[Elektriciteit] Hoge Spanning

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Hoge Spanning

Ik zag net dit filmpje via google video en het verbaasde me wel een beetje:

http://video.google.com/videoplay?docid=44...957986746104671

Normaal als je dit vergelijkt met bliksem dan klopt hier iets niet, dit filmpje is in de nevada woestijn gemaakt en daar is toch helemaal geen luchtvochtigheid? Om bliksem te krijgen moet de lucht toch ook vochtig genoeg zijn? Of is hier zoveel meer spanning dan bij een normale bliksemschicht?

Ik ben eigelijk ook wel benieuwd voorwat deze installatie dient :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

de afstand is ook niet zo groot dus moet de spanning al veel minder groot zijn

ik kan er totaal naast zitten, maar is de lucht daar wel droog? het is er heel warm en op warme dagen is de lucht toch veel vochtiger, of geld dat enkel hier?

het lijkt me gewoon een hoogspanningsinstallatie voor distributie

filmpje staat trouwens nog ergens op het forum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Warme lucht KAN meer vocht bevatten, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het dan ook meer vocht ZAL bevatten. Dan moet er ten eerste vocht in de buurt zijn, en daar is de Nevada-woestijn niet zo rijk aan. :roll:

Ten tweede is het volgens mij niet het vocht in de lucht of de gewone lucht zelf die geleidt, maar geïoniseerde lucht, net als in een bliksem. Zuiver water is ook maar een slechte geleider hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Ten tweede is het volgens mij niet het vocht in de lucht of de gewone lucht zelf die geleidt, maar geïoniseerde lucht, net als in een bliksem. Zuiver water is ook maar een slechte geleider hoor.
1° de doorslagspanning is AFHANKELIJK van de vochtigheid 2° het is dat de lucht geioniseerd is als de doorslagspanning overschreden wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Goed, ik drukte me wat ongelukkig uit. Bij een doorslagspanning zal er dus een zekere stroom gaan lopen, waarbij de boel ioniseert en daardoor een veel hogere stroom toelaat. Zo beter denk ik... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Ah dus eigelijk is de hoofdreden waarom dit kan gebeuren gewoon de korte afstand? Maar wat ik me dan ook nog afvraag is waarom het vanzelf stopt? Waarom blijft het niet doorgaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Als de boel wordt geopend heb je aanvankelijk een zeer korte afstand tussen de polen van de schakelaar. Verder denk ik dat het probleem nog een beetje wordt verergerd door ladingopbouw op de uiteinden van de schakelaar, te vergelijken met het fenomeen "waterslag" in waterleidingen waarin ineens een afsluiter wordt dichtgegooid. De hele massa water in de leiding erachter duwt nog even door, wat in een enorme druk vlak achter de afsluiter kan resulteren.

Verder zal door de ontwikkelde hitte dat ionisatiekanaal omhoog stijgen (dat zie je ook gebeuren. Hieromheen is natuurlijk ook een sterke turbulentie mogen we aannemen. Ik vermoed dat die turbulentie er de oorzaak van is dat op een goed moment dat ionisatiekanaal net over voldoende afstand wordt onderbroklen om verdere doorslag onmogelijk te maken, waarop het hele effect plotsklaps ook wegvalt.

Klazon of GJ hebben zoiets vast wel eens in het echt gezien... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Goed, ik drukte me wat ongelukkig uit. Bij een doorslagspanning zal er dus een zekere stroom gaan lopen, waarbij de boel ioniseert en daardoor een veel hogere stroom toelaat. Zo beter denk ik... :roll:


het spijt me maar ik voel me genoodzaakt te muggenziften: er gaat pas een stroom lopen als de boel geioniseerd is: de boel ioniseert vanwege het grote spanningsverschil niet vanwege de stroom (spanning is de oorzaak, stroom het gevolg weet je wel :wink: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Volgens mij ioniseert de boel als gevolg van sterk versnelde vrije elektronen, als gevolg van een stroom(pje) dus. Dat hiervoor een hoge spanning nodig is spreekt voor zich. Door dat stroompje ioniseert de boel, waardoor een sterkere stroom kan gaan lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Volgens mij ioniseert de boel als gevolg van sterk versnelde vrije elektronen, als gevolg van een stroom(pje) dus. Dat hiervoor een hoge spanning nodig is spreekt voor zich. Door dat stroompje ioniseert de boel, waardoor een sterkere stroom kan gaan lopen.


tja tis maar hoe je het bekijkt: de elektronen moeten zich natuurlijk losmaken van de atomen en als je dat als "klein stroompje beschouwt" ja dan is dat een klein stroompje alleszins is het allemaal het gevolg van he elektrische veld, ook de verdere stroom, het komt er gewoon op neer dat de uitwendige kracht groter is dan de bindingskracht van de elektronen aan het atoom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

Nee, ik hou niet van "het is maar hoe je het bekijkt".. :roll:

Nou wil ik weten ook hoe het IS, en daar moet volgens mij een eenduidig antwoord op zijn.

hypothese 1: Ik heb tussen twee geleiders een sterk elektrisch veld (hoge potentiaal). Als gevolg hiervan slaan elektronen los uit de negatief geladen geleider. Onderweg naar de positief geladen geleider botsen deze vrije elektronen op de luchtatomen en ioniseren deze, waardoor een steeds sterkere stroom kan gaan lopen. De eerste vrije elektronen zijn in dit geval dus afkomstig van de geleider.

hypothese 2: luchtmoleculen nabij de geleiders raken elektronen kwijt of vangen deze in (afhankelijk van nabij welke geleider ze zich bevinden). Ze worden dus geioniseerd door het elektrisch veld. De eerste vrije elektronen zijn in dit geval dus afkomstig van de luchtmoleculen.

hypothese 3: nog een derde mogelijkheid??

welke zal het zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Hoge Spanning

gezien dit verhaal ga ik voor hypothese 1.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doorslagspanning
De Duitse natuurkundige Friedrich Paschen heeft in de negentiende eeuw bepaald wat de doorslagspanning in lucht is als functie van de luchtdruk. Er treedt een minimum doorslagpanning op rond 100 N/m2. De verklaring hiervoor is dat bij zeer lage luchtdruk, de botsingskans van elektronen met gasmoleculen sterk afneemt. Bij hoge luchtdruk is de gemiddelde vrije weglengte tussen botsingen van de elektronen met atomen of moleculen erg kort. Als de weglengte l is nemen de elektronen een energie W = E (in V/m) * l (in m) elektronvolt op (*1). Om in dat korte stukje weglengte bij hoge druk toch voldoende energie te krijgen om atomen of moleculen te ioniseren (meer dan 10 eV) moet de elektrische veldsterkte E dan veel hoger worden.
Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer