout gaat is dat ik vaak niet weet, wat ik van allerlei beweringen moet vinden.

Jammer, want volgens mij wordt er veel "onzin" gepubliceerd, waardoor het zinnige

ondergedompeld wordt.

Je wordt plat gegooid met beweringen over depressies als je erop gaat letten.

Ik kan me ook best voorstellen dat je je wel eens stoort aan berichten, die lukraak

uit de lucht lijken gegrepen.

Zoals ik al eerder zei, ik ben een praktijkmens, en mij vallen de verschillen erg op.

En dan wil ik daar soms meer over weten. Of ik wil gaan "prikken" door balletjes op te werpen.

Of ik op het juiste forum zit, is een ander verhaal. :roll: :wink:

Ow, dit bericht heb ik geschreven omdat ik eerst in je laatste bericht: alleen UPDATE zag staan. Ik dacht dat je hiermee bedoelde; tijd voor een update wat betreft je info.

Naja, zit in ieder geval wel wat in.

En dat is juist wat ik de hele tijd probeer uit te leggen.
Ik begrijp wel wat je me wilt uitleggen, het punt is dat het elders anders werd uitgelegd.

Die link die ik gaf, is niet de link waar mijn gebral om begonnen is. Maar heeft er gevoelsmatig wel mee te maken.

In ieder geval bedankt voor jouw uitleg.

Grtz


Reageer