Springen naar inhoud

Wiskunde voor economen

• Log in om te kunnen reageren

jensked

jensked

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 18:30

Hoi

Even een situatieschets: Ik studeer een aanvullende opleiding 'beleidseconomie' aan de K.U.Leuven (BelgiŽ). Dat is een opleiding voor niet-economen (politologen, sociologen en zelfs germaanse filologen of historici) die de studenten wat economie bijbrengt en die vooral gericht is op beleid.

Nu is het probleem dat we een vak hebben (kwantitatieve analyse) waar we samen zitten met studenten uit het tweede jaar Economische Wetenschappen. Het verschil tussen onze wiskundige kennis en de hunne is gigantisch. De eerste les ging over het Solow model (om BNP groei te verklaren). Daarbij werd er gebruik gemaakt van zaken als Cobb Douglas, integralen, afgeleiden, neperiaanse logaritmes en andere zaken waar wij gaan kaas van hebben gegeten.

De docent schijnt te vinden dat dit gebrek aan kennis ons eigen probleem is. Dus ik ben op zoek naar een boek (of een website) dat ons van in het begin uitlegt wat in godsnaam een afgeleide (en limieten, ln enzovoort) is. Ik weet wel dat we dat vroeger allemaal al hebben gezien, maar wij zijn afgestudeerden uit niet wiskundige richtingen en voor de meesten onder ons is het een jaar of 5 geleden dat ze een rekensom moesten oplossen.

Kan iemand ons helpen?[/b]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mo≤

mo≤

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 21:58

Ik denk dat het beste manier, om gewoon handboeken van het 3de graad te bekijken. Vb. Van basis tot limiet.
En dan hoofdstuk per hoofdstuk herhalen, oefeningen erop maken, ... :roll:

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2006 - 22:11

Ik denk dat je een heel eind komt met
Wiskunde voor het hoger onderwijs, deel 1.
ISBN 90-01-06742-5
Uitwerkingen: ISBN 90-01-06743-3

Op bijvoorbeeld www.bol.com kan je zoeken op ISBN.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures