[natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

@ Mrtn;

Zou je ons die energieverschillen binnen een atoom nog eens toe kunnen lichten? Ik ben naar mijn leraar natuurkunde gestapt, maar hij begon over röntgen als de binnenste werden aangeslagen enzo, maar daar ben ik niet naar op zoek.

Kun je kort opsommen (of iemand anders) waardoor een elektron, in bijvoorbeeld de M-schil, meer energie heeft dan een elektron in de K-schil?! Behalve de afstoting negatief-negatief.

Bedankt, dan kunnen wij ons onderzoek afsluiten en het resultaat hier posten! 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Waarom ben je daar niet naar op zoek? Weet je wat röntgen is?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Ons werkstuk gaat over vlamkleuring! :roll: Niet over het hele elektromagnetisch spectrum... het is vooral dat we uit willen leggen waarom als er energie wordt toegevoegd het elektron naar een wijdere baan gaat. Ja, omdat hij meer energie heeft dan, maar heeft dat te maken met zijn baansnelheid.. de afstand tot de kern.. Zou je dat toe kunnen lichten?

Berichten: 11

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

je kan misschien ook zoeken op compton effect, kernfoto- effect, coherente verstrooiing....



Heb voor mn opleiding (röntgen) wel een mooi boek: Stralingsfysica...

Best interessante dingen die er in staan

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Emissie van foton door aangeslagen elektron

Bedankt, maar het was een PO van slechts 10 uur. We hebben nu al 11,5 uur gewerkt dus eigenlijk teveel. De eerste controle was goed, alleen nog een verslag van de open avond waar we de proeven deden en proefopstelling. Verder is het dus zeker 'voldoende' uitgewerkt voor op 5VWO niveau! :roll:

Reageer