Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Gisteren was het vrij helder en ik probeerde eens mijn digitale camera (Olympus C3030 Zoom) uit.Ik richtte hem op enkele sterren en liet hem 16" open. Het resultaat leek verbluffend , ik zag zeer veel sterren , maar de sterren (puntjes) leken verschillende kleuren te hebben (rood,groen,wit,..).

vb:

http://www.astronomie.be/tomr/foto_/P1010123.jpg

Vandaag probeerde ik wat uit , en toen ik hem binnen in een donkere ruimte 16" liet openstaan , was het resultaat dat ik weer zeer veel "sterren" zag , lichtpuntjes.

Kan iemand dit verklaren?

Mvg

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Volgens mij is het ruis.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Ik heb juist eens de lens schoongemaakt en wanneer ik toen weer een 16" foto nam waren er opvallend minder lichtpuntjes, maar hoe meer ik schoonmaakte bleef er toch altijd een paar over. Hoe kan ik dan met deze camera aan astrofotografie doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Bart heeft gelijk,het is wel degelijk ruis.

Dit heeft niets te maken met de lens,maar met de CCD chip.

Dit wordt veroorzaakt door de warmteontwikkeling van de CCD chip tijdens de belichting.

Da's ook de reden dat die dure CCD's gekoeld worden.

Dus de camera koelen zou kunnen helpen,maar dat kan ik niet garanderen.

Berichten: 582

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

skywatcher schreef:Bart heeft gelijk,het is wel degelijk ruis.

Dit heeft niets te maken met de lens,maar met de CCD chip.

Dit wordt veroorzaakt door de warmteontwikkeling van de CCD chip tijdens de belichting.

Da's ook de reden dat die dure CCD's gekoeld worden.

Dus de camera koelen zou kunnen helpen,maar dat kan ik niet garanderen.
Ik denk dat dat een digitaal systeem is. Ruis wordt daardoor onderdrukt. De chip geeft een bepaalde spanning en vanaf een bepaalde waarde wordt dat een 1 en anders blijft het een 0.

In mijn ouderwetse 10 jaar oude digitale camera heb ik ook een puntje, maar dat is gewoon een defecte dot van de lichtgevoelige chip. Dit is ook alleen maar in het duister te zien.

Ik denk dus dat het defecte dot's zijn.

Groeten,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

dat puntje is geen ruis maar een hot pixel

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

Dus met andere woorden valt er niets tegen te doen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Digitale camera: beeld van donkere hemel niet zwart maar ruis?

http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/pixels/pixels.htm
Afwijkende pixels kunnen we globaal in de volgende vier categorieën indelen:  

Dead Pixels (Dode pixels): dit zijn sensoren die geen data meer inlezen en dus altijd uit zijn op alle foto's. Je kunt dit zien als een zwarte pixel op de afbeelding;  

Stuck Pixels (Vastzittende pixels): deze sensoren staan altijd aan. Ze zullen op alle afbeeldingen een maximale waarde, in de vorm van een heldere witte pixel, aangeven;  

Hot Pixels (Hete pixels): dit zijn sensoren die rood, oranje of groen (geelgroen) oplichten bij langere belichtingstijden. Wanneer een hot pixel slechter wordt en ook bij de kortste belichtingstijd waarneembaar is spreken we van een stuck pixel;  

Ruis: noemen we de vaste of willekeurige gekleurde pixelpatronen, veroorzaakt door een hete CCD bij langdurig gebruik, of bij langdurige belichtingen. Deze rode en groene lichtjes worden in jargon ook wel heel toepasselijk Kerstboom artefacten genoemd. Ze worden veroorzaakt door het kleurfilter van de CCD. Wanneer je maar lang genoeg belicht zal je op de afbeeldingen van alle digitale camera's ruis aantreffen.
http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/nachtfoto...tfotografie.htm
De digitale doka

Gelukkig verdwijnen de 'hete' pixels en de ruis in de digitale doka met één druk op de knop als sneeuw voor de zon. In Photoshop kies je dan voor Filters, Ruis, Stof & krassen. Probeer de straal eerst op 1 pixel te stellen en laat de schuif bij Drempel zo dicht mogelijk bij 0 staan. Toepassen van het Stof & krassen-filter gaat namelijk ten koste van de scherpte. Blijven er dan nog een paar oplichtende plekjes over dan kun je die beter met het Stempelgereedschap weghalen, dan dat je de radius omhoog zet en nog meer op scherpte gaat inleveren. Eventueel kun je nog een nabewerking met Onscherp masker proberen.
http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-E1/...-E1-test-NL.htm
Een fraai feature van de E-1, dat we overigens ook aantreffen op de Olympus' consumentenmodel de C5060-wide, is "pixel mapping", het neutraliseren van "hot" of "stuck" pixels door er een waarde aan toe te kennen die gelijk is aan zijn omgeving.
http://www.spaceweather-chat.info/editingP...s-nl.php#photo2
Maak als eerste een foto met lange belichtingstijd met de lensdop op de lens. Gebruik dezelfde resolutie als de foto die je wel herstellen. Als dit correct gebeurt zal er een volledig zwarte foto gemaakt worden waarop de hot pixels duidelijk zichtbaar zijn.

 Open vervolgens de foto die je wilt herstellen en de totaal zwarte foto in Paint Shop Pro.

Kopieer de zwarte foto (maak de foto aktief en druk op CTRL-C) en plak de foto als een nieuwe layer over de originele foto (aktiveer de originele foto en druk op CTRL-L). De zwarte foto zal nu bovenop de foto liggen. In het layermenu verander je nu de layermode van "normal" naar "difference". De hot pixel zal nu op zijn minst een stuk minder zichtbaar zijn.

 Af en toe, als de hot pixel in een gebied met noorderlicht zit, zal de 'exclusion' layermode betere resultaten tot stand brengen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer