[scheikunde] Rekenen aan titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[scheikunde] Rekenen aan titratie

Je hebt 100 ml van een 0,1 M keukenzoutoplossing(NaCl). Vervolgens voeg je een ionenwisselaar toe en filtreert hierna de vloeistof. Vervolgens ga je titreren met een 0,1 M NaOH-oplossing. Als indicator gebruik je fenolftaleïne en in totaal hebben we 6,030 ml toegevoegd tot hij omsloeg. Nu is de vraag om het aantal mmol H+ en het aantal mmol Na+ te berekenen. is dit :

M = mol/L --> mol = M * L

6,030 * 10-3 L * 0,100 mol/L = 6,04 * 10-4 mol ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

M = mol/L --> mol = M * L
mol = Molair * liter

Als je de 'molair' uitschrijft, staat er mol/liter. Dat vermenigvuldig je vervolgens met liters, waardoor je krijgt:

mol/liter2

Dat klopt niet..

Vul eens getallen in, in plaats van de symbolen die je nu gebruikt.

'M' vervang je door 10

'mol' door 5

'liter' door 2

Zie je hem?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Mrtn, volgens mij heeft JeroenLabots groot gelijk

Code: Selecteer alles

 mol                           6

-----  x  L  = mol  want      ---- x  3  = 6

  L                            3
Laat gefeest gisteren?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

mol = Molair * liter  

Als je de 'molair' uitschrijft, staat er mol/liter. Dat vermenigvuldig je vervolgens met liters, waardoor je krijgt:  

mol/liter2  

Dat klopt niet..
klopt wel toch?

m=mol

M=molair = m/L

m=M * l =
\(\frac{m L}{L}=\)
m

m=m

klopt!

Edit:

JAN! :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Een schermpje bovenin met een lijstje : "momenteel actief in dit topic" zou wel handig zijn ja.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Volgens mij niet want :

Molair = mol/L wat je ook kunt schrijven als :

Molair = mol * L^-1

wanneer je dan dus de formule omdraait door een simpel maar effectief driehoekje te gebruiken namelijk de volgende:

mol

Molair * Liter

Daaruit volgt dus dat :

mol = Molair * L

je kunt L ook schrijven als L^1 en krijgt dan dus

mol = mol * L^-1 * L^1 daarin is mol * L^-1 dus M

L^-1 * L^1 = 1

dus kun je gewoon zeggen dat :

mol = M * L

Volgens mij zie ik het nu goed toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Ze hebben gelijk. Na mijn post terug te hebben gelezen.. :roll:

Ik ga me weer bezighouden met mijn werk.. met mijn vlugge posts schiet TS niets op.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

jeroenlabots schreef:Je hebt 100 ml van een 0,1 M keukenzoutoplossing(NaCl). Vervolgens voeg je een ionenwisselaar toe en filtreert hierna de vloeistof. Vervolgens ga je titreren met een 0,1 M NaOH-oplossing. Als indicator gebruik je fenolftaleïne en in totaal hebben we 6,030 ml toegevoegd tot hij omsloeg. Nu is de vraag om het aantal mmol H+ en het aantal mmol Na+ te berekenen. is dit :

M = mol/L --> mol = M * L

6,030 * 10-3 L * 0,100 mol/L = 6,04 * 10-4 mol ?
En hier ging het om. In het sommetje staat volgens mij wel een foutje, want je gaat van 6,030 naar 6,04

Je significanties zie ik niet goed: 0,1 M NaOH <--> 0,100 mol/L

Hoe nauwkeurig weet je de concentratie van je NaOH nou?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

de concentratie is 6,030. was een typfoutje. Nu ik dit heb berekent moet ik deze waarde gaan gebruiken om de k-waarde uit te gaan rekenen. De evenwichtsreactie die plaatsvindt is volgens mij:

Na+ (aq) + H+ (ads) <-> Na+ (ads) + H+ (aq)

In deze vergelijking heb je als eerst een kationenwisselaar die zure H+ deeltjes heeft en een keukenzoutoplossing (met volgens mij de Na+ deeltjes). Deze gaan met elkaar wisselen als je titreert met NaOH. Verder weet ik dat ik een ionenwisselaar heb met een capaciteit van 9,71mmol per gram en dat ik

6,0 * 10-5 mol per 100 mL Na+ heb en

6,030 * 10-4 mol per 100 mL H+ heb.

heeft iemand een idee of dit verhaal een beetje klopt en hoe ik de verschillende waarden nu in deze vergelijking krijg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

vergeef mij als ik de plank compleet missla:

jeroenlabots schreef:
Je hebt 100 ml van een 0,1 M keukenzoutoplossing(NaCl). Vervolgens voeg je een ionenwisselaar toe en filtreert hierna de vloeistof. Vervolgens ga je titreren met een 0,1 M NaOH-oplossing. Als indicator gebruik je fenolftaleïne en in totaal hebben we 6,030 ml toegevoegd tot hij omsloeg. Nu is de vraag om het aantal mmol H+ en het aantal mmol Na+ te berekenen.


gezien alles wat je moet doen zou ik zeggen dat er dit gebeurt:

(x en y zijn hoeveelheden in mol)

oplossen NaCl: (x+y)NaCl (s) + H2O (overmaat)--> (x+y)Na+(aq) + (x+y)CL-(aq)

toevoegen ionenwisselaar: yH+(ads) + (x+y)Na+(aq) + (x+y)CL-(aq) --> yH+(aq) + yNa+ (ads) +xNa+ +(x+y)Cl-(aq)

affiltreren ionenwisselaar: yH+(aq) + yNa+ (ads) +xNa+(aq) +(x+y)Cl-(aq) --> yH+(aq) + xNa+(aq) +(x+y)Cl-(aq)

toevoegen NaOH: yH+(aq) + xNa+(aq) +(x+y)Cl-(aq)+ yNa+(aq) + y OH-(aq)-->yH20+ (x+y)Na+(aq) +(x+y)Cl-(aq)

dus die ionenwisseling heeft al plaatsgevonden vóór je begon met titreren. Ik snap dus niet:
Deze gaan met elkaar wisselen als je titreert met NaOH
Ze hebben al gewisseld.....

Aan de hand van de hoeveelheid bijgetitreerde NaOH bepaal je de hoeveelheid yH+ die was uitgewisseld met de Na+ uit de keukenzoutoplossing.

Als je de x-jes en de y-tjes in mijn vergelijkingen volgt is volgens mij vlot duidelijk waar je getalletjes terecht moeten komen. Mar we moeten het eerst eens worden over die set vergelijkingen... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

het klopt dat ze hebben gewisseld ja, sorry mijn fout. we hebben de ionenwisselaar toegevoegd aan de keukenzout oplossing en die een tijd laten staan zodat er een evenwicht onstond. Daarna gefiltreerd en daarna getitreerd. In ons bijschrift stond dat we de volgende vergelijking moeten krijgen:

A (ads) + B (aq) <---> A (aq) + B (ads). ik zal even kijken ofikhem nu goed in kan vullen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Na+ (aq) + H+ (ads) <-> Na+ (ads) + H+ (aq)
klopt met betrekking tot de gevraagde
A (ads) + B (aq) <---> A (aq) + B (ads)


En zowel A als B staan in deze deelvergelijking met de hoeveelheid y genoteerd in de complete set.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

H+(ads) + 6,0 * 10-2 mmol <--> 6,03 * 10-1 mmol + 48,55 mmol ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Of jij, of ik ,of wij allebei zijn het verhaal een beetje kwijt denk ik
H+(ads) + 6,0 * 10-2 mmol <--> 6,03 * 10-1 mmol + 48,55 mmol ?
ik volg niet waar je hiermee heen wil :roll:

je begint met 100 ml NaCL 0,1 M, dat betekent volgens mij 1.10-2 mol Na+

dus (x+y)= 1.10-2 mol

door adsorptie van Na+ is er door desorptie van H+

6,030 ml 0,1M NaOH nodig ter neutralisatie van H+

Er is dus 6,030 . 10-4 mol H+ gedesorbeerd (en evenveel Na+ geadsorbeerd.

dus y= 6,030 . 10-4 mol

hieruit volgt: x = (x+y) - y = 1.10-2 - 6,030 . 10-4 = 9,397 . 10-3 mol

Komen we zo weer terug op het spoor? :P Je oorspronkeleijke post vraagt slechts de heoveelheden uitgewisseld (y) te berekenen, maar wat moet je verder nog??

Toen moest je een pKa gaan bepalen of zo??

Daarvoor moeten er dus een aantal concentraties in een formule geplaatst worden. De hoeveelheden in mol zijn nu via die x-jes en y-tjes allemaal bekend gedurende het hele proces. Tót de titratie zijn die opgelost in 100 ml, ná de titratie in 106,030 ml (voorzover dat van toepassing zou zijn).

Misschien is het zinvol je HELE opdracht hier te posten...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Rekenen aan titratie

Afbeelding

Het eerste onderdeel is dus gedaan met een capaciteit van 9,71 mmol per gram. Het probleem ligt nu bij het bepalen van de evenwichtscontante, waar ik bij punt 5 de volgende berekening al heb:

0,100 M

Aantal mol H+

M = mol/L -> mol = M * L

6,030 * 10-3 L * 0,100 mol/L = 6,03 * 10-4 mol per 100 mL

Aantal mol Na+

M = mol/L -> mol = M * L

6,030 * 10-3 L * 0,010 mol/L = 6,0 * 10-5 mol per 100 mL

en dit is het punt waarop ik helemaal vast loop en rare dingen ga berekenen.

[/b]

Reageer