Wat te doen met een fysicadiploma?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Wat te doen met een fysicadiploma?

Hoi iedereen hier.

Ik zit nu in mijn (hopelijk :wink: ) laatste jaar wetenschappen-wiskunde (8uur wiskunde) en moet nu dus een keuze maken voor volgend jaar. Mijn voorlopige keuze is meer informatica gericht (eventueel burgerlijk ingenieur computerwetenschappen), maar fysica behoort ook nog tot de mogelijkheden. Probleem is wel zo'n beetje dat ik niet goed weet wat jemet zo'n diploma kan, behalve lesgeven? Wie heeft er hier zicht op? Ik zie mezelf niet heel mijn leven lesgeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Met natuurkunde kan je zo'n beetje alles. :roll: (zowel op technisch als niet-technisch gebied ben je breed inzetbaar)

Als natuurkundige wordt je in eerste instantie opgeleid om logisch en structureel na te denken.

Zo een paar bedrijven in Nederland die interesse hebben in fysici:

Shell

McKinsey

Optiver

Altran

Akzo Nobel

ASML

Unilever

Nefit

Nedap

Urenco

FOM

TNO

Philips

KNMI

Corus

Universiteiten (promoveren, post-doc, etc)

Je kunt bij dit soort bedrijven terecht om nieuwe apparaten te ontwikkelen, nieuwe technieken ontwikkelen enz. Maar ook manager-functies, het is namelijk veel nuttiger als een technicus een technische groep aanstuurd dan wanneer een alfa dit doet (die denkt anders over veel dingen en snapt niet waar de groep het over heeft).

Je wordt zo opgeleid dat je over het algemeen kun je in een kwestie een paar maanden je ingelezen kunt hebben in een nieuw vakgebied, en daar kan je dan in aan het werk.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 477

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Universiteiten (promoveren, post-doc, etc)
Dit vind ik er wel heel sumier tussen staan. Het onderzoek is juist ook een wezenlijk deel van de natuurkunde-"sector", en er zijn daarin ook allerlei baantjes te vervullen. Je kunt streven naar het docentschap (universitair, hoge school, etc...), je kunt meewerken aan (soms baanbrekende) experimenten, je kunt congressen gaan organiseren binnen de wetenschappelijke wereld, je kunt theoreticus worden, etc. etc.

Bovendien kun je inderdaad verder alle andere functies krijgen. Je kunt natuurkunde studeren, en eindigen als hoofdredacteur van het NRC handelsblad. Het is allemaal mogelijk.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Universiteiten (promoveren, post-doc, etc)
Dit vind ik er wel heel sumier tussen staan. Het onderzoek is juist ook een wezenlijk deel van de natuurkunde-"sector", en er zijn daarin ook allerlei baantjes te vervullen. Je kunt streven naar het docentschap (universitair, hoge school, etc...), je kunt meewerken aan (soms baanbrekende) experimenten, je kunt congressen gaan organiseren binnen de wetenschappelijke wereld, je kunt theoreticus worden, etc. etc.


Je hebt uiteraard gelijk;

ongeveer de helft blijft op een universiteit hangen na afstuderen (van Technische Natuurkunde althans)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Die opsomming die je maakt is dat na een master natuurkunde of voor een natuurkundig inginieur?

Berichten: 2.589

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

je kunt theoreticus worden, etc. etc.  
Wat moet ik me hier bij voorstellen wie en waarom mag je je theoreticus noemen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

iemand die theoretische natuurkunde heeft gestudeerd.

Denk aan mensen die zich bezighouden nieuwe quantum modellen op te zetten.

Waarom een vaste stof zich gedraagd zo als we waarnemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Die opsomming die je maakt is dat na een master natuurkunde of voor een natuurkundig inginieur?
Het is vooral toegespitst op Technische Natuurkunde, maar ook theoretische natuurkundigen kunnen bij deze bedrijven volgens mij prima terecht... 'K zou tenminste niet inzien waarom niet..

Mocht je master <-> ingenieur (HBO) bedoelen; idem, alleen kom je als HBO'er vaker in het opstelling-bouwen terecht, omdat je theoretische ondergrond aanzienlijk minder is dan die van een MSc.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Men zegt mij altijd dat ik men een Inginieurs diploma (uit Eindhoven) beter werk vind dan een Master diplome (uit Leuven)omdat je meer bent toegespitst op techniek en minder theoretisch maar ik zie het niet echt zitten om in Nederland te gaan studeren. Twijfel troef dus. Uiteindelijk moet ik de keuze maken (in juni-augustus).

Berichten: 294

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

In Gent kan je ook Ingenieur Toegepaste Natuurkunde worden... Ik heb voor dat gekozen omdat ik ook twijfelde tussen zuivere natuurkunde en burgerlijk ingenieur... kheb dan voor dat laatste gekozen, enerzijds omdat de gastspreker van zuivere natuurkunde mij helemaal niet aanstond (das natuurlijk geen goeie motivatie) maar anderzijds dat ik na mijn 1e bachelor nog in alle richtingen uit kon (bouwkunde, werktuigkunde, toegepaste natuurkunde, computerwetenschappen). Ik heb dan toch toegepaste natuurkunde (in de ingenieursopleiding) gekozen omdat de toepassingen dervan mij erg uitgebreid leken... Aan onze faculteit is er enorm veel onderzoek naar plasmatechnologie (en als je bij ons les volgt, dan merk je dat in het 2e semester direct aan prof. Van Oost), maar dan bestaat er ook de mogelijkheid om na je bachelorjaren (3 jaar) toch nog een andere richting uit te gaan, nl. fotonica. Maar volgens mij heb je als ir. toegepaste natuurkunde een goede basiskennis om je te verdiepen in nanotechnologie (bijvoorbeeld).

Het enige minpunt aan de ingenieursopleiding vind ik dat we erg weinig basis hebben om differentiaalvergelijkingen op te lossen. In het eerste jaar gebeurt alles met Maple en nu komt men ons vertellen dat we te weinig differentiaalvergelijkingen gezien hebben. Maar daar houden ze rekening mee, dus....

finja, khoop da ge iets hebt aan die info, als ge meer nodig hebt, moede maar zeggen...

nog wat sites:

http://www.firw.ugent.be/

http://www.firw.ugent.be/toekomst/default....komst_infodagen

ik lees ook nog:

Belangrijk: de opleiding tot Master in de ingenieurswetenschappen: toegepaste natuurkunde wordt in Vlaanderen enkel door de Universiteit Gent aangeboden.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Ik wist niet dat je ergens in België je inginieurs diploma voor natuurkunde kon behalen, vandaar dat ik Eindhoven zei in mijn vorige post. Nu ja... Gent is nóg meer uit de richting voor mij, afstandswijs gezien dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Okee.. even voor de duidelijkheid:

In Nederland ben je tegenwoordig altijd Master of Science of je nu theoretische of technische natuurkunde hebt gevolgd.

Voor Technische Natuurkunde was vroeger de titel Ir.

en voor theoretische natuurkunde was dit drs.

Voor zover ik weet is dit recht getrokken tot MSc. "om het internationaal beter aan te laten sluiten"

blijkbaar is het in België nog altijd een verschil tussen Master (bij ons de oude drs) en Ingenieur (bij ous de oude Ir).

In Nederland is dit verschil niet meer; Master ben je altijd als je een master-studie hebt afgerond, die volgt na een bachelorstudie. Hier kun je dan weer een onderscheid maken tussen technische studies, rechten-achtige studies, talen en geneeskundige studies... ofzo.. ik snap er niet zoveel meer van... 'k hoop eigenlijk dat ik na m'n afstuderen naast MSc ook nog altijd Ir mag dragen :roll:

Maar om terug te komen op je opmerking:

ik denk dat je als Technisch Natuurkundige "makkelijker" werk vind in de technische branch. Ik denk dat je als theoreticus sneller aan het werk gaat bij bedrijven die fundamenteler bezig zijn (FOM, delen van TNO, CERN enz *wederom universiteiten daar gelaten*) en dat je bij deze bedrijven het nodige technische deel wel bijgebracht wordt. Dit gaat echter niet altijd zo makkelijk, want volgens mij zijn theoretici nooit zo'n fan van practische dingen (om een theoreticus uit Nijmegen te quoten "gelukkig hebben we niet teveel practica want die zijn stom")
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 477

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

volgens mij zijn theoretici nooit zo'n fan van practische dingen
Dat is waar. En daar zijn we trots op!
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Er zijn wetenschappers die theorie aan de praktijk aanpassen

en er zijn wetenschappers die de praktijk aan de theorie proberen aan te passen.

Beide zijn gerechtvaardigd, geen is elementair verkeerd.

Ik ben eentje van de eerste.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Wat te doen met een fysicadiploma?

Rude schreef:volgens mij zijn theoretici nooit zo'n fan van practische dingen
Dat is waar. En daar zijn we trots op!
Dat zei ik :roll:

iig; volgens mij is dat wel een belangrijke reden (dit verschil in "denken") dat theoretici minder snel bij een technisch & practisch bedrijf komen, omdat die bedrijven vaak resultaten willen zien in de vorm van nieuwe producten, en niet alleen nieuwe concepten die uiteindelijk niet gaan werken omdat de theorie rooskleuriger is dan de waarheid (met minder goede apparatuur, componentjes enz. enz.)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer