syndroom van down

Moderator: ArcherBarry

Reageer

syndroom van down

bestaan er zeer lichte vormen van syndroom van down, waardoor een persoon uiterlijke kenmerken heeft en lichte innerlijke kenmerken, maar wel normaal functioneert in de maatschappij? maken deze personen dan van bepaalde hormonen een grotere hoeveelheid aan of heeft het helemaal niets met hormonen te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: syndroom van down

Er zijn inderdaad een heleboel gradaties en ook de uiterlijke kenmerken kunnen soms heel sterk verschillen.

allereerst komt dit mede doordat er 3 soorten zijn: een is echt verdubbeling van chromosoom 21 (trisomie), de andere is een translocatie, en dan heb je nog een zeer zeldzame vorm: mosaicisme: sommige cellen hebben hierbij de trisomie

doordat zij de meer genen hebben, gaan deze een uitwerking hebben op het lichaam: zowel fisiek (hartafwijkingen! bv, typische kenmerken qua uitlerlijk...) als mentaal (zeer veel downpatientjes hebben leerachterstand)

normaal functioneren, zoals de hedendaagse maatschappij het wil, zal zeer zelden zijn, doordat ze op zowel lichamelijk gebeid als verstandelijk gebied minder snel ontwikkelen dan "normale" kinderen. en deze maatschappij eist hoelanger hoe meer. Maar als de zaken aangepast zijn aan hun kunnen, dan kunnen zij goed functioneren.

Hun uiterlijke kenmerken zijn niet hormonaal anders bepaald, maar of hun hormonenhuishuden helemaal goed loopt weet ik niet. nog nooit iets van gehoord, maar het kan natuurlijk.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 159

Re: syndroom van down

Bij Mosaicisme (dus een trisomie in een later stadium, inderdaad vrij zeldzaam), KAN het wel eens voorkomen, dat ze toch vrij normaal kunnen functioneren. Vroeger had je de televisieserie Life Goes On, met de familie van het mongooltje Corky. Dat was er ook eentje die maar een minimale geestelijke handicap had. Maar wel een hartkwaal geloof ik.

Reageer