[natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 175

[natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Hallo,

Wij doen voor scheikunde een practische opdracht met als onderwerp vlamkleuringen. We moeten erbij ook de theorie uitleggen en dat lukt wel. Wij zouden alleen graag een duidelijke uitleg met behulp van een plaatje geven bij het aanslaan van een elektron en de foto-emissie die hierop volgt.

Heeft een van jullie toevallig een duidelijke afbeelding hiervan? Verdere info is ook welkom!! :P

Groeten! :roll: chi.gif beta.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

In fluorescentielampen (TL bijvoorbeeld) is dit verschijnsel vaste prik: misschien dat je met die zoekterm verder komt.

Tevens heb ik je thread verplaatst naar het huiswerkforum, gelieve je topics in het vervolg in het juiste subforum te plaatsen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

google afbeeldingen zoeken: photon emission

zit waarschijnlijk wel tussen wat je zoekt....

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Bedankt! Ik had wel gezocht op foton e.d, maar daar kwam niet zoveel uit en anders te kleine afbeelding. Ik zal ff zoeken. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Toch zeker voor afbeeldingen ALTIJD Engels zoeken...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Mwao deed ik eigenlijk nooit. Weer wat geleerd, heb hem zelf even aangepast omdat bij vlamkleuring geen foton wordt geabsorbeerd maar warmte (toch?).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Waardoor dat elektron wordt aangeslagen is niet zo belangrijk. Door het toevoeren van energie in een of andere vorm komt het op een hoger energieniveau, en bij het terugvallen (zo'n 10-8 seconde later) zou een foton kunnen worden uitgezonden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Afbeeldingen zoeken met "fluorescence" of "phosphorescence" levert ook wel wat nuttigs zo te zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

afbeelding zoeken met 'jablonski diagram' levert hele leuke plaatjes op:

Afbeelding

alles in één diagrammetje uitgelegd! :roll:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Bedankt voor alle hulp! Het uiteindelijke resultaat zal ik ook nog hier laten zien, maar da's waarschijnlijk pas over een tijdje :roll: [/tex]

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Hallo,

We zijn inmiddels al verder met de theorie, maar we vroegen ons af of we iets over het hoofd zien of dat dit zo wel compleet is.
Vluchtige verbindingen (in de vorm van zouten, onder andere chloriden) kunnen een kleurloze vlam een karakteristieke kleur geven. We onderzoeken verschillende stoffen door deze op een paperclip te kleven met wat zoutzuur. Als je deze paperclip in een kleurloze vlam houdt, krijg je een kleur die kenmerkend is voor een bepaalde metaalsoort. Deze analysemethode is bedoeld om snel te kunnen zien welke metaalsoort of metaalionen aanwezig zijn in een onbekend monster.

Dit verschijnsel kan uitgelegd worden aan de hand van het atoommodel van Niels Bohr. Volgens deze theorie is een atoom opgebouwd uit een kern en elektronenschillen. In de kern bevinden zich protonen (positief geladen) en neutronen (ongeladen). De elektronen in de elektronenwolk zijn negatief. De energie die de elektronen bezitten neemt toe naar mate de afstand tot de kern groter wordt. Dit komt doordat er nog elektronen zich tussen de kern en een elektron, die in een grotere baan draait, bevinden. Deze elektronen, die in een grotere baan draaien, zijn zelf ook negatief en dezelfde ladingen stoten elkaar af.

Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is, wordt er eerst energie (in de vorm van warmte van de brander) toegevoegd. Daardoor gaat er een elektron naar een baan verder van de kern. Dit elektron is geëxciteerd of aangeslagen. Op een gegeven moment valt dit elektron terug naar zijn oorspronkelijke baan en zendt daarbij stralingsenergie in de vorm van een foton uit. Dit is te verklaren, want het elektron heeft teveel energie om in zijn oorspronkelijk baan te draaien, dus staat hij deze af. De tijd tussen het aanslaan van het elektron en het terugvallen ervan bedraagt ongeveer 10-8 seconde.
Volgens ons is dit redelijk compleet.

groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Vluchtige verbindingen (in de vorm van zouten, onder andere chloriden)
Een zout een vluchtige verbinding? Hoe bedoel je dat precies?
Dit komt doordat er nog elektronen zich tussen de kern en een elektron, die in een grotere baan draait, bevinden. Deze elektronen, die in een grotere baan draaien, zijn zelf ook negatief en dezelfde ladingen stoten elkaar af.
De eerste zin loopt niet helemaal lekker.

Begrijp ik goed dat je zegt dat een elektron dat verder van de kern af staat (dan een ander e-) meer energie heeft door afstoting tussen andere elektronen? Is dat de reden?

Hebben e- allemaal dezelfde snelheid? Heeft een e- verder van de kern, een grotere afstand af te leggen? Doen ze allemaal even lang over een rotatie rond de kern?

..zijn wat vragen die bij mij opkomen. Ik weet niet precies hoeveel diepgang wordt verwacht, maar je uitleg is vrij beknopt (is hij correct?)
ongeveer 10-8 seconde
10-8 = 2. Ik neem aan dat je 10^-8 seconde bedoelt :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Uhm, nu weet ik niet precies de definitie van vluchtig, maar dat was ook omdat je het eerst kleeft met zoutzuur en dat het dan oplost waardoor het vluchtig wordt?

Ik weet zelf persoonlijk ook niet hoeveel diepgang er wordt verwacht (in VWO 5).

Ik neem aan dat we niet tot in de puntjes quantummechanica moeten gaan doen. Die ene zin loopt inderdaad niet lekker en we zullen hem aanpassen, bedankt :wink:

Ik typte geen 10-8, maar ik kopieerde het rechstreeks uit word en superscript zette hij niet om, vandaar :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Kijk wel uit dat de paperclip en het zoutzuur geen verstoring van je vlamkleur geven.

Je bedoeld volgens mij ook niet vluchtige stoffen, maar ioniseerbare stoffen.
Vluchtig is in de scheikunde een term die gebruikt wordt om stoffen aan te duiden die zeer snel verdampen, zoals benzine en spiritus.  
bron
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Hej Wouter, bedankt!

We hebben de paperclip eerst schoongebrand en het zoutzuur geeft volgens mij geen verstoring van de vlamkleur? Alleen wat vonkjes dacht ik.
TU/e Werktuigbouwkunde

Reageer